برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟

به گزارش مجله راهدیو، طبیعت گردی یکی از سرگرمی های جذابی است که امروزه هواداران زیادی دارد؛ اما زمانی می توانید برترین تجربه را داشته باشید که با تجهیزات کامل قدم در این راه بگذارید.

برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟

طبیعت گردی یا اکوتوریسم، تجربه ای مهیج و مفرح است که باید بدون تخریب یا برهم زدن طبیعت انجام گردد. در واقع این نوع از گردشگری شامل سفر مسئولانه به منطقه ها طبیعی و بکر، حفظ محیط زیست و یاری به بهبود شرایط مردم بومی می گردد. چنین سفر ماجراجویانه ای مستلزم داشتن وسایل ضروری طبیعت گردی است که بسته به نوع سفر نظیر کوهنوردی، غارنوردی، بیابان گردی و... باید تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید. در ادامه این مقاله به اصلی ترین وسایل طبیعت گردی اشاره خواهیم کرد.

لیست تجهیزات ضروری طبیعت گردی:

  • چمدان یا کوله پشتی؟
  • لباس هایی که باید همراه داشته باشیم
  • جعبه یاری های اولیه و دارو
  • کفش مناسب
  • دستگاه جهتیاب
  • محافظت نماینده در برابر نور خورشید
  • روشنایی
  • جعبه ابزار و ملزومات مورد احتیاج
  • چادر مسافرتی
  • کیسه خواب

چمدان یا کوله پشتی؟

در تور طبیعت گردی نمی توانید از چمدان بهره ببرید و داشتن تجهیزات مناسب از جمله کوله پشتی اهمیت بسزایی دارد. برای انتخاب کوله پشتی حتما نوع سبک و استاندار آن را انتخاب کنید تا به کمر و ستون فقرات شما آسیب نزد. جنس کوله پشتی متناسب با نوع و زمان سفرتان باشد؛ به عنوان مثال برای فصل زمستان باید کوله های ضدآب و محکم را بخرید. کوله پشتی خوب باید محفظه های متعددی برای قرارگیری انواع وسایل نظیر دوربین عکاسی، عصای کوهنوردی و غیره داشته باشد تا نه تنها جابه جایی وسایل آسان تر گردد، بلکه در کمترین زمان ممکن به آن ها دسترسی پیدا کنید.

لباس هایی که باید همراه داشته باشیم

لباس مناسب طبیعت گردی باید از شما در برابر سرما، گرما، باد، آفتاب شدید و باران محافظت کند. یکی از اصول پوشیدن لباس برای طبیعت گردی، پوشیدن لایه ای آن است تا به این ترتیب برای تنظیم هوا بتوانید تعداد لایه ها را کم یا زیاد کنید. عملکرد هر لایه لباس به این صورت است که لایه پایه روی پوست شما قرار می گیرد؛ لایه میانی، گرمای بدن را حفظ می نماید و لایه بیرونی محافظ خوبی در برابر باد و باران است. علاوه بر این، لباس راحت، محکم و سبک به عملکردتان در طول جهت یاری می نماید و در سلامتی شما تاثیر دارد.

با توجه به اینکه امکان تغییر آب و هوا در طول سفر وجود دارد، یک لایه لباس عایق و اضافه و همین طور پانچو همراه خود داشته باشید. اسکارف یکی از کاربردی ترین وسایل طبیعت گردی محسوب می گردد که می توانید از آن به عنوان چشم بند، دستمال سر، ماسک و… بهره ببرید.

جعبه یاری های اولیه و دارو

جعبه یاری های اولیه یکی از اصلی ترین تجهیزات طبیعت گردی است که باید شامل محلول بتادین، پنبه آغشته به الکل، گاز استریل، باند، بسته پودر یخ فوری، پارچه آتل بندی دست، سنجاق قفلی، قرص های مسکن، ضدتهوع و اسپاسم، قیچی، سرنگ آماده، چسب زخم یا چسب لوکوپلاستف و غیره باشد.

کفش مناسب

برای همه جهتها و تورهای طبیعت گردی نمی توانید از یک نوع کفش استفاده نموده و فارغ از قیمت و برند کفش باید مدل راحتی را انتخاب کنید. از آنجا که پیاده روی اصلی ترین بخش گردش در طبیعت به شمار میرود، کفش نامناسب، فشار زیادی به پا وارد شده و باعث خستگی یا عدم توان برای پیمایش جهت می گردد. صندل مقاوم برای سفرهای سبک و تابستانی، کفش های پیاده روی و رانینگ برای پیاده روی یا دویدن، کفش های هایکینگ برای جهتهای هموار در طبیعت، کفش های ترکینگ برای جهتهای ناهموار در طبیعت و کفش های کوه پیمایی و کوهنوردی از جمله کفش هایی هستند که انتخاب آن ها به نوع سفرتان بستگی دارد.

جهتیاب و نرم افزارهای طبیعت گردی

برای داشتن سفری بی خطر در دل طبیعت باید مجهز به نرم افزارهای طبیعت گردی باشید که از آن جمله می توان به نرم افزار GPX Viewer و Wikiloc اشاره نمود. علاوه بر نصب این برنامه ها روی تلفن همراه باید نحوه استفاده از آن ها را بدانید.

نقشه جغرافیایی و قطب نما جزو ضروریات این سفر هستند که ترجیحا آن ها را در کیسه ای شفاف و ضدآب نگه داری کنید. برای استفاده از GPS تلفن همراه، پاوربانک فراموش نگردد!

محافظت نماینده ها در برابر نور خورشید

عینک آفتابی: عینک آفتابی وسیله ای ضروری برای حفاظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید، سرمای هوا، وزش باد، گرد و غبار و غیره است. هنگام طبیعت گردی در فصل زمستان لزوم استفاده از عینک دوچندان می گردد؛ زیرا در هوای برفی به علت انعکاس نور ، آسیب بیشتری به چشم می خورد. در واقع، شدت اشعه فرابنفش در طبیعت بسیار بالاتر از محیط های شهری است؛ به طوری که با افزایش ارتفاع یا در محیط های برفی، کویری، کناره دریاها و تالاب ها، این اشعه به مقدار چشمگیری افزایش می یابد و مضرات بیشتری برای چشم دارد.

کرم ضدآفتاب: کرم ضدآفتاب نیز از پوست در مقابل اشعه فرابنفش محافظت می نماید. برای انتخاب این کرم باید در وهله اول به قدرت حفاظتی آن توجه کنید که SPF آن حداقل 15 باشد و در عین حال، اشعه های UVA و UVB را پوشش دهد.

وسایل دیگری همانند بالم لب و کلاه لبه دار نیز از آفتاب سوختگی، ترک خوردن لب و... جلوگیری می نمایند.

روشنایی

وسایل روشن کردن جهت بیشتر برای سفرهای چند روزه طبیعت گردی ضرورت دارد و شامل چراغ قوه و چراغ پیشانی می گردد. چراغ پیشانی یا هدلامپ مانند هدبند روی سر قرار می گیرد و بدون استفاده از دست، جهت را روشن می نماید که به این ترتیب محدودیتی برای دست ها و متعاقبا عملکرد شما پیش نمی آید. پس چراغ و باطری اضافه را در تور طبیعت گردی از قلم نیاندازید!

جعبه ابزار و ملزومات مورد احتیاج

برای طبیعت گردی به یک سری ابزار احتیاج دارید تا در زمان خرابی های احتمالی یا مواقع ضروری بهره ببرید. چاقوهای چندمنظوره، نوار چسب پهن برای برطرف پارگی چادر یا کیسه خواب، اره سیمی، انبردست همه کاره، سوت نجات، آتشزنه، چاقو تاشو جیبی، چاقو کارتی چندکاره و قطب نما، از جمله مواردی هستند که باید در جعبه ابزارتان وجود داشته باشد.

از دیگر ملزومات طبیعت گردی می توان به باتوم و عصای کوهنوردی، ضدعفونی نماینده دست، آب آشامیدنی، خوراکی، اجاق گاز سفری، ژل آتش زا، زیرانداز ضدآب، کرم ضدگزیدگی و غیره اشاره نمود.

چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی انواع مختلفی دارد و در تور طبیعت گردی بهتر است از چادری بهره ببرید که سقف توری و پنجره داشته باشد. برای هوای بارانی و مرطوب نیز چادرهای دوپوش مناسب هستند که پوشش جداگانه آن در زمان بارندگی روی چادر انداخته می گردد.

کیسه خواب

انتخاب کیسه خواب یکی از چالش های مهم در طول سفر در طبیعت است و از همین رو کارایی کیسه خواب و قابلیت حمل و بسته بندی آن برای طبیعت گردها اهمیت دارد. انواع کیسه خواب شامل مدل های بهاره و تابستانه، مدل های سه فصلی (بهار، تابستان و پاییز) و مدل های زمستانه می گردد. ضمن اینکه کیسه خواب دارای تنوع زیادی از نظر شکل ظاهری، جنس، وزن، الیاف و غیره است و هنگام خرید باید به حجم، سایز، رنگ، الیاف و ضدآب بودن آن توجه کنید.

منبع: کجارو / کجارو / edoman.ir / behnazar.com / دالاهو / mojekooh.com / hamhen.com
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 368

به "برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید