تور فرانسه ارزان: مغازه های صد ساله در قلب پاریس مدرن

به گزارش مجله راهدیو، موج رشد کافه های متفاوت به همراه مغازه هایی متفاوت نسبت به چهره قدیمی در قسمت های مختلف شهر پاریس، سنت های فرانسوی را به چالش می کشد.

تور فرانسه ارزان: مغازه های صد ساله در قلب پاریس مدرن

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

بسیاری از منتقدان از تغییرِ چهره فرانسه قدیم به فرانسه کنونی به شدت انتقاد می نمایند و نگران از بین رفتن اصالت آن هستند. منتقدان به عکس هایی که در شبکه های اجتماعی پخش می گردد استناد می نمایند؛ اما در میان مغازه های میوه، نوشیدنی های متفاوت و عجیب، هنوز هم مغازه هایی هستند که به کسب و کارهای قدیمی خودشان ادامه می دهند. پاستیل فروشی های سنتی، نقاشی های قدیمی و ساخته های قدیمی جزئی از وسایلی هستند که در این مغازه ها می توانید پیدا کنید.

مغازه رنگ فروشی گوستاو سنلییر (Gustave Sennelier-1887)

گوستاو سنلییر فروشنده رنگ های دست ساز به نقاشان معروفی مانند پل سزان Cézanne است. مغازه او کمی پایین تر از موزه لوور در پاریس و نزدیک به معتبرترین مدرسه نقاشی پاریس به نام مدرسه عالی هنرهای زیبا (École nationale supérieure des Beaux-Arts) است. هنری پسر ارشد گوستاو در زمان اداره مغازه برای پیکاسو نقاش هم دوره خودش، رنگ های روغن مخصوص تهیه می کرد. اکنون اداره این مغازه به دست نوه گوستاو و نتیجه او است که از کار اجدادی خودشان در مقابل مغازه های امروزی محافظت نمایند.

مغازه لوازم آشپزخانه ای.دهیلیرین (E. Dehillerin-1820)

این مغازه نزدیک به 200 سال است که وسایل غذا و آشپزخانه تعدادی از مردم پاریس را تأمین می نماید. وسایلی که از همان سال 1820 بدون تغییر در جنس ساخته و به فروش می رسند. در گذشته مغازه در وسط شهر و نزدیک به محل فروش مواد غذایی بود، ولی در سال 1969 مغازه داران دیگر به قسمت پرجمعیت تر و مرکزی شهر مهاجرت کردند و مغازه ظرف فروشی در حاشیه ماند. سقف تا کف این مغازه پر از وسایل آشپزی و ظرف است.

مغازه عسل (La Maison du Miel-1898)

این مغازه را می توان قدیمی ترین مغازه فروش عسل در پاریس دانست و از سال 1905 در محل کنونی خود در خیابان وینون قرار گرفته است؛ مانند کندو عسل که ملکه به وسیله زنبورهای کارگر احاطه می گردد، شما هم در بدو ورود به مغازه به وسیله انواع بوی عسل احاطه خواهید شد. عسل هایی که از گل های مختلف به دست زنبورها تهیه شده است؛ گل های آفتابگردان تا اسطوخدوس و اکالیپتوس. برخی از کندوهای این مغازه علاوه بر طبیعت، در پشت بام های مغازه و خانه های اطراف کار گذاشته شده اند (عسل از پشت بام پاریس).

مغازه مزون آنتونی (Maison Antoin-1745)

مالکان مزون درباره مغازه خودشان این گونه می گویند که مزون آنتونی از هیچ بارانی عقب نمی ماند. داستان این شعار، در وسایلی بود که آقا و خانم آنتونی در سال 1745 شروع به اجاره دادن آن کردند. این زوج در آن سال ها با هدف اجاره چتر به مردم در روزهای بارانی، مزون خودشان را افتتاح کردند. پس از افزایش محبوبیت مغازه، آن ها به محل کنونی خودشان که خیابان اپرا در پاریس است، نقل مکان کردند. آنتونی ها همواره در جای درست وسایل مناسب می فروشند.

مغازه استورر (Stohrer-1730)

زمانی که لوئیس پانزدهم با شاهزاده خانم لهستانی ازدواج کرد، به همراه خودش آشپزی از دربار را به فرانسه آورد. نام او نیکلاس استورر بود که در همان سال مغازه ای در خیابان رو مونتوگویل (Rue Montorgueil) باز کرد و شروع به فروختن شیرینی و غذا به طبقه مرفه پاریس کرد. با گذشت سیصد سال هنوز مغازه در همان خیابان قرار گرفته است و به کار اولیه خودش که فروش غذا و شیرینی بود، بر اساس دستورالعمل نیکلاس استورر ادامه می دهد. غذاهایی را که در خور یک شاهزاده هستند، ر این مغازه می توانید میل کنید.

مغازه مادر خانواده (À la Mère de Famille-1761)

پیرژان برنارد (Pierre Jean Bernard) فروشگاه مواد غذایی خودش را در سال 1761 افتتاح کرد، مغازه ای که بعدا به وسیله همسر دوم آقای برنارد در سال 1807 توسعه یافت و محبوبیت دو چندانی به دست آورد. مغازه مادر خانواده در پاریس دوازده شعبه دارد که اصلی ترین و البته زیباترین شعبه آن، شعبه اصلی و اولین شعبه آن ها است. مغازه ای که با دکور کلاسیک و چراغ های آویزان تزیین شده است. بیش از هزار و دویست هزار طعم در مغازه از کل فرانسه جمع شده است.

کتابفروشی دلاماین (Librairie Delamain-1700)

قدیمی ترین کتاب فروشی پاریس، دلاماین، 318 سال قبل در خیابان دیگری افتتاح شد؛ اما در سال 1906 به محله فعلی خودش نقل مکان کرد. در این کتاب فروشی بیش از یک میلیون جلد کتاب به فروش می رسد. پاریس در خود قدیمی ترین کتاب فروشی و قدیمی ترین کتاب های انگلیسی در کل اروپا را دارد. از دیگر کتاب فروشی های قدیمی پاریس می توان به کتاب فروشی گالیگنانی (Galignani) که در سال 1801 افتتاح شده است، اشاره نمود. در حال حاضر نسل ششم از خانواده گالیگنانی آن را اداره می نمایند. تاریخ فعالیت این خانواده در کتاب هم مقدار تاریخ دستگاه چاپ است. اجداد گالیگنانی ها در سال 1520 با استفاده از اولین دستگاه چاپ گوتنبرگی مجله مخصوص به خودش را چاپ می کرد.

مغازه چاروت (Charvet-1838)

تصور نمی کنید که اولین مغازه فروشی پیراهن دنیا، در فرانسه باشد. واژه پیراهن ساز (chemisier) درواقع برای توصیف مغازه چاروت در فرانسه بکار می رفته است. این مغازه در سال های 1877 و 1982 دو بار نقل مکان نموده و از سال 1982 تا به امروز در مکان فعلی خودش قرار گرفته است. این مغازه دارای هفت طبقه است که در مجموع شامل 6000 پارچه می گردد. پدر کریستوفر چاروت و بنیان گذار چاروت، خیاط نایب السلطنه بناپارت بود. بعلاوه فرزند او برای مردانی همچون زولا، بولدر، مونه، ماتیس، اسکار وایلد، همینگوی، پروست، چرچیل، کوکوشانل، لوران و اخیرا برای باراک اوباما پیراهن دوخته است.

دایرول (Deyrolle-1831)

مغازه ای که از آن به عنوان اتاقی پر از عجایب یاد می گردد، حاصل کوشش های حشره شناس مشهور فرانسوی، جین باپتیست دایرول است. البته این مغازه فقط شامل حشرات نمی گردد. حیواناتی مانند شیر، پلنگ، خرس، گورخر به صورت تاکسیدرمی شده به نمایش در آمده اند. برای آنکه بتوانید یادگاری کوچک تر از یک گربه وحشی خشک شده داشته باشید، می توانید از پوسترها و عکس هایی که در زمان صید شکارها گرفته شده است، بهره ببرید.

مغازه رپتو (Repetto-1947)

داستان مغازه رپتو از زمانی شروع شد که کفاش ایتالیایی رز رپتو (Rose Repetto) برای پسرش نقاش معروف رونالد پتیت (Roland Petit) یک جفت کفش باله ساخت. پس از مدتی دوست رز که در گروه پایکوبیندگان باله پاریس بود، سفارش ساخت یک جفت دیگر از این کفش ها را به رز داد و ماجرای ساخت کفش های باله شروع شد. رپتو در سال 1959 اولین مغازه خودش را در پاریس افتتاح کرد. بعدها در همین مغازه شروع به آموزش دادن پایکوبی باله نمود و امروزه رپتو یک مغازه مستقل باله است؛ مغازه ای که وارد آن شوید و هنگامی که از آن خارج می شوید هر آنچه در خصوص باله می خواهید را به دست آورده اید. از افتخارات روپتو ساختن کفش باله و کفش راحتی برای بریجیت باردوت (Brigitte Bardot) در سال 1956 است.

منبع: کجارو / independent.co.uk
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 357

به "تور فرانسه ارزان: مغازه های صد ساله در قلب پاریس مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: مغازه های صد ساله در قلب پاریس مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید