کدام رسته های تولیدی صنفی اولویت صادراتی دارند؟
به گزارش مجله راهدیو، محمدباقر مجتبایی در نشست مشترک رایزنان بازرگانی با اتاق اصناف ایران پیش از عزیمت به کشورهای محل ماموریت، برای آشنایی با ظرفیت های تولیدی و صادراتی، با اشاره به اهمیت نیاز سنجی بازارهای هدف محصولات صنفی دارای اولویت صادراتی در کشورهای هدف گفت: جایگاه بنگاه های کوچک و میانه(SMEs) در اقتصاد دنیا و نقشی که برای شکوفایی درکشورهای پیشرفته ایجاد کرده اند بسیار حائز اهمیت است و بنگاه های اقتصادی ایران برحسب نوع بنگاه به چهار گروه خرد (یک تا 9 نفر)، شرکت های کوچک (10تا 49 نفر)، بنگاه های میانه (50تا 99 نفر) و شرکت های بزرگ (100 نفر به بالا) را شامل می شود.
مجتبایی گفت: واحدهای تولیدی که دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل صادارتی هستند، نظیر صنف چرم، کیف و کفش، پوشاک، زیور الات و سنگ های قیمتی، صنایع چوبی و مبلمان و برخی رسته های خدمات فنی مانند تعمیر خودروهای سنگین و هم تاسیسات تمرکز شده است.
98 درصد بنگاه ها، کوچک و میانه هستند
وی اضافه نمود: 98 درصد بنگاه های ایران در سطح کوچک و میانه هستند و بنا به آنچه در منابع مختلف در خصوص تعریف SMEs ذکر شده عمده ترین سهم از شرکت های خرد و کوچک و میانه در ایران متعلق به اصناف است که با مجموعه 3 میلیون واحدصنفی و بیش از 8000 اتحادیه و 396 اتاق اصناف بزرگترین تشکل اقتصادی کشور محسوب می شوند و بیش از 70 درصد کالای وارداتی و 90 درصد محصولات صنایع بزرگ کشور از طریق شبکه عمده فروشی و خرده فروشی اصناف توزیع می شود.
اولویت های صادراتی
مجتبایی با تاکید بر مراحل شناسایی رسته های تولیدی صنفی دارای اولویت صادراتی اصناف ایران، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران جهت شناسایی و برنامه ریزی حمایتی از صنوف تولیدی اقدامات لازم را انجام داده است و در این جهت تمرکز بر واحدهای تولیدی که دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل صادارتی هستند، نظیر صنف چرم، کیف و کفش، پوشاک، زیور الات و سنگ های قیمتی، صنایع چوبی و مبلمان و برخی رسته های خدمات فنی مانند تعمیر خودروهای سنگین و هم تاسیسات قرار گرفته است.
دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی، شرح داد: اطلاع رسانی به موقع در خصوص آخرین تحولات و پیش بینی تغییرات شرایط اقتصادی، اجتماعی و … از کشورهای هدف، ارائه قوانین و مقرارت، استاندارهای ورود کالا، بازاریابی و مذاکره با واردکنندگان عمده کالا، اخذ سفارش خرید (LOI)، پیگیری تا صادرات را از جمله انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی نام کرد. ارائه گزارش های تحلیلی از شرایط رقبا (استراتژی های ورود به بازار، شبکه توزیع سیاست های پیشبرد فروش) و استفاده از ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ایجاد تعامل بین شرکت های صنفی ایران با تجار کشورهای هدف به منظور همکاری های تجاری، اقتصادی از سوی رایزنان بازرگانی بسیار حائز اهمیت است.
منبع: اتاق بازرگانی ایران