اندروید 12: ویژگی های تازه و گوشی هایی که به آن به روزرسانی می شوند

به گزارش مجله راهدیو، اندروید 12 در مرحله بتا است اما با انتشار بتای 4 در روز 11 آگوست به انتشار رسمی نزدیک تر شده است. انتظار داریم نسخه نهایی اندروید 12 در ماه های سپتامبر یا اکتبر 2021 منتشر گردد.

اندروید 12: ویژگی های تازه و گوشی هایی که به آن به روزرسانی می شوند

جانشین اندروید 11 از طراحی نوی بهره می برد و روی ویژگی های حریم خصوصی بیشتری تمرکز دارد. گوشی های نو سامسونگ، موتورولا، شیائومی و دیگر برندهایی که در این بازه معرفی شوند؛ از اندروید 12 بهره می برند و البته تمام گوشی های تولیدی سال 2022 با این سیستم عامل وارد بازار خواهند شد.

اندروید 12 چه ویژگی های نوی دارد؟

تمرکز روی حریم خصوصی

گوگل از اندروید 12 در مراسم Google I/O 2021 خود رونمایی کرد. گوگل در این مراسم تمرکز ویژه ای روی ویژگی های حریم خصوصی داشت و قابلیت های نو آن در زمینه را اعلام کرد. از جمله، پنل نو حریم خصوصی که به وضوح مجوزهای یک اپلیکیشن برای هر نوع داده یا عملکرد دستگاه را پیش روی کاربر قرار می دهد.

این پنل در اندروید 12 بتای 2 ظاهر شده است و اکنون کاربرانی که اندروید 12 آزمایشی را نصب کردند؛ به آن دسترسی دارند. این نسخه میکروفون و دوربین فعال و روشن شده را هم نشان می دهد و شما بتوانید به صورت آنی و در لحظه متوجه شوید کدام اپلیکیشن ها دارند از این منابع استفاده می نمایند. دکمه هایی هم تعبیه شده است تا بتوانید سریعا دسترسی این اپلیکیشن ها به دوربین و میکروفون را غیبرطرفال کنید.

یکی دیگر از ویژگی های حریم خصوصی اندروید 12 در ارتباط با کلیپ بورد است که به شما می گوید کدام برنامه محتوای ذخیره شده در کلیپ بورد را خوانده است. دقیقا همچون iOS، می توانید انتخاب کنید کدام اپلیکیشن ها از موقعیت مکانی دقیق شما استفاده می نمایند و کدام اپلیکیشن ها به موقعیت مکانی تقریبی شما دسترسی دارند.

سازگاری رابط کاربری با طراحی های دلخواه شما

در اندروید 12 وعده داده شده است که رابط کاربری با متریال و سبک طراحی شما سازگار گردد: قابل دسترسی برای همه احتیاجهای شما و برای هر نوع صفحه نمایش.

وقتی شما یک پوسته را انتخاب می کنید؛ رنگ و سایر المان های طراحی رابط کاربری اندروید هم تغییر پیدا می نمایند و شما می توانید با انجام بعضی تنظیمات و کنترل ها، بالاترین سازگاری و هم خوانی را در کل رابط کاربری ایجاد کنید.

گوگل وعده داده است با انیمیشن های نوتر، تجربه روان تری به دست بیاید و کاملا با فضای صفحه نمایش موجود سازگار باشند. به اسم مثال، با خواندن و آنالیز تمام اعلان ها در صفحه قفل شده، میزان ساعت افزایش پیدا نموده و شما مطمئن می شوید که دیگر هیچ اعلانی برای خواندن باقی نمانده است.

وقتی تلفن همراه را به شارژر می زنید؛ یک انیمیشن دایره ای نو نمایش داده می گردد و وقتی شارژ گوشی کامل می گردد؛ دایره در مرکز صفحه ظاهر خواهد شد. اگر از شارژ بی سیم استفاده کنید؛ این دایره از پایین صفحه آغاز به حرکت نموده و همین طور که شارژ باتری کامل تر می گردد؛ به سوی بالا حرکت خواهد نمود.

گوگل با پیاده سازی کنترل های تعاملی نو، از جمله چک باکس و دکمه های رادیویی، به ابزارک ها توجه بیشتری نموده است. گوگل برای دستیابی به یک تم پویای نو مدرن و هوشمند؛ بعضی ویژگی های سفارشی سازی که در اندروید 11 بود؛ مانند تغییر میزان فونت و آیکون یا بعضی رنگ ها و نماد وای فای را حذف نموده است تا تجربه ساده تر و لذت بخش تری برای کاربران رقم بخورد.

گوگل اسیستنت

گوگل می گوید که دستیار صوتی هوشمند او در اندروید 12 مفیدتر می گردد. در بتای 1، این اپلیکیشن ادغام بیشتری با اپلیکیشن های شخص ثالث برای دریافت دستوراتی مانند پخش موسیقی دارد. با میانبرهای تعبیه شده در ویزارد، می توانید متنوع ترین اقدامات در اپلیکیشن ها مانند سفارش نهار در یک اپ تحویل غذا را انجام دهید.

ویجت های شخص ثالث بیشتری هم بدون احتیاج به باز کردن گوگل اسیستنت می توانند با آن جفت شده و اطلاعات مورد احتیاج را استخراج نمایند.

گیم در اندروید 12

اندروید 12 به کاربران اجازه می دهد یک بازی را اجرا نمایند؛ اگر حتی هنوز به طور کامل دانلود نشده است. به علاوه، سیستم دارای پنلی با ابزارهایی است که برای بهبود تجربه کاربری و کارایی بازی به کاربر یاری می نمایند.

گوگل شرح می دهد که کاربران می توانند سریعا بازی را آغاز نمایند و با بهبود کیفیت بازی، حجم آن هم افزایش پیدا می نماید و منجر به طولانی شدن دانلود بازی و خسته نماینده می گردد اما در اندروید 12 کاربران می توانند از همان ابتدا آغاز به بازی نمایند.

پیکربندی نو شبکه، قابلیت هایبرنیت اپلیکیشن ها و تغییرات دیگر

برای آسان شدن مدیریت ارتباطات و اتصالات، اندروید 12 دارای داشبورد اینترنتی است که به شما اجازه می دهد به راحتی میان اینترنت دیتا و وای فای سوئیچ کنید.

برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی گوشی، اندروید 12 به شما اجازه می دهد از قابلیت هایبرنیت برای اپلیکیشن هایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ استفاده کنید. اپلیکیشن های پرکاربرد هم ممکن است به طور اتوماتیک به مود هایبرنیت بروند. به این ترتیب، فایل های موقت حذف شده و خطرات امنیتی کمتری متوجه گوشی و نرم افزارها است.

خبر خوب برای توسعه دهنده گان و البته کاربران این است که اندروید 12 استفاده از فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین گوگل پلی را آسان تر نموده است. ویژگی به نام setRequireUserAction نشان می دهد که آیا کاربر احتیاج به نصب یک بسته نرم افزاری دارد یا خیر.

به این معنی که یک فروشگاه معتبر می تواند یک نرم افزار را بدون کسب مجوز، به روزرسانی کند. البته، کاربر باید مجوز نصب و به روزرسانی اپ ها به وسیله منابع ناشناخته را داده باشد و اپلیکیشن مطابق با متد سیستم نو، از API level 29 که در اندروید 10 و بالاتر عرضه شده؛ استفاده کند.

بعضی مسائل گوگل فوتوز هم در اندروید نو برطرف شده است. اسکرین شات ها به طور اتوماتیک به فضای کلاود منتقل نمی شوند و تصاویر را می توان بدون پاسخ گویی یک کاربر به اکشنی، پاک کرد.

اندروید 12 بتای 3 امکان چاپ یک صفحه کامل، از جمله حاشیه های پنهان را می دهد؛ مشابه چیزی که در گوشی های سامسونگ و بعلاوه در گوشی های آیفون شاهد بودیم. در نسخه نو گوگل فتوز، چرخش اتوماتیک تصاویر بهتر انجام می گردد و ابزار جست وجو بهبود یافته است.

گوگل مدعی است 22 درصد زمان درخواست پردازنده مرکزی برای سرویس های هسته در اندروید 12 کاهش پیدا نموده است که باعث صرفه جویی در مصرف شارژ باتری می گردد. وظایف سنگین در هسته هم 15 درصد کاهش پیدا کردند که باز روی بهبود مصرف انرژی تاثیرگذار است.

کدام گوشی ها اندروید 12 را دریافت می نمایند؟

به طور معمول، تمام گوشی هایی که در دو سال گذشته منتشر شدند؛ پس از عرضه رسمی اندروید 12 از سوی گوگل، به تدریج به این سیستم عامل به روزرسانی می شوند ولی چند شرکت به استقبال نسخه نو اندروید رفتند و برای گوشی های آینده خود از این نسخه استفاده می نمایند.

سامسونگ برترین سیاست به روزرسانی سیستم عامل را در میان همه اندرویدی ها دارد. قبلا تایید شده است که گوشی هایی از سری گلکسی A و گلکسی S مانند گلکسی A51، گلکسی A72، گلکسی اس 10 و گلکسی اس 20 به اندروید 12 مجهز می شوند. حتی گوشی هایی مانند گلکسی A01 و گلمسی A11 هم در این لیست مشاهده می شوند؛ اگرچه شاید این آخرین به روزرسانی گوشی شما باشد.

بعلاوه سامسونگ تایید نموده است که در حال تدارک و آماده سازی رابط کاربری One UI 4 Beta برای تست روی رابط کاربری اندروید 12 است و به زودی برای گوشی های خانواده گلکسی S21 عرضه خواهد شد.

بعضی مدل های مقرون به صرفه قیمت موتورولا مانند Moto G10 هیچ گونه ضمانتی برای ارتقا به اندروید 12 ندارند ولی خوب گوشی مانند Moto G60 قطعا از این سیستم عامل استفاده می نماید. باید منتظر بمانیم تا موتورولا درباره گوشی های قدیمی اظهارنظر کند.

شیائومی چندین مدل قدیمی مانند سری Mi 10، سری Mi 11، گوشی Redmi Note 9 و Redmi Note 10 و پوکو را به اندروید 12 به روزرسانی می نماید. براساس تجربه گذشته، مدل های میان رده شیائومی در مدت زمان طولانی تری به سیستم عامل نو ارتقا پیدا می نمایند.

لیست گوشی هایی از که قبل دارای اندروید 12 بتا هستند:

ایسوس زدفون 8

گوگل پیکسل سری 3 و 4 و 5

نوکیا X20

وان پلاس 9 و 9 پرو

اوپو Find X3 Pro

ریلمی GT

تی سی ال 20 پرو فایوجی

تکنو Camon 17

ویوو iQOO 7 Legend

شیائومی سری 11

زدتی ایی Axon 30 Ultra 5G

احتمالا همه این گوشی ها باید به نسخه نهایی اندروید 12 هم دسترسی داشته باشند و می دانیم که گوشی های پیکسل گوگل همواره در اولویت هستند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 58

به "اندروید 12: ویژگی های تازه و گوشی هایی که به آن به روزرسانی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندروید 12: ویژگی های تازه و گوشی هایی که به آن به روزرسانی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید