بیانیه مشترک استارتاپ های رزرو آنلاین اقامتگاه های مردمی، پیرو نامه تعلیق فعالیت

به گزارش مجله راهدیو، پیرو نامه های صادره از اداره کل ارزیابی و نظارت خدمات گردشگری و بعلاوه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های تهران و گیلان در مرداد 1400 خطاب به استارتاپ های فروش آنلاین اقامتگاه های مردمی مبنی بر تعلیق فعالیت ایشان به علت عرضه اماکن اقامتی که مجوز خانه مسافر اخذ نکرده اند، اعضای کمیته تخصصی حوزه اقامتگاه های اجاره ای اتحادیه کسب وکارهای مجازی، ضمن انتشار این بیانیه اعلام می دارد که اقدام به تعلیق فعالیت درگاه های رزرو آنلاین چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نیست. این اقدام تنها موجب دور کردن اقامتگاه های خصوصی فعال در سطح جامعه از شفافیتی است که فعالیت سال های اخیر استارتاپ های گردشگری الکترونیک موجب شده و مسبب بازگشت زیست بوم به بازاری غیر شفاف و غیررقابتی خواهد شد که متأسفانه حاصلی جز کاهش کیفیت این خدمات، ضرر مصرف کننده نهایی و جلوگیری از رونق گردشگری داخلی نخواهد داشت.

بیانیه مشترک استارتاپ های رزرو آنلاین اقامتگاه های مردمی، پیرو نامه تعلیق فعالیت

ما معتقدیم این گونه اقدامات تنها به محروم شدن عموم مردم از ارزش افزوده حاصل از پیاده سازی پیروز اقتصاد مشارکتی در این حوزه خواهد انجامید. رویه ای که در سال های اخیر طعم خوش آن با فعالیت کسب وکارهای نوآفرین در عرصه های دیگر همانند صنعت خرده فروشی و حمل ونقل شهری نصیب مردم شده و حال که فعالیت چندساله استارتاپ های پیشروی گردشگری الکترونیک می رود تا با استقبال گرم مردم تبدیل به راه حلی پایدار و فراگیر برای صنعت گردشگری کشور شود، متأسفانه با چنین اقداماتی مورد تهدید قرار گرفته و موجب یاس و ناامیدی فعالین حوزه می شود.

وجود حدود 300 هزار خانه مسافرپذیر مردمی در سراسر ایران از ظرفیت های چشمگیر اما پنهان کشور است که با توجه به پتانسیل ها و مزیت های فراوان ایران، می تواند با ساماندهی صحیح زمینه ساز شکوفایی و شتاب صنعت گردشگری کشور باشد. این موضوع با در نظر گرفتن کمبود زیرساخت های اقامتی در حوزه گردشگری و هم هزینه بالای تأسیس هتل در کشور، لزوم ساماندهی و مدیریت مطلوب خانه های مسافرپذیر را بیش ازپیش اثبات می نماید - مالی که سالهاست از مردم و برای مردم شکل گرفته.

متأسفانه استفاده از این ظرفیت مردمی برای رونق گردشگری در کشورمان همچنان با چالش ها و مسائل فراوانی روبه رو است که عمدتاً مربوط به دخالت غیر سازنده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بعلاوه تعارض منافع بین ذی نفعان است. این در حالی است که تقریباً تمامی کشورهای جهان پس از کسب تجارب بسیار توانسته اند به نحوی مطلوب، متناسب با شرایط فرهنگی-اجتماعی خود از این شرایط عبور نموده و به توسعه صنعت گردشگری شان بپردازند. درواقع آنها با بسترسازی مناسب برای کسب وکارهای دانش بنیان و تطبیق کارآمد عرضه خانه های مردمی مسافرپذیر با تقاضای مسافران در بستر فناوری، هزینه مبادله میان تأمین کنندگان و دریافت کنندگان خدمات اقامتی را کاهش داده اند. به علاوه این کشورها با افزایش گزینه های قیمتی اقامت، سفر و گردشگری را برای بخش های وسیع تری از جامعه و دهک های پایین تر درآمدی فراهم ساخته اند.

علی رقم کوشش پلتفرم های ایرانی پیشروی حوزه در سال های اخیر جهت تعامل و هم فکری با مسئولین مربوطه در سازمان سابق و وزارت کنونی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای برطرف دغدغه های موجود و هم تدوین سازوکاری که عموم مردم از منافع آن منتفع شوند، متأسفانه گشایش قابل توجهی صورت نگرفته است. به عبارت دیگر در سال های اخیر اقدامی جز ادامه جهت بدون ضابطه و فسادآلود کنونی با سپردن انحصاری فرایند صدور مجوز در سازوکاری بنام خانه مسافر به یک شرکت شناخته شده که ازقضا از زیرمجموعه های وزارتخانه مطبوع بوده مشاهده نشده است. این موضوع حتی در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تیرماه سال 1399 هم به وضوح موردتوجه قرارگرفته و اسم شده که وزارت گردشگری به علت مداخلات غیرموثر شرکت دارای انحصار هم از توانمندی و امکان اجرایی کافی برای این امر برخوردار نبوده و هم ورودش به این موضوع از نظر قانونی دارای ابهام و اشکال است.

حال با وجود این اقدام که به وسیله بعضی مسئولین وزارتخانه و به طور معنی داری در فاصله خاتمه فعالیت دولت گذشته و آغاز به کار دولت سیزدهم اجرایی شده، این کمیته اعلام می دارد که همانند گذشته و امیدوارانه برای ساختن ایران عزیز از تمام توان، تجربه و دانش خود بهره خواهد گرفت تا ضمن تعامل با مدیریت نو وزارت و سایر ذینفعان، جهتی هموار و خوش آتیه برای رونق گردشگری مردمی در بستری قانونمند و همه شمول فراهم شود. در این راستا کمیته تخصصی اقامتگاه های مردمی اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی به زودی طرح پیشنهادی خود را با پیوست عارضه یابی شرایط کنونی به وزارت محترم تقدیم خواهد نمود.

با آرزوی آینده ای درخشان برای صنعت گردشگری کشور

اعضای کمیته تخصصی اقامتگاه های مردمی اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی

امضاکنندگان: بنیان گذاران و مدیران عامل استارتاپ های جاباما، جاجیگا، شب، اتاقک و مکانچی

##خاتمه##

منبع: همگردی
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 100

به "بیانیه مشترک استارتاپ های رزرو آنلاین اقامتگاه های مردمی، پیرو نامه تعلیق فعالیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه مشترک استارتاپ های رزرو آنلاین اقامتگاه های مردمی، پیرو نامه تعلیق فعالیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید