فهرست تازه مواد و روش های دوپینگ از 11 دی ماه ملاک عمل می گردد

به گزارش مجله راهدیو، به گزارش خبرنگاران، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هر سال با اعلام تغییرات لازم در لیست مواد و روش های ممنوعه، این لیست را برای سال آینده میلادی به روزرسانی می نماید. وادا اول اکتبر لیست تازه خود در خصوص مواد و روش های ارتکاب به دوپینگ را در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) کشورهای عضو قرار داد تا همزمان با سال تازه میلادی ملاک عمل برای نمونه گیری، بررسی و مدیریت تست ها باشد.

فهرست تازه مواد و روش های دوپینگ از 11 دی ماه ملاک عمل می گردد

بر این اساس و با اعلام فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) همزمان با شروع سال 2022 میلادی یعنی از 11 دی ماه مبنای کار این ستاد برای گرفتن تست از ورزشکاران و بررسی و مدیریت نتایج آنها لیست نو وادا خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، لیست مواد و روش های دوپینگ دستخوش تغییراتی شده که مهمترین آنها در خصوص داروهای کورتون و بعلاوه اسپری سالبوتامول که مخصوص درمان آسم است، می باشد.

فرزاد شارکی در تبادل نظر با خبرنگاران در این زمینه شرح داد و گفت: طبق تغییرات ایجاد شده مصرف داروهای کورتن در حین مسابقه به صورت خوراکی یا تزریقی (عضلانی) ممنوع است. تا پیش از این امصرف یک نوع داروی کورتن و استفاده از آن به صورت پوستی و موضعی آزاد بود اما بر اساس لیست 2022 وادا، تمام روش های استفاده از کورتن -اعم از خوراکی و تزریقی- در حین مسابقه ممنوع است.

وی با یادآوری متفاوت بودن طول اثر در انواع داروهای کورتن ادامه داد: طول اثر در داروهای کورتن می تواند یک روز، یک هفته و حتی 60 روز باشد، در لیست نو وادا هم طول اثر هریک از انواع کورتن و اینکه چه مدت زمانی طول می کشد تا از بدن پاک گردد، تعیین شده است. بنابراین ورزشکاران باید در صورت احتیاج به استفاده از داروی کورتن به طول اثر آن توجه لازم را داشته باشند.

قائم مقام دبیرکل نادو در شرح تکمیلی این موضوع (توجه به طول اثر) توضیح داد: ورزشکاری که قصد استفاده از داروی کورتن را دارد باید روز مسابقه خود و زمان لازم برای پاک شدن از اثرات دارو را در نظر بگیرد. در صورت اطمینان از اینکه اثر دارو تا روز مسابقه رفع می گردد مسئله ای برای استفاده نیست اما در صورتیکه میان طول اثر با زمان رویداد هاهنگی نباشد باید برای معافیت درمان اقدام گردد تا در صورت نمونه گیری با معضل مثبت شدن تست و محرومیت روبرو نگردد.

شارکی با تاکید بر اینکه دومین تغییر مهم ایجاد شده در لیست داروهای ممنوعه برای سال نو میلادی مربوط به داروی سالبوتامول است، گفت: این اسپری مخصوص درمان آسم است و جزو گروه 3 ممنوعه قرار گرفته اما در صورت رعایت دُز درمانی، مجاز است.

وی اعلام نمود: تا پیش از این ورزشکاران مجاز بودند روزانه 2 بار و هر بار هم به میزان 800 میکروگرم از سالبوتامول استفاده نمایند. بر اساس تغییرات ایجاد شده، استفاده روزانه از این اسپری به 3 بار افزایش یافته اما با در نظر گرفتن اینکه دو بار به میزان 600 میکروگرم و بار سوم به میزان 400 میکروگرم استفاده گردد.

این مقام مسئول در نادو ایران تاکید نمود: اثرات 24 ساعته استفاده از سالبوتامول در ادرار نباید از 1600 میکروگرم بالاتر برود درغیر اینصورت منجر به مثبت شدن دوپینگ می گردد. علت تغییرات ایجاد شده هم همین است.

شارکی توضیح داد: تغییرات عمده ایجاد شده در لیست مواد ممنوعه و روش های دوپینگ برای سال آینده میلادی در خصوص همین دو دارو (کروتن و سالبوتامول) است. البته تغییرات دیگری هم اعمال شده که همگی به فدراسیون ها اطلاع رسانی شده است. بنابراین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از ابتدای سال میلادی 2022 یعنی از 11 دی ماه و همزمان با وادا و دیگر کشورها، لیست نو را برای نمونه گیری، بررسی و مدیریت نتایج ملاک عمل قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 238

به "فهرست تازه مواد و روش های دوپینگ از 11 دی ماه ملاک عمل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست تازه مواد و روش های دوپینگ از 11 دی ماه ملاک عمل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید