7 نکته درباره جنگل های ایران

به گزارش مجله راهدیو، جنگل، زمینی اعم ازخشکی و آبی است که عمدتاً از درخت و درختچه همراه با سایر رستنی های خشبی و علفی خودرو پوشیده شده باشد مشروط به آن که مساحت آن کمتر از نیم هکتار و تاج پوشش درختی آن به طور طبیعی کمتر از پنج درصد نباشد.

7 نکته درباره جنگل های ایران

به گزارش خبرنگاران کشورمان از انواع جنگل ها برخوردار است و در ادامه بر اساس اطلاعات سازمان جنگل ها به 7 نکته درباره این زیست بوم ارزشمند می پردازیم:

درختان فواید زیادی دارند که از جمله آن ها می توان به فراوری اکسیژن، جذب گرد و غبار، گاز کربنیک و دیگر گازهای شیمیایی موجود در هوا، جلوگیری از نفوذ سر و صدا و تشدید آلودگی های صوتی در شهرها اشاره نمود.

جنگل های ایران که 8.8 درصد مساحت کشور را تشکیل می دهند، از نظر مدیریتی به دو گروه جنگل های شمال و جنگل های خارج از شمال تقسیم می شوند. جنگل های شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می گردد و جنگل های خارج از شمال هم در 4 ناحیه رویشی دیگر قرار دارند.

جنگل های کشور شامل جنگل انبوه 12.4 درصد، جنگل نیمه انبوه 24.2 درصد، جنگل تنک 56.6 درصد، جنگل ماندابی 0.2 درصد و جنگل دست کاشت 6.6 درصد می شوند.

تراکم تاج پوشش در جنگل های خارج از شمال انبوه بیش از 50 درصد، در جنگل های نیمه انبوه 25 تا 50 درصد و درجنگل های تنک 5 تا 25درصد است.

تراکم تاج پوشش در جنگل های(شمال) انبوه بیش از 70 درصد، در جنگل های نیمه انبوه 40 تا 70 درصد و درجنگل های تنک 10 تا 40 درصد است.

سرانه جنگل در کشور 0.17 هکتار است در حالی که سرانه جهانی جنگل 0.62 هکتار است.

مقایسه این آمار ضرورت توجه به حفظ، احیاء و توسعه جنگل های کشور را نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 92

به "7 نکته درباره جنگل های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته درباره جنگل های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید