کارگران جام جهانی از نگاه کارتونیست ها، چرا موضوع کارگران مورد توجه کارتونیست هاست؟

به گزارش مجله راهدیو، کاریکاتور هنری است که اغلب از آن برای بیان نظرات و طرح انتقاد یا برای شوخ طبعی بصری در نشریات استفاده می گردد. کاریکاتوریست ها عموما انتقادهای خود نسبت به موضوعات مختلف را با طرح هایی نشان می دهند که تقریبا برای همه قابل فهم است.

کارگران جام جهانی از نگاه کارتونیست ها، چرا موضوع کارگران مورد توجه کارتونیست هاست؟

به گزارش خبرنگاران جام جهانی 2022 قطر نیز یکی از رویدادهایی است که از چشمِ کاریکاتوریست ها پنهان نمانده و طرح هایی در این ارتباط خلق شده اند.

حالا که بیش از 10 روز از انتها جام جهانی و برگزاری فینال گذشته است اما پرداختن به موضوعات مرتبط با جام جهانی همچنان ادامه دارد و در این مسیر کارگران و انتقادهایی که به قطر در قبال آنها مطرح شد، موضوع قالب این کاریکاتورهاست.

اما چرا موضوع کارگران انقدر برای کاریکاتوریست ها مهم شد؟

برگردیم به سال های بین 2010 تا 2022. لوک ورنیمن، کاریکاتوریست آلمانی با گذری به این سال ها اهمیت موضوع کارگران در جام جهانی 2022 قطر را روشن نموده است: حداقل 6500 کارگر مهاجر در طول ساخت ورزشگاه های جام جهانی در قطر بین سال های 2010 تا 2022 جان خود را از دست دادند. از زمانی که قطر به عنوان کشورِ میزبان جام جهانی 2022 قطر معرفی گردید، ساخت و ساز در این کشور سرعت قابل توجهی گرفت. کارگران مهاجر از هند، بنگلادش، نپال، پاکستان، سریلانکا در کنار ورزشگاه های فوتبال، بعلاوه جاده ها و حتی یک شهر کاملا تازه که میزبان فینال جام جهانی خواهد بود، به سختی مشغول به کار هستند.

طرحی از لوک ورنیمن، کاریکاتوریست آلمانی

زک، هنرمندِ کاریکاتوریست فیلیپینی در طرحی که 4 سپتامبر 2019 منتشر نموده، بار دیگر به موضوع کارگران اشاره نموده است: 4 سپتامبر بود که قطر به عنوان کشور میزبان لوگوی جام جهانی 2022 را منتشر کرد. در پشت زرق و برق این میزبانی بیش از 1400 کارگر مهاجر در طولِ ساخت ورزشگاه های فوتبال جان خود را از دست داده اند. علی رغم وعده قطر برای بهبود شرایط کارگران، عفو بین الملل ادعا می نماید که این شرایط هنوز محقق نشده است.

طرحی از زک، کاریکاتوریست فیلیپینی

در ادامه طرح هایِ کاریکاتوری دیگری با موضوع کارگران درباره جام جهانی 2022 قطر را مشاهده می کنید:

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 481

به "کارگران جام جهانی از نگاه کارتونیست ها، چرا موضوع کارگران مورد توجه کارتونیست هاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران جام جهانی از نگاه کارتونیست ها، چرا موضوع کارگران مورد توجه کارتونیست هاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید