آشنایی با شهرهای روی آب دنیا

به گزارش مجله راهدیو، شهرهای روی آب، یکی از برترین و شگفت انگیزترین شهرهای دنیا در دنیای مدرن محسوب می شوند. این شهرها که بر روی سطح آب، اغلب در دریاها یا اقیانوس ها ساخته می شوند، با استفاده از فناوری های پیشرفته، معماری خلاقانه و سیستم های نوآور، به طور چشمگیری تغییروتحول یافته اند. این شهرها نه تنها به عنوان نمادهای مهندسی و معماری، بلکه به عنوان مراکز مالی، فرهنگی و گردشگری هم شناخته شده هستند. از جمله مشهورترین این شهرها می توان به ونیز، سیدنی و بانکوک اشاره نمود. در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم به معرفی شهرهای روی آب در دنیا بپردازیم.

آشنایی با شهرهای روی آب دنیا

1- بندر سیدنی، اقیانوس آرام (Sydney Harbour, Pacific Ocean)

سیدنی احتمالاً برترین بندر طبیعی دنیا را دارد که از اقیانوس آرام امتدادیافته و ترکیبی از صخره های سنگی و سواحل شنی دارد. علاوه بر این، عبور خط ساحلی از خانه اپرای سیدنی و پل بندرگاه سیدنی، این محیط طبیعی را به یک شهر زیبا تبدیل نموده است.

2- ونیز، ایتالیا (Venice, Italy)

یکی از تماشای ترین شهرهای روی آب دنیا ونیز است که از خیابان ها و کانال ها تشکیل شده و زندگی روزمره مردم آن روی آب می گذرد. تمام مردم شهر برای رفت وآمد در ونیز سوار قایق می شوند و همین موضوع، آن را به طرز شگفت انگیزی منحصر به فرد نموده است

3- بانکوک، تایلند (بانکوک, Thailand)

در ابتدا شاید بسیاری از گردشگران در بدو ورود به بانکوک، این شهر را پر از چراغ و روشنایی، ناقوس های معبد و ترافیک ببینند. اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنید متوجه خواهید شد که این شهر روی آب ساخته شده و می توانید در رودخانه چائو فرایا به یک سفر دریایی بروید. سفرهای دریایی در این رودخانه بسیار رایج هستند در گشت وگذار با قایق می توانید از معابد باستانی عبور نموده، از بازار شناور خرید کنید و تجربه ای متفاوت از قایق سواری داشته باشید.

4- مکزیکو سیتی، مکزیک (Xochimilco, Mexico City, Mexico)

مکزیکوسیتی بر روی آب ساخته شده و در آلکالدیای Xochimilco قرار گرفته است. این شهر که زمانی مستقل بود و اکنون بخشی از مرکز است، در ساحل دریاچه Xochimilco ساخته شده و شبکه ای از جزایر و کانال های مصنوعی را در خود جای داده است. جزایر و کانال های آن به قدری زیبا هستند که Xochimilco را جز میراث دنیای یونسکو ثبت نموده اند.

5- تیگره، آرژانتین (Tigre, Argentina)

یکی دیگر از شهرهای روی آب در دنیا شهر زیبای تیگره در کشور آرژانتین است که بیش از 5000 مایل مربع آب در اینجا وجود دارد و زمانی به عنوان جواهر تاج دلتا شناخته می شد. در این شهر می توانید علاوه بر بازدید از طبیعت زیبا و جنگل و دریا، یک قایق یا کایاک بگیرید و در امتداد اسکله پارو بزنید. از بازارها، مغازه ها، موزه ها و جنگل باستانی Tigre عبور کنید و تجربه یک سفر دریایی مجذوب کننده و هیجان انگیز داشته باشید.

6- تروگیر، کرواسی (Trogir, Croatia)

شهر تروگیر یک جزیره کامل در سمت جنوبی کرواسی است که بین کرواسی و جزیره ای به نام چیوو قرار گرفته است. قدمت این شهر به 2300 سال پیش می رسد و به علت معماری ونیزی که دارد، در لیست یونسکو قرار گرفته است. این شهر دارای معماری به سبک گوتیک در تمام اروپای شرقی است و به همین علت از اهمیت بالایی در بین گردشگرانی که قصد سفری تاریخی و تفریحی را دارند به شمار می رود.

7- ژوژوانگ، چین (Zhouzhuang, China)

ژوژوانگ چین که 90 دقیقه با شانگهای فاصله دارد یکی دیگر از شهرهای روی آب در دنیا است. برای رفتن به این شهر باید از دروازه غول پیکر و پل دوتایی (دو پل زاویه ای قائم بر روی آب) عبور کنید. این شهر باستانی، دارای معابد، خانه های چندصدساله، برج ها و مغازه ها که عمدتاً قدمت آن ها به دوران سلسله مینگ بازمی گردند، است.

رفت وآمد در شهر از طریق کانال ها راحت تر است و می توانید هنگام قایق سواری، از تماشای منظره ها زیبا، خانه ها و جاذبه های تاریخی و گردشگری و معماری خانه ژانگ که از معروف ترین اقامتگاه های شهر است و خرید از بازارهای شناور لذت ببرید.

8- گانوی، بنین (Ganvie, Benin)

گانوی در بنین، شهری است که تماماً بر روی آب ساخته شده و به عنوان بزرگترین شهر آبی آفریقا و شاید دنیا شناخته می شود. این شهر روی دریاچه نوکوئه قرار گرفته است و تنها یک ساختمان از حدود 3000 ساختمان آن روی زمین است. برای گردش در گانوی می توانید با قایق به این طرف و آن طرف بروید و از شهر بازدید کنید.

9- برگن، نروژ (Bergen, Norway)

از دیگر شهرهای زیبا و منحصربه فرد دنیا که روی آب ساخته شهر زیبای برگن در کشور نروژ است. این شهر به علت داشتن خانه های چوبی و رنگارنگ، مغازه های متنوع، بازار مخصوص ماهی فروشان، جاذبه های تاریخی مثل کلیسای جامع برگن و غذاهای خوشمزه ای که دارد در بین گردشگران بسیار مطرح است. در این شهر می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت و قایق سواری، با خرید کارت برگن از آثار تماشای و تاریخی این شهر با تخفیف بالا تماشا کنید.

10- بروژ، بلژیک (Bruges, Belgium)

بروژ که به ونیز شمال هم معروف است از دیگر شهرهای روی آب در دنیا است و از کانال های بسیاری تشکیل شده که برترین راه برای دسترسی به شهر هستند. این شهر از ساختمان های سنگی، عمارت های آجری، مسیرهای پرپیچ وخم، جاذبه های باشکوه و کلیساهای قدیمی تشکیل شده و بیش از 80 پل مجزا بر روی آب قرار دارند.

11- برایتون، انگلستان (Briton, England)

یکی دیگر از شهرهایی که روی آب بنا شده شهر زیبا و تماشای برایتون در انگلستان است که در حال حاضر به عنوان شهری تفریحی برای مردم انگلستان شناخته می شود. این شهر به علت غذاهای دریایی خوشمزه و رویدادهای هنری مثل جشن های موسیقی که بیشتر در ماه می (اردیبهشت) برگزار می شوند بسیار محبوب است.

حرف آخر

شهرهای روی آب در دنیا نه تنها نمادهایی از توانایی انسان در طراحی معماری متفاوت در مواجهه با محدودیت ها و چالش های محیطی است، بلکه باعث ایجاد یک زندگی شهری زیبا می شوند که در همه ابعاد زندگی انسانی تأثیرگذار است. این شهرها، از طریق تکنولوژی های پیشرفته و پیشرفته زمان خود، نشان از هماهنگی بین انسان و محیط زیست را به وضوح ارائه می دهند. با وجود چالش هایی چون تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع، شهرهای روی آب نمونه هایی بی نظیر از کوشش انسان برای ساخت یک زندگی پایدار و هماهنگ را به ما نشان می دهند. این شهرها به عنوان شهرهای هنری و معماری منحصر به فرد، یادآوری از امکانات و استعدادهای انسان در خلق زندگی بهتر و هماهنگ تر با طبیعت هستند.

سوالات متداول شهرهای روی آب در دنیا

1.شهر الجونه در مصر چند جزیره دارد؟

این شهر با 10 کیلومتر خط ساحلی، از 20 جزیره متعدد تشکیل شده است.

2.شهر ونیز به چه دوره ای تعلق دارد؟

شهر ونیز ایتالیا تاریخی غنی دارد که به دوران باستان و امپراطوری روم باز می شود.

3.فاصله واتر تاونز تا شانگهای چقدر است؟

فاصله مجموعه شهرهای آبی چین تا شانگهای حدود یک ساعت است.

4.علت نامگذاری کلیسای خون مقدس بروژ به این نام چیست؟

در این کلیسا تکه پارچه ای نگهداری می شود که به خون مسیح آغشته شده است و به همین علت نام کلیسا را خون مقدس گذاشته اند.

5.غذاهای شهر آنسی در فرانسه به چه چیزی معروف است؟

غذاهای این شهر به خاطر استفاده از پنیرهای متنوع در تهیه آنها معروف شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 616

به "آشنایی با شهرهای روی آب دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهرهای روی آب دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید