طرز تهیه سس دلمه برگ مو به 8 روش

به گزارش مجله راهدیو، برای پختن دلمه به سس احتیاج است و معمولا سس دلمه ترکیبی از آب، رب گوجه، رب انار، سرکه، شیره انگور، عصاره گوشت و تمبر هندی است. بنابراین بر حسب ذائقه خود و خانواده تان می توانید سس های مختلفی برای دلمه تهیه کنید؛ درست همان طور که طرز تهیه دلمه به روش های مختلف انجام می گردد، تهیه سس دلمه برگ مو هم فرق دارد. در ادامه انواع روش های تهیه سس دلمه برگ مو که برای پخت دلمه به آن اضافه می گردد را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه سس دلمه برگ مو به 8 روش

انواع مختلف سس دلمه برگ مو

برای داشتن یک دلمه برگ مو خوشمزه یکی از نکات مهم این است که برای پختش از چه سسی استفاده می کنید. سس دلمه می تواند ترکیب خیلی ساده ای از آب و سرکه و شکر باشد یا ترکیبی مجذوب نماینده تر با آب، رب انار و سرکه. پس بسته به ذائقه خود و خانواده تان می توانید برای داشتن طعم های مختلف دلمه، یکی از سس های زیر را برای پخت دلمه برگ مو بهره ببرید. فقط یادتان باشد این سس ها برای مرحله بعد از بستن دلمه و در واقع برای پختن دلمه است و تمام این سس ها را بهتر است بعد از زمان کوتاهی به ظرف دلمه در حال پخت اضافه کنید، یعنی ابتدا دلمه را با ترکیب آب، روغن، پیاز سرخ شده و زعفران بپزید بعد سس دلمه را اضافه کنید.

مواد اصلی لازم برای تهیه سس دلمه برگ مو

  • آب به اندازه لازم
  • نمک به اندازه لازم
  • فلفل به اندازه لازم
  • رب انار، سرکه، رب گوجه، عصاره گوشت و … به اندازه لازم

1. طرز تهیه سس دلمه با سرکه یا آبلیمو

یک انتخاب رایج و معمول و البته دم دستی این است که از ترکیب سرکه با آب و شکر یک سس ملس برای دلمه برگ مو درست کنید و دلمه را در آن بپزید. اندازه مواد این سس بسته به اندازه دلمه فرق می نماید. اما معمولا اندازه سرکه و آب یکسان در نظر گرفته می گردد و بسته به ذائقه خود می توانید برای هر پیمانه آب و سرکه یک قاشق تا یک ونیم قاشق سوپ خوری شکر بهره ببرید و مواد را بعد از ترکیب روی حرارت بگذارید و اندازهی نمک و فلفل به آن اضافه کنید تا در نهایت روی دلمه های برگ انگور خود بریزید و دلمه با طعمی ملس و سرکه ای داشته باشید. طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی را که با سرکه و آبلیمو تهیه می گردد را با جزییات در کتاب کاله قبلا شرح داده ایم.

2. طرز تهیه سس دلمه برگ مو با گوجه فرنگی

سس گوجه برای دلمه یکی از رایج ترین سس ها برای این غذاست. برای تهیه این سس کافی است رب گوجه را در اندازهی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته گردد و بعد روی آن آب بریزید و هم بزنید تا رب باز گردد. بعد نمک، فلفل و اندازهی سبزی خشک یا فقط نعنا اضافه کنید. اندازه رب گوجه به آب در این ترکیب این است که به ازای هر دو قاشق غذاخوری رب گوجه، یک تا یک ونیم لیوان آب باید بریزید.

3. سس ملس دلمه با رب انار

دلمه برگ انگور و رب انار دو ترکیب مجذوب نماینده هستند که معمولا در شمال ایران بیشتر در کنار هم پخته می شوند. معمولا برای تهیه این چاشنی، یک قاشق تا یک ونیم قاشق غذاخوری رب انار را در یک لیوان آب مخلوط می نمایند و بعد نمک اضافه می نمایند. اگر ترشی رب انار را نمی پسندید می توانید برحسب ذائقه خودتان اندازهی شکر هم به این ترکیب اضافه کنید. معمولا سس دلمه با رب انار را در اواسط پخت به دلمه اضافه می نمایند. طرز تهیه دلمه با چاشنی رب انار را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

4. سس دلمه با طعم گوشت

برای تهیه دلمه شیرازی یا همان دلمه زر معمولا یکی از گزینه های رایج مورد استفاده برای چاشنی دلمه استفاده از عصاره گوشت یا همان آب گوشت است. طرز تهیه استاک گوشت یا آب گوشت را می توانید در کاله بخوانید یا از پودر عصاره گوشت آماده بهره ببرید. برای این کار یک لیوان عصاره گوشت را با یک لیوان آب به همراه یک قاشق سرکه یا آبغوره خوب مخلوط کنید تا سس دلمه با طعم گوشت شما آماده گردد. طرز تهیه دلمه با عصاره گوشت و طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

5. سس دلمه با سرکه بالزامیک

تهیه دلمه با سرکه بالزامیک یکی از تازه ترین روش های تهیه سس برای دلمه برگ انگور است. برای تهیه سس دلمه با سرکه بالزامیک کافی است در یک لیوان آب به اندازه نصف لیوان سرکه بالزامیک بریزید و شکر را اضافه کنید و روی گاز بگذارید تا شکر با حرارت در آب و سرکه بالزامیک حل گردد سپس آن را در اواسط پخت دلمه اضافه کنید.

6. سس دلمه تمبر هندی

اگر اهل سس های خاص هستید می توانید سس با تمبر هندی را هم امتحان کنید. برای این کار در یک پر از آب یک لیوان تمبر هندی بریزید و بگذارید خوب خیس بخورد. بعد آبکش کنید و در زیر آبکش ظرف بگذارید تا آب و گوشت تمبر هندی را با فشار دست خارج کنید و فقط هسته در سبد باقی بماند. بعد تمبر هندی که هسته اش را گرفته اید به همراه شیره انگور یا خرما و آب مخلوط کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا این سس خوب یکدست گردد. حتما اندازهی نمک و فلفل هم اضافه کنید.

7. سس دلمه با شیره انگور

یکی دیگر از سس های دلمه، سسی است که با ترکیب شیره انگور یا خرما، سرکه، آبلیمو و آب در کنار نمک تهیه می گردد. این سس با وجود شیره، سرکه و آبلیمو یک طعم کاملا ملس دارد.

8. سس دلمه با سکنجبین

برای تهیه این سس باید اندازه سکنجبین و شکر را به اندازه یکسان در نظر بگیرید، البته بسته به اندازه دلمه هایی که دارید. بعد سکنجبین و شکر را خوب ترکیب کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا شکر کاملا در سنکجبین حل گردد. با تهیه این سس، شما یک دلمه نسبتا شیرین خواهید داشت که می توانید برای تعدیل شیرینی آن اندازهی اندازهی آبلیمو یا آبغوره هم اضافه کنید.

تنوع در سس ها و چاشنی های دلمه برگ مو

تهیه سس برای دلمه برگ کاملا به سلیقه شما بستگی دارد پس با توجه به ذائقه و مواد در دسترستان سس های مختلف را تهیه و تجربه متفاوتی از دلمه برای خود رقم بزنید. یادتان باشد تهیه سس را به موارد بالا محدود نکنید و اگر سس ترش و متفاوت دوست دارید، از موارد زیر هم بهره ببرید.

  • استفاده از رب غوره: برای تهیه این سس باید رب غوره را با آب و کمی شکر روی حرارت خوب مخلوط و حل کنید.
  • استفاده از رب زرشک: رب زرشک هم یک گزینه عالی برای سس دلمه است. کافی است آن را با آب و نمک و البته اگر دوست دارید شکر مثل باقی سس ها مخلوط کنید.
  • استفاده از رب ذغال اخته: این رب هم مثل رب زرشک ترش است پس با توجه به ذائقه خود ترشی آن را کم و زیاد کنید.
  • استفاده از رب تمشک و رب آلبالو: این دو نوع رب هم گزینه های خیلی خوشمزه و مجذوب نماینده برای تهیه سس دلمه هستند. حتما تهیه آن ها را هم امتحان کنید.

یادتان باشد تنوع در تهیه سس را با سلیقه خود می توانید تغییر دهید و مثلا چند ماده مختلف را با هم مخلوط کنید و سس های متفاوتی درست کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 591

به "طرز تهیه سس دلمه برگ مو به 8 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سس دلمه برگ مو به 8 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید