سال هاست نوشابه و قند را تحریم نموده ام

به گزارش مجله راهدیو، اگر در خانواده تان یا بستگان درجه اول تان سابقه ابتلا به دیابت وجود دارد، احتمالا می دانید که احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 بیشتر از سایرین است و بنابراین باید بیشتر از بقیه احتیاط کنید. درباره تاثیر زمینه مثبت خانوادگی بر ابتلا به دیابت گفتگویی نموده ایم با دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران.

سال هاست نوشابه و قند را تحریم نموده ام

سال هاست نوشابه و قند را تحریم نموده ام

نویسنده:سامان گلناری

دکتر علیرضا استقامتی در لابه لای حرف هایش درباره دیابت خانوادگی می گوید

اگر در خانواده تان یا بستگان درجه اول تان سابقه ابتلا به دیابت وجود دارد، احتمالا می دانید که احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 بیشتر از سایرین است و بنابراین باید بیشتر از بقیه احتیاط کنید. درباره تاثیر زمینه مثبت خانوادگی بر ابتلا به دیابت گفتگویی نموده ایم با دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران.

آقای دکتر! چه قدر محتمل است که فردی با سابقه مثبت بیماری دیابت در خانواده به این بیماری مبتلا گردد؟

اگر پدر، مادر، خواهر، برادر و یا یکی از بستگان درجه اول فردی به دیابت مبتلا باشند، شانس ابتلا به دیابت در این فرد افزایش می یابد. در واقع داشتن سابقه بیماری دیابت در خانواده از جمله فاکتورهای موثر در ابتلا به این بیماری هم در نوع یک و هم در نوع دو است (البته دیابت نوع دو بسیار شایع تر است) و بنابراین شناخت عوامل خطر و مقابله با آنها برترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت در افرادی با سابقه خانوادگی است.

این عوامل خطرساز شامل چه چیزهایی هستند؟

هرچه سن فرد بالاتر برود، احتمال ایجاد دیابت نوع دوم بیشتر می گردد. اگر فرد کم تحرک باشد، بیشتر احتمال دیابتی شدن خواهد داشت. در عین حال، داشتن اضافه وزن به شدت خطر ایجاد دیابت را می افزاید، به طوری که بیشتر افراد دارای دیابت نوع دوم اضافه وزن دارند و هر چه بافت های چربی بیشتری در بدن وجود داشته باشد، عضلات و سایر بافت ها بیشتر به انسولین مقاوم می شوند، به ویژه اگر وزن اضافی در اطراف شکم متمرکز باشد. به همین علت همواره توصیه می گردد که افراد با سابقه بیماری خانوادگی دیابت هر 3 ماه یک بار به وسیله یک آزمایش قند خون ساده از شرایط سلامت خود باخبر شوند. حتی علایمی هم وجود دارند که با بروز آنها باید سریعا به پزشک مراجعه کرد، چرا که این علایم می توانند پیش آگهی بیماری دیابت باشند.

یعنی ابتلا به دیابت با نشانه های خاصی بروز می نماید؟

هم بله و هم خیر! نشانه های دیابت نوع1 معمولاً در زمانی کوتاه بروز می نمایند: تشنگی مفرط و تکرر ادرار، گرسنگی دایمی، از دست دادن وزن، تاری دید و خستگی شدید. اما شایع ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است و حدود 90 تا 95 درصد افراد دیابتی، به این نوع از بیماری مبتلا هستند. این شکل از دیابت همراه با سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه قبلی دیابت بارداری، عدم فعالیت بدنی و نژاد است. نشانه های این نوع دیابت هم می تواند شامل خستگی یا تهوع، پرادراری، تشنگی غیرطبیعی، کاهش وزن، تاری دید، عفونت های مکرر و کاهش سرعت بهبود زخم ها باشد. البته متاسفانه برخی افراد هم هیچ نشانه ای ندارند. بنابراین برترین راه، انجام آزمایش قند خون است.

اگر دیابت در خانواده ما یک بیماری ارثی باشد، چگونه باید از ابتلا به آن پیشگیری کنیم؟

همواره اصول پیشگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به ویژه اگر در شما عوامل بالابرنده خطر وجود داشته باشد؛ یعنی به طور مثال اگر اضافه وزن دارید و یا سابقه فامیلی از این بیماری دارید، پیشگیری اهمیت بیشتری پیدا می نماید. یکی از راه های موثر جهت پیشگیری از دیابت تغییر در رفتار های روزمره است که در هر زمانی قابل اجرا و تاثیر گذار خواهد بود. به عبارت دیگر، اساس پیشگیری از دیابت، کاهش وزن و تغذیه سالم است. در این بین، نقش تحرک و ورزش را هم نمی توان نادیده گرفت. یک فعالیت فیزیکی منظم دارای امتیاز های بسیاری است که اولین امتیاز آن یاری به کاهش وزن شماست اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید، فعالیت، قند خون شما را پایین می آورد و مقدار حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد. بنابراین مقدار قند خون در سطح نرمال تثبیت می گردد. پیاده روی از جمله مهم ترین این ورزش ها است.

تغذیه چه طور؟ چقدر تاثیر دارد؟

دریافت مقدار فیبر بیشتر و کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدرات ها برترین گزینه پیشنهادی است. فیبر قادر است خطر ابتلا به قند خون را با یاری به کنترل قند خون کاهش دهد. بعلاوه مواد حاوی فیبر قادرند با یاری به احساس سیری موجب کاهش وزن شما شوند. میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار از جمله مهم ترین غذا های حاوی فیبر بالا محسوب می شوند. البته اینکه اگر فردی قند زیاد بخورد، دیابت می گیرد، تصور درستی نیست اما اگر در روز 5 لیوان چای و با هر لیوان دو یا سه قند بخوریم، انرژی اضافه ای وارد بدن می گردد که این انرژی اضافه می تواند موجب چاقی گردد و چاقی هم فرد را به انسولین مقاوم می نماید و می تواند موجب دیابت گردد. من شخصا کوشش می کنم که چای را همواره بدون قند بخورم و مواظب غذا خوردن ام هم هستم و سال هاست که مصرف نوشابه و قند را تحریم نموده ام. افرادی هم که قند دوست دارند و چای شیرین را می پسندند، می توانند در حد مجاز از شیرین نماینده های مصنوعی مانند قرص های آسپارتام استفاده نمایند که عوارض کمتری دارند. افراد با سابقه بیماری خانوادگی دیابت هر سه ماه یک بار به وسیله یک آزمایش قند خون ساده از شرایط سلامت خود باخبر شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 103

به "سال هاست نوشابه و قند را تحریم نموده ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال هاست نوشابه و قند را تحریم نموده ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید