عینک هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

به گزارش مجله راهدیو، عینک هوشمند از جمله گجت های نوآورانه ای است که قدمت زیادی ندارد ولی طی چند سال گذشته توانسته سروصدای زیادی ایجاد کند. به زبان ساده، این نوع عینک ها می توانند تکنولوژی موجود در گوشی های هوشمند را به طور مستقیم به چشم و گوش ما بیاورند.

عینک هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

گوگل در سال 2013 از اولین عینک هوشمند خود رونمایی کرد. این عینک در نهایت به شکست تجاری تبدیل شد اما از آن زمان شرکت های متعددی وارد این حوزه شده اند و مدام خبرهای تازهی درباره این گجت ها منتشر می گردد. اما عینک هوشمند دقیقا چیست و چرا ساخت آن کار چندان ساده ای نیست؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

عینک هوشمند چیست؟

عینک های هوشمند از جمله گجت هایی هستند که می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. به نام مثال مانند یک لایه واقعیت افزوده، قادر به نمایش اطلاعات بیشتر در میدان دید چشم کاربر هستند. برخی از آن ها شاید تماس تلفنی یا گوش دادن به موسیقی را امکان پذیر کنند اما هیچ خروجی بصری نداشته باشند.

اساسا، هدف از ساخت عینک های هوشمند این است که برخی عملکردهای گوشی های هوشمند و گجت های مشابه به طور مستقیم راهی سر یا صورت شما گردد. برای بهره گیری از مشخصه های برخی از این عینک ها باید از دستان خود استفاده کنید اما برخی دیگر کاملا صدا محور هستند. این نوع عینک ها می توانند به شما اجازه دهند تا به تماس ها یا پیام ها پاسخ دهید، عکس ها و ویدیوها را از نقطه نظر خود ثبت کنید، به موسیقی گوش دهید، با اپلیکیشن ها تعامل داشته باشید، از ناوبری GPS استفاده کنید یا اینکه لایه واقعیت افزوده مشاهده کنید. عینک های هوشمند در صنایع مختلف از جمله لجستیک، بهداشت و ساخت وساز هم دارای کاربردهای مهمی هستند.

عینک هوشمند از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

برای اینکه عینک های هوشمند عملکرد مشابهی با گوشی های هوشمند و دیگر گجت های مشابه داشته باشند، باید به راحتی کنترل شوند، چندین سنسور داشته باشند و خروجی های صوتی و بصری ارائه کنند. در ادامه به مهم ترین بخش های عینک های هوشمند نگاهی می اندازیم.

قابلیت های صوتی

برخی از عینک های هوشمند از امکان برقراری تماس یا تماشای ویدیو پشتیبانی می کنند. در این میان به جای استفاده از اسپیکرها، تعدادی از این عینک ها با بهره گیری از فناوری موسوم به هدایت استخوانی، می توانند از طریق استخوان جمجمه صدا را به گوش داخلی منتقل کنند.

میکروفون

بیشتر عینک های هوشمند دارای میکروفون کوچکی هستند که می توانند صدای شما و صدای محیط را دریافت کنند. برای عینک هایی که صدا محور هستند، این مشخصه اهمیت زیادی دارد و در ضمنً باید به کاربرد آن برای برقراری تماس و همچنین امکان ضبط فیلم با صدا هم اشاره کنیم.

پردازنده

مانند دیگر گجت های هوشمند، عینک هوشمند هم به یک پردازنده مرکزی نیاز دارد. این پردازنده معمولا در یکی از دسته های عینک تعبیه می گردد و بنابراین باید اندازه بسیار کوچکی داشته باشد. برخی شرکت ها مانند کوالکام چیپست های مخصوصی را برای این نوع گجت ها ارائه می دهند.

دوربین

بسیاری از عینک های هوشمند به دوربین نیاز دارند. یکی از دلایل حملات گسترده به گوگل گلس این بود که این دوربین حریم خصوصی اطرافیان را زیر پا می گذاشت و این یک مشکل قانونی و اخلاقی مهم محسوب می گردد. دوربین برای فیلم برداری و تجزیه و تحلیل محیط استفاده می گردد تا مثلا کاربردهایی مانند نمایش یک لایه واقعیت افزوده امکان پذیر گردد. برخی از عینک های هوشمند تازه فاقد دوربین هستند و معمولا قابلیت های صوتی ارائه می دهند.

نمایشگر؛ آینه های خمیده و هدایتگر موج

مهم ترین و چالش برانگیزترین بخش عینک هوشمند، نمایشگر آن است. برای عینک های هوشمند، معمولا شرکت ها باید از نمایشگرهای مبتنی بر هدایتگر امواج یا آینه های خمیده استفاده کنند.

نمایشگرهای مبتنی بر آینه خمیده تصویر را بر روی آینه می اندازد. مشکل آینه های خمیده این است که عینک در کل ضخیم تر و بزرگ تر می گردد و تصویر نهایی هم چندان شفاف نیست.

از طرف دیگر، شرکت های مختلف در حال توسعه نمایشگرهای مبتنی بر فناوری هدایتگر موج (Waveguide) هستند که فناوری بسیار پیشرفته تری محسوب می گردد. مهم ترین مشکل نمایشگرهای مبتنی بر هدایتگر موج به میدان دید محدود آن ها برمی گردد. به نام مثال اگرچه چشم انسان از میدان دید حدود 220 درجه ای بهره می برد، اما نمایشگر هدایتگر موج گجت هولولنز میدان دید حدود 30 تا 50 درجه ای ارائه می دهد. اگرچه برخی شرکت ها ادعای ساخت نمایشگرهای هدایتگر موج با میدان دید بیش از 100 درجه ای را مطرح کرده اند، اما هیچ کدام از آن ها وارد مرحله تولید انبوه نشده اند.

یک مشکل دیگر هم این است که اگر سازنده بخواهد میدان دید را افزایش بدهد، باید با افزایش ضخامت نمایشگر هم روبه رو گردد. یکی دیگر از چالش ها هم مربوط به رزولوشن نمایشگر است. یک عینک هوشمند با نمایشگر مبتنی بر رزولوشن بالا داشته باشد تا محتوای واقع گرایانه ارائه دهد و کاربران بتوانند انواع جزئیات را مشاهده کنند. اما ماهیت پیچیده نمایشگر عینک های هوشمند منجر به کاهش رزولوشن آن ها می گردد.

علاوه بر این چالش ها، باید به مشکلاتی مانند دقت رنگ و اعوجاج جهانی واقعی هم اشاره کنیم که تمام این موارد پیچیدگی ساخت چنین نمایشگرهایی را دوچندان کرده اند.

عینک های هوشمند فعلی چه شکل و شمایلی دارند؟

در حال حاضر چندین عینک هوشمند مختلف در بازار وجود دارد. هیچ کدام از آن ها بی نقص نیستند و بسیاری از آن ها قیمت هنگفتی دارند اما این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. در ادامه به دو نمونه از عینک های هوشمند موجود در بازار می پردازیم.

آمازون اکو فریمز

عینک هوشمند آمازون اکو فریمز قابلیت های واقعیت افزوده ندارد و به همین علت فاقد نمایشگر مخصوص است. در عوض دارای اسپیکر و میکروفون است و کاربران با استفاده از آن می توانند به موسیقی گوش دهند، گجت های هوشمند مبتنی بر دستیار هوشمند الکسا را کنترل کنند یا اینکه تماس بگیرند.

Vuzix Blade Upgraded

از دیگر عینک های هوشمند می توانیم به عینک های ساخت شرکت Vuzix اشاره کنیم که برای چشم راست از نمایشگر مبتنی بر فناوری هدایتگر موج بهره می برد. این عینک ها از دوربین 8 مگاپیکسلی و میکروفون بهره می برند و کاربران با استفاده از آن قادر به ثبت عکس، اجرای برخی بازی ها، تماشای فیلم و دیگر کارهای این چنینی هستند.

آینده واقعیت افزوده با عینک های هوشمند

عینک های هوشمند از زمان اولین تلاش گوگل راه پر پیچ وخمی را طی کرده اند. در حال حاضر چندین شرکت در سرتاسر جهان مشغول توسعه چنین عینک هایی هستند و این فناوری با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت است. با توجه به اینکه نسل های تازه نمایشگرهای هدایتگر موج قرار است رزولوشن، میدان دید و شفافیت بسیار بهتری را ارائه کنند، آینده فناوری واقعیت افزوده هیجان انگیز به نظر می رسد.

اگرچه عینک های هوشمند موجود در بازار حرف زیادی برای گفتن ندارند و از طرفی قیمت بالایی دارند، اما به نظر می رسد تا چند سال آینده این گجت ها می توانند توجه گسترده ای جلب کنند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 43

به "عینک هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عینک هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید