مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)
به گزارش مجله راهدیو، آیا تابه حال در سفر با مشکلاتی نظیر جا ماندن از پرواز روبرو شده اید؟ با مطالعه این مقاله، با حقوق مسافران در این مورد و موارد مشابه آشنا شوید.
مقاله های مرتبط:
معمولا سفرهایی که در طول تعطیلات انجام می شوند، به علت تراکم مسافر با مسائل بیشتری همراه هستند. گاهی ممکن است که پرواز شما به هر علتی لغو گردد. ماشینی که رزرو نموده بودید، در اختیارتان قرار نگیرد یا اتاقی که در هتل رزرو نموده بودید، پر باشد. گاهی اوقات در مقابل چنین مواردی کار زیادی نمی توانید انجام دهید، ولی می توان با رعایت موارد زیر سفر خود را به خوبی ادامه دهید.
شرکت هواپیمایی تعداد بلیط بیشترینسبت به صندلی های هواپیما صادر نموده باشد
امروزه معمولا شرکت های هواپیمایی به ندرت بلیط بیش از تعداد صندلی های هواپیما صادر می نمایند. اما اگر یکبار هم این اتفاق بیفتد و تعداد بیشتری بلیط نسبت به تعداد صندل یها فروخته شده باشد، حتما در تعطیلات است. در بدترین حالت شما به هواپیما سوار نمی شوید، قانونا شما مجبور به این کار هستید، چون در قرارداد حمل ونقل در زمان خرید بلیط با این موضوع موافقت نموده اید.
براساس این قرارداد، شرکت هواپیمایی باید به خاطر زحمتی که برای شما ایجاد نموده، جریمه پرداخت کند. اگر شرکت شما را با هواپیمای دیگری در فاصله کمتر از یک ساعت از پرواز خودتان به سمت مقصد روانه کند، شما چیزی دریافت نمی کنید. فقط روزبخیر آقا یا خانم! سفر بخیر!
اگر شما با فاصله زمانی بین یک تا دو ساعت به مقصد نهای یتان در پروازهای داخلی برسید (یا دو تا چهار ساعت در یک پرواز بین المللی)، به شما مبلغی معادل دوبرابر قیمت بلیط تان البته تا سقف محدودی تعلق می گیرد، در مدت زمان های بیشتر از دو ساعت در پروازهای داخلی، یا چهار ساعت در پروازهای بین المللی، چهار برابر پول بلیط (با رعایت سقف مورد نظر شرکت هواپیمایی) به اضافه مبلغ کامل بلیط پرداخت می گردد.
شرکت هواپیمایی ممکن است کوشش کند تا مبلغ کمتری به شما بدهد، و گاهی اوقات پیشنهاد پرداخت نقدی مبلغ کمتری را می دهند. بستگی به خود شما دارد که این موضوع را بپذیرید یا نه، اما هر تصمیمی که در آن موقع بگیرید، تمام چیزی است که به دست می آورید.
ماشینی که از قبل اجاره نموده بودید، موجود نباشد
در طی زمان تعطیلات تابلوی ماشین موجودنیست در شرکت های اجاره ماشین از پشت شیشه ها دیده می گردد و ممکن است شما و خانواده تان را به دردسر بیندازد. چرا که شرکت های اجاره ماشین، جزو معدود شرکت های مسافرتی هستند که هنوز اجازه می دهند مسافران بدون پرداخت مبلغی، اجاره ماشین را لغو نمایند و به همین علت معمولا بیش از تعداد ماشین های موجود رزرو انجام می دهند. و معنی آن این است که گاهی ماشینی را که رزرو نموده اید، وجود ندارد.
در چنین مواردی رویه شرکت ها این است که یک ماشین مدل بالاتر به عنوان جایگزین ماشین قبلی به شما بدهند. اگر این کار را ننمایند، از شرکت های همکار برای شما یک ماشین اجاره می نمایند، حتی اگر مجبور باشند هزینه آوردن ماشین را به عهده بگیرند. هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و این فقط رویه شرکت ها است. بنابراین اگر شرکتی چنین پیشنهادی به شما ندهد، قانونا کاری نمی توانید انجام دهید. اما مودبانه درخواست یک هدایت کنید و احتمالا آن ها به شما یاری می نمایند.
اگر از پروازتان جا بمانید
در واقع شرکت های هواپیمایی یک سیاست غیررسمی دارند به نام قانون پنجری چرخ (Flat tire rule). این قانون اصولا به این معنی است که اگر شما تا دو ساعت بعد از پروازتان به فرودگاه برسید، آن ها می توانند شما را در فهرست انتظار برای پرواز بعدی قرار دهند بدون اینکه هزینه اضافه ای از شما بگیرند. البته در طی تعطیلات وقتی همه صندلی های پرواز فروخته شده، ممکن است به این معنی باشد که باید تمام روز را منتظر بمانید، چون همه پروازها پر هستند.
بعلاوه، بخش خدمات مشتریان، بلیط فروشی و مسئولین گیت هم می توانند به شما یاری نمایند و شما را بدون دریافت هزینه اضافه در پرواز بعدی جا دهند، ولی برای این کار مجبور نیستند. بنابراین، یکبار دیگر خوب و مودب باشید و به خاطر دیر رسیدن عذرخواهی کنید و مطمئنا از این کار بیشتر سود می برید.
به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آمریکا (American airlines) در ازای دریافت مبلغی به مسافر یک صندلی در پروازی در همان روز اختصاص می دهد. البته باز هم با این فرض که هواپیماها جای خالی داشته باشند. در خصوص خطوط هواپیمایی جنوب شرق (Southwest Airlines) اگر مسافرحداکثر تا 10 دقیقه بعد از پرواز با شرکت تماس بگیرد و اعلام کند که پرواز را از دست داده است، یک صندلی در پرواز دیگری برای او رزرو می کند. این شرکت برای این تغییر پرواز پولی از مسافر دریافت نمی کند.
اگر شما یک چمدان بزرگ به همراه دارید، به خاطر داشته باشید که شرکت ها دریافت بار را مدت زمانی قبل از پرواز متوقف می نمایند. بنابراین حتی اگر شما زمانی به فرودگاه برسید که برای سوار شدن به هواپیما وقت داشته باشید، اگر چمدان به همراه دارید، به زمان بیشتری احتیاج است.
هتل اتاقی را که رزرو نموده اید، به شخص دیگری داده و اتاق خالی ندارد
هتل ها، مثل شرکت های هواپیمایی و شرکت های اجاره ماشین، معمولا اجازه رزرو بیش از حد ظرفیت شان را می دهند؛ بین دو تا ده درصد بیشتر که بسته به تاریخ رزرو فرق دارد. در طی تعطیلات که معمولا همه افرادی که رزرو نموده اند به هتل مراجعه می نمایند، رفتن به هتل با برگه رزرواسیون همواره به معنی گرفتن اتاق نیست. این کار کاملا قانونی است و هیچ قانونی برای این که در این موارد هتل چه کار باید بکند وجود ندارد، ه بجز اینکه پول شما را پس دهد. اما به طور معمول یک اتاق در یک هتل نزدیک برای شما پیدا می نمایند.
البته کارکنان پذیرش هتل همواره به صورت اتوماتیک این کار را برای شما انجام نمی دهند، ولی اگر از آن ها بخواهید که شما را به هتل دیگری ببرند، آن ها خواهند فهمید که شما از جریان پیش آمده آگاه هستید. پیدا کردن یک اتاق در یک هتل دیگر در چنین مواردی امری رایج در حرفه هتلداری است. آن ها احتمالا هزینه جابجایی شما به هتل دیگر را هم پرداخت خواهند کرد، به شرطی که آرامش خود را حفظ کنید و این موضوع را از آن ها مودبانه درخواست کنید.
البته گاهی هتل بیش از حد هم رزرو نشده، اما رزرو شما به وسیله سایت رزرواسیون در سیستم هتل ثبت نشده است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، به جای عصبانی شدن از دست کارمند پذیرش هتل، به آژانسی که برای شما رزرو انجام داده زنگ بزنید (معمولا یک شماره خدمات مشتریان برای تماس 24 ساعته دارند) و بخواهید که موضوع را آنالیز نمایند. اگر نتوانند مشکل رزرواسیون شما را حل نمایند، اتاقی در یک هتل دیگر برای شما رزرو خواهند کرد.
منبع: کجارو / matadornetwork.com