16 نکته برای عکاسی بهتر در سفر

به گزارش مجله راهدیو، گرفتن عکس مانند آن است که به لحظات خوش زندگی مان تافت بزنیم تا همواره به همان حالت بمانند! اما ممکن است هر چه کوشش کنیم عکس هایمان خوب از آب در نیایند و یا لااقل آن طوری نباشند که بخواهیم. چه کنیم تا عکس هایی خوب از سفرهامان داشته باشیم؟

16 نکته برای عکاسی بهتر در سفر

برخی افراد در طول سفرهاشان صنایع دستی کشور یا شهر مقصد را جمع می نمایند. من ترجیح می دهم کلکسیون عکس جمع کنم! به این ترتیب با نگاه کردن به این عکس ها مانند آن است که یک ماشین زمان دارم تا هر زمان که خواستم آن را روشن کنم و به آن خاطره یا لحظه خوب سفر برگردم. اگر شما هم با نظر من موافقید، این نکات را در عکاسی یاد بگیرید تا عکس های بهتری برای دیدن کردن داشته باشید!

1- صبح زود بیدار شوید، تا دیر وقت بیرون بمانید

روزی مال کسی است که زود از خواب بیدار می گردد! خب جمله این درباره عکاسی در سفر خیلی صدق می نماید! نور فاکتور اصلی برای گرفتن یک عکس خوب است، و نور لطیف، گرم و پر تللو صبح عکس هایی جادویی می سازد! به علاوه وقتی صبح زود از خواب بیدار می شوید، محلی ها و گردشگر های کمتری در خیابان هستند و این یه شما اجازه می دهد بدون مزاحمت جمعیت عکس های نابی بگیرید.

تنها در هنگام طلوع نیست که می توانید عکس های زیبایی بگیرید، غروب هم زمان خوبی برای عکاسی است. ساعات بعد از طلوع و ساعات قبل از غروب ساعات طلایی عکاسی هستند. چرا که شرایط نور و سایه برای گرفتن عکس هایی عالی مهیا است.

2- قبل از سفر اطلاعات کسب کنید

قبل از اینکه به مقصد مورد نظر برسید به وسیله اینترنت یا کتاب های راهنمای سفر راجع به آن اطلاعات جمع آوری کنید تا ایده ای برای عکاسی از آن داشته باشید. عکس هایی که عکاسان دیگر از آن محل گرفته اند را نگاه کنید، به خصوص عکس های عکاسان حرفه ای. به این ترتیب بهتر می توانید زاویه بندی دوربین را بهتر دربیاورید.

3- با مردم صحبت کنید

عکس گرفتن از مردن محلی برای خیلی از عکاسان کار سختی است. اگر آنها حرف شما نفهمند چه؟ اگر بگویند نه چه؟ اگر فکر نمایند به آنها توهین نموده اید چه؟ چند سال طول کشید تا من توانستم به راحتی این کار را انجام دهم و هنوز هم گاهی قبل از درخواست از مردم دچار اضطراب می شوم. اما یاد گرفته ام که کلید انجام این کار آن است که اول با فرد صحبت کنید. سلام کنید، از او آدرس بپرسید، صنایع دستی خریداری کنید، از چیزی درباره آنها تعریف کنید و در کل قبل از اجازه برای عکاسی با فرد مکالمه داشته باشید.

4- قانون سه ها

یکی از پایه ای ترین نکات برای عکاسی قانون سه ها است که به شما یاری می نماید عکس موزون تری بگیرید. تصور کنید یک عکس را به صورت افقی و عمودی به سه قسمت تقسیم کنید، الان عکس تان دارای قسمت های مختلفی است. هدف ما این است که موضوعات مهم عکس را در این قسمت ها قرار دهیم تا عکس مان چشم نواز باشد. برای مثال اگر از یک فرد عکاسی می کنید او را در یکی از این قسمت ها قرار دهید به جای اینکه او را مستقیما در وسط تصویر بیاورید.

5- از سه پایه بهره ببرید

من فکر می کنم باید در طول سفرتان همواره یک سه پایه سبک همراه داشته باشید. سه پایه دوربین را در یک مکان ثابت نگه می دارد و به این ترتیب می توانید در ساعات مختلف از یک چشم انداز ثابت عکس بگیرید و با ترکیب کردن آنها، عکسی جالب به وجود بیاورید.

6- ترکیب کردن را امتحان کنید

بعد از چند بار امتحان و تجربه کردن، می توانید با ترکیب کردن عکس ها بهتری به وجود بیاورید.

7- عکاسی را در اولویت قرار دهید

اگر با عجله و سر سری به یک مکان بروید، عکسی هول هولی بگیرید و بعد از آن هم سریع به جایی دیگر بروید و همین فرایند را تکرار کید، در آخر چیزی ندارید جز تعدادی عکس های تار و بی کیفیت که شاید از بین آنها دو عکس خوب هم نتوان پیدا کرد! پس مطمئن شوید در طول سفرتان زمانی را برای گرفتن عکس اختصاص می دهید و برای آن برنامه ریزی می کنید.

8- انسان ها را در عکس تان جای دهید

ما همه دوست داریم به عکس هایی که آدم ها هم در آن قرار دارند نگاه کنیم و انگار می خواهیم احساسات، افکار، رفتار و سبک زندگی آنها را بفهمیم. اگر آدم ها را در بخشی از عکسی که می گیرد داشته باشید، بیننده ها بیشتر با عکس ارتباط برقرار می نمایند و بیشتر آن عکس را دوست خواهند داشت.

9- صبر همه چیز است

عکاسی واقعا درمورد این است که چیزی که جلوی روی تان هست را ببینید. نه فقط با چشم تان، بلکه با روح و قلب تان. به همین منظور باید زمان و توجه قابل قبولی برای این کار بگذارید. پس صبر کنید و قبل از اینکه دکمه دوربین را بزنید، با دقت به اطراف تان دقت کنید.

به جزئیات توجه کنید. آیا نور از میان ابرها طوری می تابد که برای عکاسی مناسب باشد؟ اگر نه آیا تا 15 دقیقه موقعیت ابرها بهتر خواهد بود؟ پس شاید بتوانید صبر کنید. در یک گوشه از خیابان، در زاویه ای مناسب برای عکاسی بنشینید و منتظر شوید سوژه ای دلخواه رد گردد تا عکس بگیرید.

10- در برابر دزدها از خود محافظت کنید

خب می دانم این مورد ممکن است به نظر بی ربط به موضوع ما به نظر بیاید اما باید بگویم! دوربین وسیله ای کوچک و گران است و به همین دلیل دزدها خیلی به ان علاقه دارند. من از خیلی گردشگران شنیده ام که دوربین شان از آنها دزدیده شده.

اول از همه دوربین تان را بیمه کنید. این برترین راه است تا حداقل دغدغه ای راجع به مسائل اقتصادی نداشته باشید. زمانی که در حال عکاسی نیستید، دوربین تان را در جایی امن قرار دهید. اگر نمی خواهید امروز عکس بگیرید دوربین را در اتاق هتل یا قسمت امانات هتل بگذارید و بعد بیرون بروید.

11- تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید

شاید فکر کنید دوربین های پیشرفته امروز خودشان تنظیمات را بهتر درست می نمایند و در حالت آتو عکس هایی خارق العاده می گیرند، اما حقیقت این است که، خیر! درست است که عکس هایی که در حالت آتو گرفته می شوند بد نیستند، اما اگر می خواهید عکس تان به راستی خیره نماینده باشد باید دست به کار شوید و خودتان کار کردن با دروبین را یاد بگیرید و تنظیمات آن را به صورت دستی انجام دهید. نگران نباشید احتیاج نیست به کلاس عکاسی بروید، با گشتی در اینترنت یا خرید یک کتاب به عکاسی خوب تبدیل خواهید شد.

12- همواره دروبین به همراه داشته باشید

عکاس ها یک جمله معروف دارند: برترین دوربین آن دوربینی است که همواره همراه خود دارید. برای هر چیزی آماده باشید و همواره با خود دوربین حمل کنید. چرا که شانس، نقش زیادی در عکاسی بازی می نماید! تفاوت بین یک عکاس حرفه ای و عکاس تازه کار این است که عکاس حرفه ای برای استفاده از این شانس برنامه ریزی می نماید و همواره حواسش جمع است تا موضوعی خوب را در اطرافش ببینید و سریعا دست به کار گردد. شما هیچ وقت نمی دانید چه چیزهای عجیب وغریب و چه موقعیت های طلایی برای عکاسی، ممکن است در طول سفرتان برای شما پیش آید.

13- از قصد گم شوید

خب شما به همه مکان های محبوب برای عکاسی سر زده اید و عکس هایی خوب تهیه نموده اید. خب حالا چه؟ الان زمان کشف است! از مسیرهایی که همه گردشگر ها طی می نمایند خارج شوید، زمانش رسیده که از قصد گم شوید. اگر می خواهید عکس هایی بگیرید که هیچ کس دیگر نگرفته باشد، باید به جاهایی بروید که هیچ عکاس دیگری به آنجا نرفته باشد! برترین راه برای انجام این کار آن است که از پاهاتان بهره ببرید. بدون اینکه بدانید به کجا می روید.

14- از عکس هاتان بک آپ بگیرید

به غیر از بیمه دوربین که خیال تان را از بابت آن راحت می نماید، باید از بابت عکس ها هم نگرانی نداشته باشید. به این منظور از عکس هایی که گرفته اید بک آپ آنلاین و فیزیکی تهیه کنید.

15- فرایندهای بعدی

افرادی می گویند ادیت کردن عکس ها با نرم افزار تقلب است! بگذارید برای تان بگویم، تمام عکاسان حرفه ای این کار را انجام می دهد.

16- درمورد لوازم های عکاسی مته به خشخاش نگذارید

اگر بخواهم بگویم من از چه لوازماتی برای عکاسی استفاده می کنم، خب تعدادشان زیاد است. اما شما احتیاجی به این همه لوازم ندارید و آنها مهارت شما در عکاسی را بهبود نمی بخشند.

منبع: فوت و فن / expertvagabond.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 412

به "16 نکته برای عکاسی بهتر در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 نکته برای عکاسی بهتر در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید