دانشگاه علمی کاربردی مشکل جایگاه های خالی را حل نماید، تیم نیازسنجی ایجاد رشته های مهارتی تشکیل گردد

به گزارش مجله راهدیو، وزیر علوم بر ضرورت تشکیل تیمی متشکل از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد برای برنامه ریزی و طراحی برنامه های حوزه مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی به منظور توسعه این رشته ها تاکید نمود.

دانشگاه علمی کاربردی مشکل جایگاه های خالی را حل نماید، تیم نیازسنجی ایجاد رشته های مهارتی تشکیل گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدعلی زلفی گل عصر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست تازه دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه باید انتقاداتی را که به آموزش عالی می گردد، مورد توجه قرار داد و آن را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: یکی از انتقاداتی که به آموزش عالی کشور می گردد، این است که چرا درصد مهارت افزایی در این حوزه پایین است و دانش آموختگان ما کارآمد نیستند. در واقع این موارد از جمله انتقاداتی هست که باید آن را به جان بخریم و به فرصت تبدیل کنیم. چرا که یک انسان عاقل از انتقاد فرار نمی نماید، بلکه از آن استفاده نموده و آن را به فرصت تبدیل می نماید.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های علمی کاربردی و فنی وحرفه ای از جمله دانشگاه های مهارتی پیروز کشور هستند، اظهار کرد: کسانی که در این مراکز تحصیل می نمایند، افرادی هستند که علم و تجربه خود را در زندگی مورد استفاده قرار می دهند، اما باید بپذیریم در شطرنج علمی کشور هر دانشگاهی نقش خود را بازی می نماید و ما به همه بازیگران این شطرنج احتیاج داریم.

دکتر زلفی گل با تاکید بر اینکه توجه به آموزش های نظری و تئوری نیز همچون آموزش های مهارتی مهم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند، تاکید نمود: طبق قانون 30 درصد آموزش های کشور باید مهارتی شوند. اگرچه ظرفیت عملی کردن این قانون وجود دارد، اما هنوز تحقق پیدا ننموده است و ما باید بتوانیم جایگاه های خالی که در کشور وجود دارد را با جذب دانشجویان مهارتی پر کنیم.

وی اعلام کرد: اگر ما بتوانیم به خوبی در کشور احتیاجسنجی داشته باشیم و در پی آن احتیاجآفرینی کنیم، می توان مشکل جایگاه های خالی در کشور را حل کرد. بنابراین دانشگاه علمی کاربردی باید ضمن حرکت در این جهت توجه به آموزش های پودمانی را نیز جدی بگیرد. چرا که این دانشگاه وظیفه ترویج علم را دارد و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت شد.

وی بعلاوه اعلام کرد: متاسفانه ما در آئین نامه های ارتقاء و ترفیع اساتید بیشتر به فعالیت های علمی و پژوهشی آنها توجه می کنیم. در حالی که یک استاد باید این هنر را داشته باشد که علم خود را به زبان ساده تر در جامعه بیان کند تا باعث رونق و افزایش علم در جامعه گردد.

وزیر علوم بعلاوه اعلام کرد: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی ما یکسری مزیت هایی نسبت به دانشگاه های دیگر کشور دارد. اول اینکه این دانشگاه در قالب های دانشگاهی نمی گنجد و هر زمان که احساس ایجاد رشته مقطع داشته باشد، آن را راه اندازی و دانشجو جذب می نماید و امکان جذب اساتید با تجربه را نیز دارد و هر زمان هم که احساس احتیاج کند، آن را منحل می نماید.

دکتر زلفی گل بعلاوه بر ضرورت تشکیل تیم کارشناسی با حضور دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد تاکید نمود و گفت: دانشگاه علمی کاربردی می تواند با یاری این دانشجویان احتیاجسنجی های لازم در حوزه مهارتی، در حوزه ملی را شناسایی و با تجربه گرفتن از شرایط کشورهای دیگر همراه با خلاقیت اقدام به راه اندازی دوره های پودمانی و مهارتی کند که این امر در کنار تبلیغات لازم می تواند به جذب دانشجو در حوزه مهارتی یاری کند.

وزیر علوم از نگاه تک بخشی و جزیره ای در آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز نپذیرفته ایم که در یک تیم به نام ایران هستیم و بسیاری از صنایع همکاری های لازم برای کارآموزی دانشجویان دانشگاهی را نمی نمایند؛ درحالی که این نگاه اشتباه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 242

به "دانشگاه علمی کاربردی مشکل جایگاه های خالی را حل نماید، تیم نیازسنجی ایجاد رشته های مهارتی تشکیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه علمی کاربردی مشکل جایگاه های خالی را حل نماید، تیم نیازسنجی ایجاد رشته های مهارتی تشکیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید