آیا دروغ گفتن در رزومه واقعاً می تواند مفید باشد؟

به گزارش مجله راهدیو، دروغ گفتن در رزومه یکی از تکنیک هایی است که کارجوهای متقلب به آن متوسل می شوند. دروغ گفتن در رزومه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. بعضی به سوابق شغلی خود بال و پر بیشتری می دهند و اضافه گویی می نمایند. بعضی نیز ممکن است از خودشان سابقه کاری بسازند و مواردی را در رزومه خود درج نمایند که هرگز جزو سوابق کاری واقعی آن ها نبوده است. اضافه گویی در خصوص مهارت ها و توانایی ها نیز یکی دیگر از روش های معمول دروغ گفتن در رزومه است. با این حال، آیا دروغ نوشتن در رزومه تکنیک مناسبی برای کاریابی است؟ این کار چه خطراتی برای آینده شغلی افراد ممکن است داشته باشد؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا دروغ گفتن در رزومه واقعاً می تواند مفید باشد؟

بر اساس تحقیقات مؤسسه Checker، حدود 78 درصد از متقاضیان شغلی در رزومه خود به شکلی دروغ می گویند و بیشتر آن ها تا حدی در اطلاعات خود اغراق می نمایند:

  • 60 درصد افراد بیان داشتند در زمینه ای مهارت و تسلط دارند، ولی اطلاعات ناچیز و پایه در خصوص آن داشتند.
  • حدوداً 50 درصد سابقه های کاری قبلی خود را طولانی تر از واقعیت بیان کردند
  • 45 درصد علت ترک شغل قبلی خود را به دروغ بیان کردند
  • 42 درصد تجربیات مرتبط شغلی خود را به دروغ نوشتند
  • 41 درصد در عنوان مشاغل قبلی خود اغراق نموده و دروغ نوشتند
  • 39 درصد در خصوص مدرک دانشگاهی خود دروغ گفته و بیان کردند از دانشگاهی معتبر مدرک دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملی تقلب (National Fraud Authority)، کشور بریتانیا مبلغ 52 میلیون پوند را در سال 2013 به خاطر تقلب و کلاهبرداری از دست داد. البته این رویه تنها محدود به بریتانیا نیست و شامل بسیاری از کشورها می گردد. به همین خاطر، کارفرمایان امروزه بسیار باهوش تر شده و رویه های غربالگری و انتخاب متقاضیان شغلی را خیلی بهتر تشخیص می دهند. این موضوع دقیقاً شامل آنالیز صحت اطلاعات درج شده در رزومه نیز می گردد.

رزومه ای که ارسال می کنید اولین برداشت و نخستین تصورهای کارفرما از شما را شکل می دهد؛ بنابراین باید اطلاعات خوبی از خودتان ارائه دهید، ولی این نکته هم خیلی مهم است که اطلاعات شما کاملاً صحیح و درست باشند. وقتی صحبت از افرادی می گردد که در رزومه خود به هر شکلی دروغ می گویند و یا اینکه موضوعات را به صورت بسیار اغراق شده می نویسند، این موضوع باید در نظر داشته باشید که آن ها احتمالاً لو می فرایند. در بعضی از کشورها، دروغ گفتن در رزومه حتی ممکن است عواقب جدی برای افراد داشته باشد.

جدای این مسئله، اگر کارفرما متوجه دروغ گفتن شما در رزومه گردد، یقیناً دیگر هیچ شانسی برای کسب آن سمت شغلی نخواهید داشت. فرقی هم نمی نماید که دروغ و یا اغراق شما در رزومه چقدر باشد، با لو رفتن آن شانس خود برای شغل موردنظر را برای همواره از دست خواهید داد. حتی اگر پیروز باشید و با درج اطلاعات نادرست و دروغ در رزومه بتوانید کار را به دست بیاورید، هر زمانی (حتی چند ماه و چند سال بعد) متوجه نیرنگ شما شوند، فوراً اخراج خواهید شد. این اخراج می تواند سابقه شغلی شما را به شدت خدشه دار نموده و برای تصدی مشاغل دیگر با مسائل بسیار جدی روبرو شوید.

متداول ترین دروغ ها در رزومه نویسی کدام اند؟

1. دروغ های مربوط به تحصیل: آنالیز ها نشان می دهد مردم در خصوص تحصیلات خود در رزومه اغراق می نمایند. برای مثال، اگر تنها در یک دوره کوتاه آنلاین شرکت نموده باشند، ممکن است آن را به عنوان تخصص و تحصیلات خود در رزومه درج کند. با این حال، به جای اضافه و یا دروغ گویی در خصوص تحصیلات، توصیه ما این است که تحصیلات خود را از روش دیگری برجسته کنید. برای مثال، دوره های تکمیلی، کارگاه ها، جوایز تحصیلی، دست آوردها و یا هرگونه آموزش اضافی دیگر را نیز در رزومه خود درج کنید تا تحصیل و تخصص شما بیشتر به چشم بیاید.

2. فریب های زمانی: یکی دیگر از رایج ترین نمونه های دروغ گفتن در رزومه، کش دادن زمان و تاریخ برای پر کردن شکاف های شغلی و زمان های بیکاری است. به عبارت دیگر، افراد ممکن است زمان ترک شغل و آغاز شغل تازه خود را جابه جا نمایند تا مدت زمانی که در فواصل این دو شغل بیکار بودند را کمتر جلوه دهند.

3. بسط دادن مهارت ها: خیلی اوقات افراد مهارت هایی را در رزومه خودشان درج می نمایند که واقعاً هیچ تسلطی به آن ها ندارند. باید یادتان باشد صرف اینکه چند مرتبه از یک نرم افزار استفاده نموده باشید، شما به یک متخصص آن حیطه تبدیل نخواهید شد. از سوی دیگر، صرف گذراندن چند ترم در مؤسسه های زبان خارجه، باعث نمی گردد تصور کنید شما به آن زبان خارجه تسلط دارید.

دروغ های درج شده در رزومه چطور ممکن است لو بفرایند؟

اگر شما هم فکر می کنید با درج چند دروغ در رزومه می توانید از سایر متقاضیان شغل پیشی بگیرید، بهتر است در تفکر خود تتازهنظر داشته باشید. البته اگرچه اغراق کردن در رزومه نویسی در بعضی موارد ممکن است نتیجه مطلوبی برای افراد به همراه داشته باشد، ولی روش های مختلفی وجود دارد که کارفرمایان می توانند متوجه دروغ های افراد در حین رزومه نویسی شوند. چند مورد از این روش ها را در ادامه شرح خواهیم داد:

1. متقاضی شغل از عهده آزمون برنیاید

خیلی آسان است که در رزومه خود بگویید در زمینه خاصی تخصص دارید، ولی اثبات این تخصص بحث جداگانه ای است. کارفرماها به خوبی می دانند که اغراق در نوشتن مهارت ها و دروغ گویی در رزومه نویسی چقدر کار ساده ای است، بنابراین شگفت زده نشوید اگر از شما بخواهند توانایی و مهارت خودتان را عملاً به آن ها اثبات کنید.

برای مثال، اگر در رزومه درج نموده باشید که به زمان انگلیسی مسلط هستید، مصاحبه گر ممکن است تصمیم بگیرد با زبان انگلیسی با شما مصاحبه کند تا از تسلط شما به این زبان اطمینان حاصل کند. یا در مثالی دیگر، اگر به عنوان یک گرافیست قصد استخدام در شرکتی را داشته باشید، احتمالاً در روز مصاحبه از شما بخواهند تا چند طرح را به صورت آزمایشی و در حضور آن ها طراحی کنید. افرادی که مهارت هایی را به دروغ در رزومه خود درج نموده باشند نمی توانند این آزمون ها را با پیروزیت سپری نمایند.

2. تماس با کارفرما قبلی

همان طور که گفته شد، یکی از رایج ترین دروغ ها در رزومه نویسی، مربوط به جابه جا کردن تاریخ ها است تا مدت زمان بیکار بودن متقاضی تعیین نگردد. اگر شما هم وسوسه شدید تا چنین کاری انجام دهید، بهتر است کمی تتازه نظر کنید. چراکه یک تماس تلفنی ساده می توان دروغ شما را برملا کنید. اصلاً جای تعجب ندارد که کارفرما تازه با کارفرما قبلی شما تماس گرفته و صحت اطلاعات درج شده در رزومه شما را آنالیز کند. بنابراین، تنها یک تماس تلفنی ساده می تواند دروغ درج شده در رزومه را افشا کند.

بعضی نیز ترجیح می دهند که فهرست سوابق شغلی خود را تنها بر حسب سال بنویسند و از نوشتن نام ماه ها خودداری نمایند. به این ترتیب، ماه هایی که بین شغل های مختلف ممکن است بیکار بوده باشند افشا نخواهد شد. ولی این روش نیز توصیه نمی گردد. چراکه شک برانگیز است و احتمالاً باعث می گردد کارفرما در پی اطلاعات بیشتری از سوابق شغلی شما بگردد.

3. عناوین شغلی بیش از حد بزرگ شک برانگیز هستند

اگر مدرک تحصیلی خاصی ندارید و یا اینکه تنها چند سال سابقه شغلی بسیار ساده دارید و سپس یک عنوان شغلی مدیریتی بسیار برجسته در رزومه خودتان درج کنید، به احتمال زیاد شک کارفرما برانگیخته خواهد شد. برای مثال، متقاضی ممکن است در یک شرکت به عنوان کارآموز بازاریابی فعالیت نموده باشد، ولی در رزومه خود عنوان کارشناس ارشد بازاریابی را درج نموده باشد. در چنین شرایطی انتظار داشته باشید که مصاحبه گر سؤالات تخصصی و جزئی در خصوص مسئولیت ها و کارهای شما در شرکت مذکور بپرسد تا اطمینان حاصل کند آیا واقعاً در آن جا مشغول به کار بودید و یا اینکه این سمت شغلی را به دروغ در رزومه درج نموده اید.

شاید هم با شرکت قبلی شما تماس حاصل نمایند در خصوص سمت رده شغلی شما در آن شرکت پرس وجو نمایند. هیچ کدام از این موارد دور از انتظار نیستند. درج دروغ های این چنینی در رزومه به همین سادگی می تواند افشا گردد.

4. مبهم بودن توانایی ها و تجربیات

متقاضیان شغلی گاهی اوقات ممکن است کم بودن تجربیات و مهارت های خود را پشت استفاده از کلمات گنگ و مبهم پنهان نمایند. شاید علت آن ها این باید که دروغ نمی گویند و فقط حقیقت را با کلمات مبهمی بیان می نمایند. درهرحال، کارفرمایان و مصاحبه گران باهوش به خوبی این نکات را متوجه خواهند شد که استفاده از لغات مبهمی مثل آشنا یا همکاری می تواند به این معنا باشد که نامزد شغلی سعی دارد کمبود تجربه مستقیم خود را به نحوی بپوشاند. به عنوان مثال، فرد هیچ تسلط خاصی روی برنامه نویسی ندارد و فقط با بعضی اصطلاحات و زبان ها آشنایی نسبی دارد و در رزومه خود می نویسد آشنایی با برنامه نویسی. درهرحال، استفاده از این کلمات و اصطلاحات یکی از روش های متقاضیان شغلی برای گول زدن کارفرماها است، ولی باید یادتان باشد که احتمال لو رفتن این تکنیک نیز بالا است.

5. زبان بدن شما را لو می دهد!

ممکن است متقاضی فکر کند یک دروغگوی بی عیب و نقص است و همین موضوع اعتماد به نفس کافی برای دروغ گفتن در رزومه را به وی بدهد. ولی واقعیت این است که نشانه های ظریف زبان بدن در طول مصاحبه می تواند دروغ شما را برملا کند. فقدان تماس چشمی یا بی قراری مداوم ممکن است نشان دهنده عدم صداقت متقاضی باشد. همین موضوع می تواند مصاحبه گر را کنجکاو کند تا اطلاعات و رزومه متقاضی را با دقت بیشتری آنالیز کند.

لمس بینی، نگاه کردن به پایین هنگام پاسخ دادن، چرخاندن بدن نسبت به فرد مصاحبه نمایند و پلک زدن مداوم می تواند جزو علائمی باشند که نشان می دهند فرد کاملاً صادق نیست و بعضی چیزها را پنهان می نماید.

تنها واقعیت اهمیت دارد!

واقعیت این است که هیچ نامزد شغلی کامل و بی نقص نیست. اگر رزومه شما کاملاً بی نقص و خیلی آرمان گرایانه است، همین ممکن است کارفرما و مصاحبه گر را کنجکاو کند که دقت بیشتری در خصوص شما به خرج دهد، چراکه همین موضوع شک برانگیز است. به علاوه، خود کارفرمایان هم انتظار فردی کامل و بی نقص ندارند. چیزی که آن ها انتظار دارند این است که رزومه شما نشان دهنده خود واقعی شما باشد.

بنابراین، به فکر دروغ گفتن در رزومه خود نباشید و در عوض برترین ویژگی های خود را برجسته کنید. اینکه اشتباهات متداول رزومه نویسی را مرتکب نشوید شاید خیلی تأثیرگذارتر از این باشد که در خصوص مهار ت ها، توانایی ها، تحصیل و یا سوابق شغلی خود دروغ بگویید. از فردی باتجربه مشورت بخواهید تا شما را هدایت کند و ایرادات احتمالی رزومه را به شما گوشزد کند

منابع: Glassdoor و Monster

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 408

به "آیا دروغ گفتن در رزومه واقعاً می تواند مفید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دروغ گفتن در رزومه واقعاً می تواند مفید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید