هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در دامداری ها

به گزارش مجله راهدیو، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: همه ساله در فصل گرما بیماری مشترک انسان و حیوان به وسیله گزش کنه در دام افزایش می یابد.

هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در دامداری ها

مهدی سلوکانه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار، نسبت به شیوع تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: همه ساله در فصل گرما بیماری مشترک دام و انسان به وسیله گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم منتقل می گردد.

وی اضافه نمود: کشاورزان، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند، باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند .

این مقام مسئول گفت: بیماری تب کریمه کنگو، بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و دام است که به وسیله گزش کنه و تماس مستقیم با خون لاشه حیوان آلوده به انسان منتقل می گردد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه مخزن اصلی این ویروس در کنه است، گفت: این بیماری در ابتدا در منطقه اوکراین و سپس کنگو مشاهده شد، از این رو نام آن را تب کریمه کنگو گذاشتند که 30 تا 70 درصد منجر به مرگ و میر می گردد.

به گفته وی، گرچه این بیماری در گاو، گوسفند و بز بدون علایم یا حداکثر با تب چندروزه همراه است، اما در انسان منجر به بروز علایم می گردد، از این رو دامداران و افرادی که در کشتارگاه با دام سروکار دارند باید مراقبت های خاص را به عمل آورند.

سلوکانه ادامه داد: افرادی که در کشتارگاه فعالیت می نمایند، از لباس های آستین دار رنگ روشن استفاده نمایند تا کنه بر روی آن قابل تشخیص باشد، بعلاوه بعد از اتمام کار نسبت به شست و شوی دست ها اقدام نمایند.

این مقام مسئول در توصیه ای به دامداران گفت: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در فصل تابستان به دامداران توصیه می گردد که نسبت به سم پاشی و استفاده از آفت کش در اسطبل و انبارها اقدام نمایند چرا که سم پاشی واحدهای دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 923 هزار متر مربع از صندلی های دام سم پاشی شد، گفت: بنابر آمار 73 هزار راس گاو و 115 هزار راس بز و گوسفند هم سم پاشی شدند که با توجه به محدودیت بودجه دستگاه های دولتی، بسیاری از این امور به وسیله دامداران بصورت مداوم باید انجام گردد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر نگهداری لاشه به مدت 24 تا 48 ساعت پس از کشتار در پیش سرد بیان نمود: گرچه در ابتدا این طرح به علت افت 1 تا 2 درصدی لاشه مورد انتقاد قصابان بود، اما در بحث بهداشت دام حائز اهمیت است، از این رو نگهداری حداقل 24 ساعت در پیشسرد خطر ویروس احتمالی را از بین می برد.

سلوکانه اضافه نمود: خانوارها در بحث خرید تمامی فرآورده های خام دامی همانند گوشت، مرغ و ماهی از مغازه و قصابی های معتبر خریداری نمایند، ضمن اجتناب از کشتار غیر مجاز دام، برای اطمینان بیشتر گوشت را بلافاصله پس از خرید مصرف ننمایند و حداقل گوشت را 24 ساعت و جگر را 48 ساعت در یخچال نگهداری نمایند.

وی با تاکید بر پخت کامل فرآورده های خام دامی بیان نمود: با پخت گوشت، مرغ و تخم مرغ در دمای بالای 50 درجه ویروس بطور کامل از بین می رود.

این مقام مسئول در انتها با اشاره به اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه ها هستند، گفت: در حیوانات ویروس بدون علایم و در بعضی مواقع با تب چند روزه مشاهده می گردد، اما در انسان باید مراقبت های خاص انجام گردد چرا که این بیماری 30 تا 70 درصد منجر به مرگ و میر می گردد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 65

به "هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در دامداری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در دامداری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید