قرمزی دریاچه ارومیه و ماجرای یک جنایت هولناک

به گزارش مجله راهدیو، قرمزی دریاچه ارومیه موضوع مورد بحث ما است، اما قبل از آن اجازه دهید تا کمی بیشتر با این دریاچه آشنا شویم. دریاچه ارومیه که طبق تقسیمات کشوری بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته یک دریاچه آب شور در شمال غرب است. در سال های اخیر به علت تغییرات زیادی که در آن به وجود آمده موضوع مورد بحث در محافل خبری و دوستداران و حفاظت کنندگان محیط زیست بوده. این دریاچه بزرگترین دریاچه داخلی کشور ایران است و همینطور بزرگترین دریاچه آب شور در منطقه خاورمیانه به حساب می آید که نام ششمین دریاچه بزرگ آب شور جهان را هم به خود اختصاص داده است.

قرمزی دریاچه ارومیه و ماجرای یک جنایت هولناک

تضمین برترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل در تمامی نقاط دنیا فقط در خبرنگاران .

قرمزی دریاچه ارومیه و دست های آلوده

قرمزی دریاچه ارومیه را اگر بخواهیم به صورت تخصصی آنالیز کنیم باید قبل از هر چیز به سراغ خشکسالی این دریاچه برویم. دریاچه ارومیه در سال های اخیر با بحران بی آبی بسیار زیادی روبرو بوده است که البته معضل قرمز شدن سطح آب آن هم به مشکل بی آبی و خشکسالی آن اضافه شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با توجه به تغییرات در شرایط جوی و اقلیمی این دریاچه، کروارگانیسم های ساکن در آن هم تغییر نموده و رنگ این دریاچه را نسبت به گذشته متفاوت نموده اند.

همانطور که گفتیم دریاچه ارومیه، دریاچه آب شور است و هرچه سطح آب آن خشک تر و کمتر گردد، شوری آن هم بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه کوچک بودن سطح دریاچه سبب شده است تا موجودات کوچک و میکروسکوپی که در آن زندگی می نمایند رنگ آب آن را به رنگ نارنجی و قرمز تغییر دهند. بر اساس مشاهدات ناسا و تحقیقاتی که بر روی دریاچه ارومیه انجام داده است، این گونه برآورد شد که:

در ابتدای بهار و با وفور بارندگی و آب شدن برف ها، حجم زیادی از آب شیرین وارد دریاچه ارومیه می گردد. همین موضوع سبب خواهد شد که مقدار شوری آب دریاچه به شدت کاهش پیدا کند. اما در فصل تابستان و با افزایش دما و درست زمانی که دیگر ورودی آب شیرین این دریاچه مانند فصل بهار نیست، سطح خشکی دریاچه بیشتر شده، مقدار شوری آب دریاچه افزایش پیدا می کند و باکتری ها و جلبک هایی که در آن فعال هستند آغاز به فعالیت نموده و موجبات تغییر رنگ آب دریاچه را فراهم خواهند کرد.

نقدی تخصصی بر تغییر رنگ دریاچه ارومیه

حالا که از دلیل اولیه قرمزی دریاچه ارومیه آگاه شدیم بد نیست که کمی تخصصی تر این مورد را آنالیز کنیم.

محافظان محیط زیست، محققان و پژوهشگران از سال های گذشته بارها متوجه این موضوع شده بودند که آب دریاچه ارومیه در فصل تابستان با افزایش دما و به حداقل رسیدن ورودی آب شیرین به دریاچه، از رنگ آبی و سبز به رنگ نارنجی یا قرمز تغییر پیدا می کند. همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم دلیل این اتفاق فعال شدن بیش از مقدار جلبک ها و باکتری ها در آب دریاچه است.

به عبارتی فعال شدن جلبک ها و باکتری ها با گرم شدن هوا افزایش پیدا می نمایند. این بدان معانست که با افزایش مقدار شوری سطح آب دریاچه، تعداد جلبک های آبی رنگ و سبز رنگ کمتر شده و تعدد جلبک های قرمز رنگ به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند. در اصل جلبکی با نام جلبک دونالیلا سالینا که در حالت عادی رنگ آبی و سبزی دارد به محض گرم شدن آب و هوا، زیاد شدن تبخیر و همینطور افزایش پیدا کردن شوری آب دریاچه، برای اینکه بتواند در مقابل این مقدار از شوری مقاومت نموده و همچنان فعال بماند رنگ خود را از رنگ سبز به رنگ قرمز تغییر می دهد.

نکته جالب اینجاست که در آب دریاچه ارومیه 12 گونه از این جلبک زندگی می کند که به محض غلیظ شدن آب دریاچه و به واسطه حضور نمک، تغییر رنگ داده و قرمز می شوند.

فهرست مابقی مجرمان دخیل در قرمزی دریاچه ارومیه

جالب است که بدانید علاوه بر این جلبک ها، باکتری هایی هم هستند که در کنار آن ها تغییر رنگ داده و در همکاری با جلبک ها، رنگ سطح آب دریاچه را دگرگون می نمایند. جالب است که بدانید به همین دلیل باکتری هالوفیت که با شوری بیش از مقدار آب دریاچه به برترین موقعیت برای رشد و توسعه دست پیدا می کند، یکی دیگر از مجرمان اصلی در تغییر رنگ آب دریاچه ارومیه است. به عبارتی این باکتری با گرم شدن هوا و بالا رفتن مقدار شوری، آغاز به رشد و تکثیر نموده و این ازدیاد جمعیت را با تغییر رنگ آب دریاچه ارومیه نشان می دهد.

چند نکته برای دیدار با دریاچه ارومیه

این چند نکته را برای دیدار با دریاچه ارومیه به شما گوشزد خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه طبیعت متعلق به تمام مخلوقات است. خصوصا زیست بوم های خاصی مانند دریاچه ارومیه که حفظ و نگهداری آن ها وظیفه همه ما است. پس در زمان سفر به این منطقه یا هر جاذبه گردشگری طبیعی دیگری، سعی کنید که از خود ردپایی برجای نگذارید.
  • بعلاوه اگر قصد شنا کردن در این دریاچه را دارید، بدانید که قرمزی آب آن برای بدن ما هیچ ضرری نداشته و مسئله ای ایجاد نخواهد کرد. اما بدلیل بالا بودن مقدار نمک موجود در آب خصوصا در فصل تابستان، بهتر است که مدت زمان زیادی در آب دریاچه نمانید.

دریاچه ارومیه با زیست بومی نادر و خاص

این مطلب به قرمزی دریاچه ارومیه ، دلایل و همینطور شناسایی مقصران اصلی آن اختصاص داده شد. همانطور که می دانید دریاچه ارومیه همچون سایر زیست بوم های خاص و متفاوت ایران، یک سرمایه ملی و طبیعی به حساب می آید که در سال های اخیر به دلایل متعدد و مختلفی که در تمام آن ها انسان دخیل بوده است، به شدت مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته. این دریاچه یک در دهه اخیر رو به خشکی رفته و جالب است که بدانید باز هم رد پای ما انسان ها در جای جای آن مشاهده می گردد. در هر حال امیدواریم که مجدداً شاهد حال خوب و سلامت این دریاچه باشیم تا بتوانیم آن را به شکوه و رونق قبل برگردانیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 615

به "قرمزی دریاچه ارومیه و ماجرای یک جنایت هولناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرمزی دریاچه ارومیه و ماجرای یک جنایت هولناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید