مالیات خانه های نوساز چقدر است؟

به گزارش مجله راهدیو، براساس لایحه بودجه دولت برای سال آینده، از خانه های در حال ساخت مالیاتی گرفته نمی گردد اما خریدوفروش خانه هایی که عمر کمتر از سه سال دارند مشمول مالیات می گردد.

مالیات خانه های نوساز چقدر است؟

به نقل از خبرآنلاین، دولت برای سال آینده روی عایدیهای مالیاتی حساب نموده و عایدی مالیاتی را 61 درصد افزایش داده است.

براساس برنامه دولت برای مالیات گیری در حوزه مسکن، خانه هایی که تا 10 میلیارد تومان ارزش دارند معاف از مالیات هستند اما بیشتر از این مبلغ مشمول پرداخت مالیات می شوند.

در قانون مالیاتی سال آینده آمده که این مالیات شامل باغ ویلاها و واحدهای مسکونی در حال ساخت نمی گردد؛ اما این معافیت شامل خانه های نوساز نمی گردد.

بر اساس لایحه بودجه 1401 اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان های نوساز که بیش از سه سال از تاریخ احداث آنها نگذشته باشد مشمول مالیات 2.5 درصدی می شوند

مأخذ محاسبه این پایه مالیاتی، میانگین قیمت های روز منطقه مبنای مشخص ارزش املاک که در ماده 64 قانون مالیات های مستقیم آمده، در نظر گرفته شده است.

خانه هایی که ارزش آنها بین 10 تا 15 میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات یک در هزار می شوند؛ یعنی مالکان این خانه ها باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات بدهند. بعلاوه نسبت به مازاد 15 تا 25 میلیارد تومان باید مالیات دو در هزار را پرداخت نمایند.

براساس تصمیم بودجه ای دولت مالیات باغ ویلاها و واحدهای مسکونی نسبت به مازاد 25 تا 40 میلیارد تومان سه در هزار است. بعلاوه برای نسبت به مازاد 40 تا 60 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار محاسبه می گردد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 399

به "مالیات خانه های نوساز چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات خانه های نوساز چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید