مدیریت چالش های سفر در ایام تعطیلات: راهکارهایی برای مسافران هوشمند
به گزارش مجله راهدیو، سفر در ایام تعطیلات میتواند تجربهای لذتبخش و خاطرهانگیز باشد، اما در عین حال، با چالشهایی نیز همراه است. ازدحام مسافران، مشکلات احتمالی در پروازها، رزرو هتلها و اجاره وسایل نقلیه از جمله مسائلی هستند که ممکن است برنامهریزی سفر را پیچیده کنند. آگاهی از حقوق مسافران و شناخت راهکارهای مدیریت این مشکلات میتواند به شما کمک کند تا حتی در شرایط غیرمنتظره نیز سفری آرام و بیدغدغه داشته باشید. در این مقاله، نکات کلیدی برای رویارویی با چالشهای رایج سفر را بررسی خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
معمولا سفرهایی که در طول تعطیلات انجام می شوند، به علت تراکم مسافر با مسائل بیشتری همراه هستند. گاهی ممکن است که پرواز شما به هر علتی لغو گردد. ماشینی که رزرو نموده بودید، در اختیارتان قرار نگیرد یا اتاقی که در هتل رزرو نموده بودید، پر باشد. گاهی اوقات در مقابل چنین مواردی کار زیادی نمی توانید انجام دهید، ولی می توان با رعایت موارد زیر سفر خود را به خوبی ادامه دهید.
شرکت هواپیمایی تعداد بلیط بیشتری نسبت به صندلی های هواپیما صادر نموده باشد
امروزه معمولا شرکت های هواپیمایی به ندرت بلیط بیش از تعداد صندلی های هواپیما صادر می نمایند. اما اگر یکبار هم این اتفاق بیفتد و تعداد بیشتری بلیط نسبت به تعداد صندل یها فروخته شده باشد، حتما در تعطیلات است. در بدترین حالت شما به هواپیما سوار نمی شوید، قانونا شما مجبور به این کار هستید، چون در قرارداد حمل ونقل در زمان خرید بلیط با این موضوع موافقت نموده اید.
براساس این قرارداد، شرکت هواپیمایی باید به خاطر زحمتی که برای شما ایجاد نموده، جریمه پرداخت کند. اگر شرکت شما را با هواپیمای دیگری در فاصله کمتر از یک ساعت از پرواز خودتان به سمت مقصد روانه کند، شما چیزی دریافت نمی کنید. فقط روزبخیر آقا یا خانم! سفر بخیر!
اگر شما با فاصله زمانی بین یک تا دو ساعت به مقصد نهای یتان در پروازهای داخلی برسید (یا دو تا چهار ساعت در یک پرواز بین المللی)، به شما مبلغی معادل دوبرابر قیمت بلیط تان البته تا سقف محدودی تعلق می گیرد، در مدت زمان های بیشتر از دو ساعت در پروازهای داخلی، یا چهار ساعت در پروازهای بین المللی، چهار برابر پول بلیط (با رعایت سقف مورد نظر شرکت هواپیمایی) به اضافه مبلغ کامل بلیط پرداخت می گردد.
شرکت هواپیمایی ممکن است کوشش کند تا مبلغ کمتری به شما بدهد، و گاهی اوقات پیشنهاد پرداخت نقدی مبلغ کمتری را می دهند. بستگی به خود شما دارد که این موضوع را بپذیرید یا نه، اما هر تصمیمی که در آن موقع بگیرید، تمام چیزی است که به دست می آورید.
ماشینی که از قبل اجاره نموده بودید، موجود نباشد
در طی زمان تعطیلات تابلوی ماشین موجودنیست در شرکت های اجاره ماشین از پشت شیشه ها دیده می گردد و ممکن است شما و خانواده تان را به دردسر بیندازد. چرا که شرکت های اجاره ماشین، جزو معدود شرکت های مسافرتی هستند که هنوز اجازه می دهند مسافران بدون پرداخت مبلغی، اجاره ماشین را لغو نمایند و به همین علت معمولا بیش از تعداد ماشین های موجود رزرو انجام می دهند. و معنی آن این است که گاهی ماشینی را که رزرو نموده اید، وجود ندارد.
در چنین مواردی رویه شرکت ها این است که یک ماشین مدل بالاتر به عنوان جایگزین ماشین قبلی به شما بدهند. اگر این کار را ننمایند، از شرکت های همکار برای شما یک ماشین اجاره می نمایند، حتی اگر مجبور باشند هزینه آوردن ماشین را به عهده بگیرند. هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و این فقط رویه شرکت ها است. بنابراین اگر شرکتی چنین پیشنهادی به شما ندهد، قانونا کاری نمی توانید انجام دهید. اما مودبانه درخواست یک هدایت کنید و احتمالا آن ها به شما یاری می نمایند.
اگر از پروازتان جا بمانید
در واقع شرکت های هواپیمایی یک سیاست غیررسمی دارند به نام قانون پنجری چرخ (Flat tire rule). این قانون اصولا به این معنی است که اگر شما تا دو ساعت بعد از پروازتان به فرودگاه برسید، آن ها می توانند شما را در فهرست انتظار برای پرواز بعدی قرار دهند بدون اینکه هزینه اضافه ای از شما بگیرند. البته در طی تعطیلات وقتی همه صندلی های پرواز فروخته شده، ممکن است به این معنی باشد که باید تمام روز را منتظر بمانید، چون همه پروازها پر هستند.
بعلاوه، بخش خدمات مشتریان، بلیط فروشی و مسئولین گیت هم می توانند به شما یاری نمایند و شما را بدون دریافت هزینه اضافه در پرواز بعدی جا دهند، ولی برای این کار مجبور نیستند. بنابراین، یکبار دیگر خوب و مودب باشید و به خاطر دیر رسیدن عذرخواهی کنید و مطمئنا از این کار بیشتر سود می برید.
به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آمریکا (American airlines) در ازای دریافت مبلغی به مسافر یک صندلی در پروازی در همان روز اختصاص می دهد. البته باز هم با این فرض که هواپیماها جای خالی داشته باشند. در خصوص خطوط هواپیمایی جنوب شرق (Southwest Airlines) اگر مسافرحداکثر تا 10 دقیقه بعد از پرواز با شرکت تماس بگیرد و اعلام کند که پرواز را از دست داده است، یک صندلی در پرواز دیگری برای او رزرو می کند. این شرکت برای این تغییر پرواز پولی از مسافر دریافت نمی کند.
اگر شما یک چمدان بزرگ به همراه دارید، به خاطر داشته باشید که شرکت ها دریافت بار را مدت زمانی قبل از پرواز متوقف می نمایند. بنابراین حتی اگر شما زمانی به فرودگاه برسید که برای سوار شدن به هواپیما وقت داشته باشید، اگر چمدان به همراه دارید، به زمان بیشتری احتیاج است.
هتل اتاقی را که رزرو نموده اید، به شخص دیگری داده و اتاق خالی ندارد
هتل ها، مثل شرکت های هواپیمایی و شرکت های اجاره ماشین، معمولا اجازه رزرو بیش از حد ظرفیت شان را می دهند؛ بین دو تا ده درصد بیشتر که بسته به تاریخ رزرو فرق دارد. در طی تعطیلات که معمولا همه افرادی که رزرو نموده اند به هتل مراجعه می نمایند، رفتن به هتل با برگه رزرواسیون همواره به معنی گرفتن اتاق نیست. این کار کاملا قانونی است و هیچ قانونی برای این که در این موارد هتل چه کار باید بکند وجود ندارد، ه بجز اینکه پول شما را پس دهد. اما به طور معمول یک اتاق در یک هتل نزدیک برای شما پیدا می نمایند.
البته کارکنان پذیرش هتل همواره به صورت اتوماتیک این کار را برای شما انجام نمی دهند، ولی اگر از آن ها بخواهید که شما را به هتل دیگری ببرند، آن ها خواهند فهمید که شما از جریان پیش آمده آگاه هستید. پیدا کردن یک اتاق در یک هتل دیگر در چنین مواردی امری رایج در حرفه هتلداری است. آن ها احتمالا هزینه جابجایی شما به هتل دیگر را هم پرداخت خواهند کرد، به شرطی که آرامش خود را حفظ کنید و این موضوع را از آن ها مودبانه درخواست کنید.
البته گاهی هتل بیش از حد هم رزرو نشده، اما رزرو شما به وسیله سایت رزرواسیون در سیستم هتل ثبت نشده است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، به جای عصبانی شدن از دست کارمند پذیرش هتل، به آژانسی که برای شما رزرو انجام داده زنگ بزنید (معمولا یک شماره خدمات مشتریان برای تماس 24 ساعته دارند) و بخواهید که موضوع را آنالیز نمایند. اگر نتوانند مشکل رزرواسیون شما را حل نمایند، اتاقی در یک هتل دیگر برای شما رزرو خواهند کرد.
کنسل شدن پرواز به علت بدی آب و هوا
خبر خوب اینکه زمانی که پرواز شما به علت بدی آب وهوا لغو گردد، شرکت های هواپیمایی برای اولین پرواز بعدی به مقصد برایتان رزرو بلیط را انجام خواهند داد. ولی خبر بد این است که گاهی ممکن است برای رزرو بلیط نو در صف های بسیار طولانی معطل شوید. اما شما مجبور به انجام این کار نیستید.
با استفاده از تکنولوژی مدرن شما می توانید به صورت آنلاین پروازتان را رزرو کنید یا حتی از اپلیکیشن شرکت هواپیمایی بهره ببرید. در صورت دسترسی به تلفن می توانید با بخش خدمات مشتریان شرکت هواپیمایی برای رزرو بلیط تماس بگیرید. ممکن است مدتی پشت خط بمانید، ولی حداقل می توانید در این مدت وقت تان را در یک کافی شاپ در فرودگاه بگذرانید.
حتی اگر شرکت های هواپیمایی مجددا برای شما بلیط تهیه نمایند، ولی مسئول محل اقامت شما در شب نیستند. بنابراین توقع یک اتاق در یک هتل نداشته باشید و چنین چیزی را درخواست نکنید. شما یا باید جای مناسبی برای خودتان پیدا کنید یا مثلا کف فرودگاه بخوابید. شاید بتوانید به دوستان تان تلفن کنید و در خصوص محل مناسب برای گذران وقت سوال کنید. این موضوع شامل همه مواردی می گردد که به گفته شرکت های هواپیمایی خارج از کنترل آن ها هستند.
پروازهایی که خود شرکت های هواپیمایی کنسل می نمایند
البته کنسل شدن پروازها همواره به شرایط بد آب و هوایی بستگی ندارد. گاهی اوقات ممکن است به علت مسائل استراحت خدمه پرواز، مسائل مکانیکی، دستشویی های گرفته شده هواپیما و خیلی دلایل دیگر شرکت های هواپیمایی تصمیم بگیرند که پرواز را کنسل نمایند.
در چنین حالت هایی، فرایند تهیه بلیط مثل شرایط بدی آب و هوا است. شرکت هواپیمایی مجددا برای شما بدون دریافت هزینه بلیط رزرو می کند، اما خودتان باید اوضاع را نظارت کنید تا از رزرو بلیط مطمئن شوید.
هیچ قانونی مبنی بر اینکه شرکت های هواپیمایی باید در چنین موقعیت هایی برای شما جا فراهم نمایند، وجود ندارد، اما خیلی از آن ها بر مبنای خدمات مشتریان این کار را انجام می دهند. البته ممکن است فورا این موضوع را به شما اطلاع ندهند و برای گرفتن هتل احتیاج به ایستادن در صف های طولانی رزرو بلیط باشد. شما بعلاوه می توانید از مسئول گیت خودتان یا از یک مسئول بلیط فروشی در این مورد سوال کنید. اگر به خوبی و درست بپرسید، احتمالا آن ها به شما یاری خواهند کرد.
پروازهای کنسل شده و احتمال از دست دادن پرواز بعدی
اجتناب از گرفتن بلیط پروازهای اتصالی به هم (کانکت) در طول تعطیلات از هر زمان دیگری در سال مهم تر است. چون ده ها هزار نفر مسافر دیگر هم در فرودگاه های دیگر کوشش می نمایند که مثل شما بلیط پرواز بعدی شان را رزرو نمایند. بعلاوه با برنامه شلوغ روزهای تعطیلات، احتمال کمی وجود دارد که شرکت های هواپیمایی، هواپیمایی را به عنوان جایگزین برای پروازهای اتصالی کنسل شده، نگه داشته باشند.
خبر خوب اینکه در چنین موقعیت هایی شرکت هواپیمایی معمولا به صورت خودکار حتی بدون احتیاج به تماس تلفنی اولین پرواز بعدی را به مقصد برای شما رزرو می کند. اگرچه، اگر خودتان بخواهید اقدام کنید، با یک تلفن می توانید به محض اطلاع از تاخیر، بدون هیچ هزینه ای پرواز بعدی خود را تغییر دهید.
اگر اولین پرواز بعدی به مقصد روز بعد باشد، همان دستورالعمل قبلی در خصوص هتل اجرا می گردد. اگر کنسل شدن پرواز به خاطر شرایط آب و هوا باشد، خودتان باید به فکر هتل و محل سکونت باشید و اگر شرکت هواپیمایی باعث ایجاد این مشکل باشد، آن ها باید جایی برای شما در نظر بگیرند، هر چند در این رابطه مجبور نیستند.
گم شدن چمدان ها
زمانی که شرکت هواپیمایی چمدان شما را گم کند، حق و حقوق شما از آنچه تصور می کنید، بیشتر است. اما برای اینکه از آن ها خسارت بگیرید، باید فرم درخواست پر کنید. به دفتر بار شرکت هواپیمایی بروید و یک شماره پیگیری از آنجا دریافت کنید. به این وسیله می توانید شرایط چمدان ها و درخواست خسارت را آنالیز کنید.
شرکت هواپیمایی باید قانونا خسارتی را که به علت گم شدن چمدان تان به شما وارد شده، در حد معقول جبران کند. کلمه کلیدی در اینجا حد معقول است. بنابراین انتظار نداشته باشید که به جای یک چمدان یک کمد پر از لباس دریافت کنید. همه رسیدها را نگهداری کنید و سریعا شکایت خود را تنظیم کنید. خیلی از شرکت های هواپیمایی محدودیت یک هفته ای برای این منظور در نظر می گیرند.
سخن پایانی:
سفرهای تعطیلاتی همیشه با برخی چالشها همراه هستند، اما با آگاهی از قوانین و راهکارهای موجود، میتوان این موانع را به حداقل رساند. داشتن برنامه جایگزین، صبوری و برخورد مودبانه با مسئولان خدمات سفر میتواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد. به خاطر داشته باشید که سفر، فرصتی برای تجربههای جدید و خلق خاطرات زیباست، پس با آرامش و آگاهی از حق و حقوق خود، از آن لذت ببرید.