ذهنی مثل یک کامپیوتر با ترفندهای ساده!

به گزارش مجله راهدیو، تقویت حافظه و استفاده از 100 درصد مغزتان فقط با چند ترفند ساده امکان پذیر است.

ذهنی مثل یک کامپیوتر با ترفندهای ساده!

دغدغه بسیاری از افراد جامعه داشتن حافظه ای قوی و ذهنی پویا و داشتن تمرکزی زیاد است. این نگرانی به خصوص برای سنین بالا و ابتلا به بیماری آلزایمر است. در این مطلب از خبرنگاران چندین ترفند برای بهبود حافظه و افزایش تمرکز را با یکدیگر مرور می کنیم.

صبح ها از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

مطالعاتی که روی تصاویر مغز اجرا شده، نشان داده است انجام کارهای نو و متنوع باعث پرورش قسمت های بزرگی از قشر خارجی مغز می گردد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می یابد. اگر همواره قبل از خوردن صبحانه، لباس هایتان را عوض می کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولا هر روز صبح دیدن می کنید، تغییر دهید و کانال نوی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مدنظرتان بروید که قبلا از آن نرفته اید.

با بینی خود ارتباط نو برقرار کنید

بعضی از ما احتمالا یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، آغاز یک روز نو را برایمان تداعی می نماید؛ اما شما می توانید با مرتبط ساختن یک عطر نو، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی نو را هوشیار نگه دارید.

طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت نموده اند انزوای اجتماعی تاثیرات مخربی بر توانایی های شناختی فرد دارد. وقتی به سوپرمارکت می روید، به جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش و بش کنید.

یک پروژه هنری را به صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت های عاطفی و غیرزبانی غشای مغزی را به کار می اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت هایی از مغزتان را درگیر نموده اید که به فرم ها و رنگ ها و بافت ها علاقه مند است؛ بعلاوه با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری ای می کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار فرق دارد.

با صدای بلند کتاب بخوانید

وقتی کتاب ها را بلند می خوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش می دهید، نسبت به زمانی که خاموش مطالعه می کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می کنید. برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هرازچندگاهی نقش خواننده و مستمع را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

کالاهای داخل قفسه های فروشگاه را به دقت وارسی کنید

در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تابه حال ندیده اید، آن را بردارید و مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و درباره اش فکر کنید. لازم نیست آن را خریداری کنید؛ بلکه با این کار از روزمرگی خود جدا می شوید و چیز نوی را تجربه می کنید.

جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در بیشتر خانواده ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می توان با عوض کردن جا مغز را تحریک نموده و پرورش داد. هرازگاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض گردد.

با پول خردها بازی کنید

مغز ما برای تمایز قائل شدن بین اشیا به نشانه های بصری متکی است. به همین دلیل استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می نمایند را افزایش دهد. یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه دارنده لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف نموده اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه خود مبلغ پول خردها را تعیین کنید.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب چرا همه سیگاری ها سرطان نمی گیرند؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 380

به "ذهنی مثل یک کامپیوتر با ترفندهای ساده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذهنی مثل یک کامپیوتر با ترفندهای ساده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید