تغییر مخفیانه الگوریتم فیس بوک را خشن تر کرد

به گزارش مجله راهدیو، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، طبق گزارش وال استریت ژورنال، فیس بوک در سال 2018 میلادی الگوریتم های خود را طوری تغییر داد تا محتوای باز نشر شده اولویت یابد. اما این امر به توسعه بی حد و حصر اخبار جعلی، محتوای نفرت پراکنانه و خشونت آمیز در پلتفرم منجر شد.

تغییر مخفیانه الگوریتم فیس بوک را خشن تر کرد

مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس بوک اعلام نموده بود این تغییر برای قدرتمندتر کردن رابطه بین افراد (به خصوص بین خانواده و دوستان) و ارتقای سلامت آنها صورت گرفته است.

اما اسناد نشان می دهد آنچه در واقع رخ داد، خلاف این امر بود و فیس بوک به فضایی خشن تر تبدیل شد. زیرا الگوریتم های هوش مصنوعی به محتوای خشن اولویت می دادند.

محققان این شرکت فناوری متوجه شدند ناشران اخبار و احزاب سیاسی به طور عمدی محتوای منفی یا تفرقه انگیز را منتشر می نمایند زیرا با لایک و اشتراک گذاری زیادی روبرو می شد و در نتیجه بین کاربران به اسم اخبار واقعی به اشتراک گذاشته می شد.

طبق اسناد موجود در آوریل 2020 درباره این چالش به زاکربرگ هشدار داده شد اما الگوریتم های مذکور بدون هیچ تغییری در پلتفرم حفظ شدند.

تشویق به برخوردهای معنادار اجتماعی علت تغییر الگوریتم های فیس بوک در سال 2018 میلادی بود. زیرا کارشناسان حاضر در شرکت نگران کاهش کامنت و اشتراک گذاری پست ها به وسیله کاربران بودند.

این موارد برای فیس بوک اهمیت زیادی دارد زیرا بسیاری از مدیران شرکت آن را کلیدی برای آنالیز سلامت پلتفرم می دادند. اگر مقدار کامنت و اشتراک گذاری پست ها کاهش یابد، ممکن است کاربران به تدریج استفاده از آن را متوقف نمایند.

در سال 2017 میلادی مقدار لایک و بازنشر پست ها در سراسر سال کاهش یافت اما در آگوست 2018 میلادی و پس از تغییراتی در الگوریتم فرایند نزولی مذکور متوقف شد و دوباره فعالیت روزانه کاربران تا حد قابل توجهی ارتقا یافت.

اما مشکل آنجا بود که تحقیقی میان کاربران نشان داد بسیاری از آنها معتقدند کیفیت محتوای پلتفرم کاهش یافته است. علاوه بر آن در لهستان این تغییرات سبب شد گفتگوی سیاسی در پلتفرم مغرضانه تر گردد.

این امر روی ناشران اخبار آنلاین هم تأثیر گذاشت. جونا پرتی مدیر ارشد اجرایی بازفید در ایمیلی به مقامات فیس بوک هشدار داد بیشتر محتوای تفرقه انگیزانه ای که ناشران در این پلتفرم منتشر می نمایند در باز فید وایرال می گردد.

طبق یک یادداشت داخلی مربوط به آوریل 2020 میلادی، پس از افزایش نگرانی ها درباره الگوریتم، چند اقدام جایگزین پیشنهادی به زاکربرگ ارائه شد تا با توسعه اخبار جعلی و تفرقه انگیز در پلتفرم مقابله کند. یکی از این پیشنهادات حذف الگوریتم ترویج محتوای بازنشرشده به وسیله زنجیره ای طولانی از کاربران بود. اما زاکربرگ به این ایده توجهی نشان نداد.

اما ماه جولای 2021 و 18 ماه پس از آن فیس بوک اعلام نمود آزمایش ها برای محدود سازی این قابلیت را وسیع تر می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 97

به "تغییر مخفیانه الگوریتم فیس بوک را خشن تر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر مخفیانه الگوریتم فیس بوک را خشن تر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید