خانه بهنام تبریز ؛ یک بنای افسانه ای و خاص

به گزارش مجله راهدیو، خانه بهنام تبریز انگار یک راست از درون قصه ها پا گذاشته است به دنیا واقعی. خانه بهنام یا بهنام گنجه ای یا قدکی بنایی مربوط به سال های پایانی دوران زندیان و سال های آغازین دوران قاجار است و قلب تبریز با وجود آن زیباتر شده است. اگر بخواهیم به تاریخ تبریز نگاه کنیم باید بگوییم که دوره اوج و شکوفایی تبریز در دوره قاجار است. در دوره قاجار این شهر به عنوان مهم ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می گردد.

خانه بهنام تبریز ؛ یک بنای افسانه ای و خاص

تبریز به لحاظ داشتن خانه های تاریخی، دومین شهر کشور است زیرا تبریز مرکز ولیعهدنشین عصر قاجار بوده است. طبق آمار و آنچه را که از تاریخ درآورده ایم چیزی در حدود 300 خانه قدیمی ارزشمند در شهر تبریز وجود دارد. یکی از این خانه ها، خانه بهنام تبریز از قدیمی ترین بناهای اوایل دوره قاجار در شهر تبریز و از بناهای تاریخی این شهر است. خبرنگاران در این مطلب شما را با این بنای زیبای تاریخی در شهر تبریز آشنا می نماید.

معماری خانه بهنام تبریز

خانه بهنام ، یادگار دوران قاجار

خانه قدیمی بهنام که به خانه قدکی نیز معروف است در نزدیکی بازار تبریز در خیابان مقصودیه واقع شده است. این خانه در دوره ناصرالدین شاه بازسازی و تزیینات نقاشی به آن اضافه شده است. معماری این خانه تاریخی به قدری کامل و تزیینات و گچبری های به عمل آمده در آن به حدی درخور توجه و هنرمندانه است که این بنا را جز بناهای قابل مطالعه و دارای اهمیت ویژه در تاریخ می دانند و معمارانی که خانه را آنالیز نموده اند معتقدند که یکی از خصوصیات منحصر به فرد این خانه تاریخی کامل بودن مجموعه، پلان معماری و تنوع در ابعاد اتاق ها ضمن رعایت تقارن در نما است که همین زیبایی موجب شده که گردشگران بسیاری برای بازدید به این خانه تاریخی مراجعه نمایند.

بخش های زیبای این بنای تاریخی

این خانه تاریخی شامل یک ساختمان اصلی، به عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به عنوان ساختمان ییلاقی است و درست همچون بسیاری از خانه های قدیمی دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. حیاط اندرونی این خانه از حیاط بیرونی آن بزرگتر است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیردفتر و به وسیله دالانی در پشت خانه صورت می پذیرفته است. از سردر این خانه به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می گردد.

در دوره قاجار فضای اندرونی و بیرونی این خانه بازسازی شد و علاوه بر تزیینات داخلی به علت طراحی متناسب با فصول مختلف سال یکی از کاربردی ترین معماری های ایران را دارد.

بهار خواب این مجموعه در ضلع شمالی مجموعه و رو به حیاط اندرونی است. نشیمن تابستانی این خانه تاریخی را ایوان جنوبی درنظر گرفتند و شاه نشین این خانه ایوان شمالی با ستون های چوبی و گچبری های بی نظیرش بود. قسمت غربی این خانه که تخریب شده اصطبل، مطبخ، توالت و .. قرار داشته است.

آدرس و زمان بازدید از خانه بهنام تبریز

خانه بهنام تبریز فقط در روزهای تعطیل جهت بازدید عموم باز است و گردشگران و بازتماشامایندگان می توانند از ساعت 10 الی 14 و 16 الی 18 روزهای تعطیل از این مجموعه تاریخی تماشا نمایند.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 403

به "خانه بهنام تبریز ؛ یک بنای افسانه ای و خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه بهنام تبریز ؛ یک بنای افسانه ای و خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید