تور ارزان چین: رونمایی از 10 عنوان کتاب ترجمه شده از زبان ایرانی به چینی

به گزارش مجله راهدیو، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم رونمایی از ده عنوان کتاب ترجمه شده از زبان ایرانی به چینی تحت حمایت تحت طرح گرنت، همزمان با فرا رسیدن بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوزی هاوو، رایزن فرهنگی سفارت چین، علی فریدونی، مدیرکل اداره مجامع و تشکل های فرهنگی، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی، محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرنیان خارج کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک، بابک صابری، نویسنده کودک و نوجوان و آناهیتا تیموریان، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان روز چهارشنبه (19 آبان ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

تور ارزان چین: رونمایی از 10 عنوان کتاب ترجمه شده از زبان ایرانی به چینی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

ترجمه 414 اثر به زبان های دیگر در دبیرخانه طرح گرنت

علی فریدونی با اشاره به سابقه فعالیت دبیرخانه طرح گرنت از سال 1396 تا به امروز گفت: تا به امروز 414 اثر در حوزه ادبیات در این طرح مورد حمایت قرار گرفته اند. 30 کشور در این طرح حضور داشته اند و آثار ایرانی به 21 زبان دیگر ترجمه و در کشورهای مقصد توزیع شده است. در مجموع 50 ناشر داخلی و 38 ناشر خارجی در این طرح مشارکت داشته اند و از کتاب ها تا سقف سه هزار یورور حمایت شده است.

وی با اشاره به نقش آژانس ادبی کیا با مدیریت خانم لیلی حایری یزدی در آماده سازی این کتاب ها ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک کتاب های دیگری که به زبان های ترکی استامبولی و کره ای ترجمه شده اند نیز شاهد برگزاری چنین مراسمی باشند.

افزایش بودجه طرح گرنت

یاسر احمدوند ضمن تشکر از دست اندرکاران دبیرخانه طرح گرنت، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که زمینه را برای ترویج کتابخوانی مهیا کردند گفت: امیدوارم همکاری ما با کشورهای مختلف دنیا برای همکاری های فرهنگی مستمر ادامه یابد.

وی با تاکید بر توسعه ارتباطات فرهنگی میان کشورها از افزایش بودجه دبیرخانه طرح گرنت اطلاع داد و گفت: معتقدیم که هر کشوری فرهنگ منحصر به فردی دارد که برای دیگر کشورها ارزشمند است و از این رو تبادل فرهنگی امری مهم و ارزشمند محسوب می گردد و احتیاج به تقویت دارد. بودجه دبیرخانه طرح گرنت نیز افزایش پیدا خواهد نمود و کوشش می کنیم آثار دیگری را برای ترجمه به زبان های دیگر آماده کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این طرح و تبادل فرهنگی حتما سرشروع ارتباطات بیشتر خواهد بود. حضور مراکز و نهادهای خصوصی، نویسندگان و شخصیت ها در رویدادهای فرهنگی می تواند از دستاوردهای این ارتباطات باشد. از همکاران خود در اداره کل مجامع و فعالیت های فرهنگی خواسته ام انتشار، توزیع کتاب در کتاب فروشی ها و مطالعه آنها به وسیله مخاطبان کشور مقصد را آنالیز و رصد نمایند زیرا کار فرهنگی باید مستمر باشد.

احمدوند با اشاره به مشارکت تقریبا 50 ناشر داخلی و 38 ناشر خارجی در این طرح و علاقه مندی آنها برای ادامه همکاری گفت: امیدوارم با همت و کوشش زمینه حضور بیشتر آثار ایرانی در کشورهای دیگر فراهم گردد. همه باید برای ترویج آثار ادبی ایران در کشورهای دیگر کوشش کنیم و از سوی دیگر علاقه مند هستیم آثار ارزشمند جامعه فرهنگی چین به زبان فارسی ترجمه گردد و مردم با آن آشنا شوند. کشور چین دارای فرهنگ غنی است. امیدورام این تولیدات ارزشمند سوغاتی برای مردم چین باشد و در آینده میزبان تولیدات فرهنگی چین باشیم.

اظهار امیدواری برای توسعه روابط فرهنگی ایران و چین

جوزی هاوو، رایزن فرهنگی سفارت چین نیز در این مراسم با استقبال از ده عنوان کتاب ترجمه شده به زبان چینی گفت: این آثار را تورقی کردم و دیدم کتاب های ارزشمند و جذابی هستند که با کلمات ساده و دلنشین آداب و فرهنگ ایرانیان را منتقل می نماید.

وی ادامه داد: من کودک نیستم ولی این آثار برایم خیلی جالب بودند. این کتاب ها با توجه به اینکه چین پُر جمعیت ترین کشور دنیا است و بچه ها بسیاری دارد می تواند در آنجا مخاطبان بسیاری داشته باشد. با این داستان های جالب آداب و رسوم و فرهنگ ایران به چین منتقل می گردد. امیدوارم این فرایند ادامه پیدا کند.

رایزن فرهنگی سفارت چین ابراز امیدواری کرد با معرفی این طرح و طرح های دیگر آثار بیشتری ترجمه شوند و روابط فرهنگی این دو شکرو بیش از پیش توسعه یابد.

ترجمه 100 اثر چینی به زبان فارسی در یک دهه آینده

محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرنیان خارج کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با اشاره به امضای تفاهم نامه میان ایران و چین برای ترجمه آثار گفت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد ارتباطات دیپلماتیک میان ایران و چین یک تفاهم نامه دیپلماتیک بین دو کشور منعقد شده و قرار است در 10 سال آینده 100 اثر به زبان چینی منتشر گردد. قرار است هر سال 10 کتاب از زبان فارسی به چینی و به طور متقابل 10 اثر از زبان چینی به فارسی ترجمه گردد.

ضرورت همکاری مشترک نویسندگان و تصویرگران چینی و ایرانی

بابک صابری، نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به قدمت روابط فرهنگی ایران و چین در گذشته به سفرنامه ابن بطوطه اشاره نمود و گفت: ابن بطوطه در سفرنامه خود به شعرخوانی ملاحان چینی به زبان فارسی اشاره می نماید و به مصرعی از شعر سعدی اشاره می نماید که می گوید: صورتگر زیبای چین رو صورت یارم ببین. باعث افتخار است که آثار من به زبان چینی ترجمه گردد.

وی بعلاوه با اشاره به مصرع شعر سعدی پیشنهاد داد که نویسندگان و تصویرگران ایرانی با نویسندگان و تصویرگران چینی همکاری مشترک در خلق آثار داشته باشند.

آناهیتا تیموریان، تصویرگر کتاب های کودک و نوجوان نیز گفت: خوشحالم که جمع های این چنینی افزایش پیدا نموده است و دنیا در شرایط کنونی بیش از پیش احتیاج به ارتباطات فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: چقدر خوب شد که ارتباطات فرهنگی را با کتاب های کودک و نوجوان شروع کردیم تا در آینده آنها بتوانند بدون نقاب و دهان بند دوست هم باشند.

منظره فعالیت های فرهنگی در سند جامع 25 ساله

بعلاوه بروجردی، نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با اشاره به سالگرد پنجاه سالگی روابط دیپلماتیک میان ایران و چین گفت: این پنجاهمین سالگرد را باید به میمنت و مبارکی گرفت و در ذیل این برنامه برنامه های فرهنگی نیز تعریف شده است.

وی با اشاره به سند جامع همکاری های 25 ساله بین دو کشور گفت: در ذیل این برنامه نیز برنامه های مفصلی در حوزه فرهنگ دیده شده است. امیدوارم با اجرای این برنامه ها دوستی میان دو ملات بیشتر از گذشته گردد.

راه ادبیات بچه ها باز است

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نیز با اشاره به انتشار نخستین کتابش به زبان چینی در 31 سال پیش گفت: نام این اثر سه قدم دورتر شد از مادر بود و برای رونمایی از کتاب به نمایشگاه کتاب پکن دعوت شدم. زبان فارسی و زبان چینی از نظر موسیقی کلام شباهت بسیاری به هم دارند.

وی ادامه داد: زبان چینی نخستین زبانی بود که آثار من به آن ترجمه شد. از این اتفاق خوشحالم و اگر تمام راه ها بسته شده اند اما راه ادبیات کودک باز است و امیدوارم این صلح برقرار باشد زیرا ما نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان با هم سر جنگ نداریم.

در خاتمه این مراسم از ترجمه کتاب های شغالی درخم رنگ افتاد، ماه من ماه ما، پرنده، پسرک، قطار، من می ترسم، ماه و روباه، جناب قورباغه، سارای مهربان، کلاغ سیاه به سفر می رود، چی بپوشم و صد دانه یاقوت به زبان چینی رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 188

به "تور ارزان چین: رونمایی از 10 عنوان کتاب ترجمه شده از زبان ایرانی به چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان چین: رونمایی از 10 عنوان کتاب ترجمه شده از زبان ایرانی به چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید