خوردن کاکتوس چه خواصی برای سلامتی دارد؟

به گزارش مجله راهدیو، میوه کاکتوس بیشتر مصرف خوراکی و درمانی دارد. بعضی داروهای مکمل نیز از خواص این میوه بهره برده اند و به شکل قرص، کپسول یا شربت عرضه شده اند. حامیان میوه کاکتوس از قدرت این میوه برای درمان بعضی مسائل و بیماری ها مثل دیابت، خستگی،فشار خون بالا، کلسترول بالا، بزرگی پروستات، یاری به کاهش وزن، افزایش بهره وری حرکات ورزشی و بهبود سلامت کبد یاد نموده اند.

خوردن کاکتوس چه خواصی برای سلامتی دارد؟
هنگامی که نام گیاه کاکتوس شنیده می گردد تصور یک گیاهی بدبو، خاردار و بیابانی شکل می گیرد اما نکته قابل توجه این است که این گیاه سخت و خشن سرشار از ویتامین های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی غذایی سالم و کم هزینه محسوب می گردد.

گیاه کاکتوس در کشور آمریکا در فروشگاه های مکزیکی هواداران زیادی دارد و نوع هندی اش بیش از 200 گونه است.1

ارزش غذایی میوه کاکتوسمیوه کاکتوس جدا از نام، ظاهر و اصالت غیرمعمولی که دارد، دارای ترکیب مواد مغذی خاص از جمله میزان زیاد ویتامین C، گروه خانواده ٔ ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و فیبر غذایی است (منبع: پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا). در رابطه با ترکیبات آلی، میوه کاکتوس سرشار از زردینه ها، پلی فنول ها و بتالین ها است که تأثیر مثبتی روی سلامتی دارند.

خواص میوه کاکتوس

تقویت سیستم ایمنیتحقیقات لوئیسا تسوریر (Luisa Tesoriere) که در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، بر خوردن میوه کاکتوس به علت دارا بودن میزان زیاد ویتامین C ،E و رابطهٔ مثبتش با سم زدایی و فعالیت های آنتی اکسیدانی تأکید می نماید.

در حقیقت، مصرف یک وعده میوه کاکتوس، بیش از یک سوم احتیاج روزانهٔ بدن به ویتامین C را تأمین می نماید. ویتامین C که با عنوان اسکوربیک اسید (ascorbic acid) نیز شناخته می گردد، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد، محرک فراوری گلبول های سفید خون است و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نماید. بعلاوه ویتامین C نقش مهمی در فعالیت های آنزیمی مختلف و سوخت وسازی شامل ساخت ماهیچه و استخوان دارد.

تقویت استخوان و دندانکلسیم نقش جدایی ناپذیری در ساخت بافت استخوان دارد و میوه کاکتوس حاوی میزان قابل توجهی کلسیم است. با اطمینان از دریافت میزان کافی از کلسیم، می توانید از مسائل بسیاری، مثل پوکی استخوان و دیگر اختلال های استخوانی مرتبط با بالارفتن سن جلوگیری کنید.

یاری به هضم غذامیوه کاکتوس هم مثل سایر میوه ها و سبزیجات، دارای میزان زیادی فیبر غذایی است. بنابراین این میوه می تواند به فرایند هضم غذا یاری کند. فیبر با افزایش حجم مدفوع و پاکسازی روده ها، به جذب بهتر غذا در ناحیهٔ گوارشی یاری می نماید. بعلاوه در درمان یبوست، نفخ شکم و دیگر مسائل گوارشی مثل زخم معده مؤثر است.

حفظ سلامت قلبترکیبات متعددی که در میوه کاکتوس وجود دارد، برای سلامت قلب بسیار مفید است. اول از همه، فیبر موجود در میوه کاکتوس باعث کاهش سطح کلسترول LDL (بد) در بدن می گردد. دوم، میزان زیاد پتاسیم موجود در این میوه با آرام کردن رگ های خونی و کاهش استرس در سیستم قلبی، به کاهش فشار خون یاری می نماید. در آخر، بتالین موجود در میوه کاکتوس رابطهٔ مستقیمی با تقویت لایهٔ درون رگی دارد که باعث کاهش ریسک تضعیف دستگاه گردش خون می گردد. در مجموع، میوه کاکتوس می تواند از تصلب شرایین، بیماری سرخرگ کرونری و سکته قلبی جلوگیری کند.

خاصیت ضدسرطانیبه گزارش مجله The American Journal of Clinical Nutrition (سال 2004)، میوه کاکتوس دارای میزان زیادی زردینه، پلی فنل و بتالین است. این مواد به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدان عمل نموده و رادیکال های آزاد را پیش از آسیب رساندن به سلول های بدن خنثی می نمایند. علاوه بر این، تحقیقات آزمایشگاهی دیگری نیز نشان می دهد که میوه کاکتوس به جلوگیری از رشد تومورها یاری می نماید؛ با این حال، هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

کاهش وزنمیزان بالای فیبر و تراکم مواد مغذی، کالری کم و چربی اشباع در میوه کاکتوس می تواند بدون افزایش وزن، به سلامت بدن یاری کند. به علاوه، فیبر و کربوهیدرات می تواند جلوی پرخوری بیش ازحد را بگیرد.

پیشگیری و بهبود دیابتتحقیقات متعددی نشان می دهد که میوه کاکتوس این خاصیت را دارد که از پیش روی دیابت جلوگیری کند و در درمان آن مؤثر باشد. در تحقیقی منتشرشده در مجله The American Journal of Clinical Nutrition تعیین شد، کسانی که به عنوان صبحانه با کربوهیدرات بالا از میوه کاکتوس استفاده نموده اند، قند خون و سطح انسولین پایین تری پس از صبحانه داشته اند. زمانی که از این میوه همزمان با داروهای دیابت استفاده گردد، سطح قند خون، بهتر از زمانی تنظیم می گردد که فرد داروها را به تنهایی مصرف نموده است.2

ضد افسردگیگیاه کاکتوس شامل طیف وسیعی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است و ویتامین های A, E,C و املاح کلسیم و منیزیم به وفور در آن یافت می گردد. مواد موجود در آن خاصیت دارویی آن را افزایش می دهد.

مواد آنتی اکسیدان موجود در کاکتوس خاصیت ضد سرطانی به این گیاه می دهد به طوری که با مصرف 5 تا 7 لیوان از آب برگ های آن نشاط و شادابی خاصی در فرد ایجاد می گردد. این نوشیدنی التهاب عضلانی بدن را هم کاهش می دهد.

کاهنده کلسترولسطح کاکتوس با وجود فیبرهای آن دارویی مفید برای بیماران مبتلا به سندروم متابولیک است و افرادی که سطح کلسترول خونشان بالا است پس از چهار هفته مصرف این گیاه، سطح LDL و تری گلیسیرید خونشان کاهش می یابد و خطر حمله قلبی در آنها کم می گردد.

کاکتوس گلابی خاردار می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابت نوع 2 کاهش دهد و مصرف 140 میلی گرم آن سبب کاهش پکتین و به حداقل رسیدن قند خون در معده می گردد و از کبد افراد محافظت می نماید.

طی مطالعه ای این نتایج حاصل شد که افراد مبتلا به دیابت پس از هشت هفته مصرف عصاره کاکتوس 15 درصد کلسترول و 12 درصد قند خونشان کاهش یافت.

محافظت از سلول های مغزیگیاه کاکتوس به سبب خواص ضد التهابی و برخورداری از رادیکال های آزاد اثر مثبتی بر سلول های مغزی می گذارد و از سلول های قشر خاکستری حفاظت می نماید.1

عامل ضد التهابی و ضد دیابتانواعی از کاکتوس به نام اوپونتیا دیلنی فلوریشس در مصر زندگی می نمایند. آنها به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد دیابتی در طب سنتی استفاده می شوند.عصاره های گل کاکتوس دارای خواص ضد درد و اثرات ضد التهابی بالقوه ای هستند.

جلوگیری از علائم پیریمزایای زیبایی از گل کاکتوس می تواند به خواص آنتی اکسیدانی قوی آن نسبت داده گردد ، این آنتی اکسیدان ها پوست شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند، بنابراین از نشانه های پیری مانند خطوط و چین و چروک ها را جلوگیری می نمایند.

رطوبت پوست را حفظ می نمایدعصاره گل کاکتوس به عنوان یک ماده در محدوده محصولات مراقبتی از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. آنها در حفظ رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از رطوبت از سطح پوست یاری می نمایند. آنها به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد هیستامینیکشان شناخته شده اند.3

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.chetor.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 168

به "خوردن کاکتوس چه خواصی برای سلامتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن کاکتوس چه خواصی برای سلامتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید