ایران آماده ثبت جهانی جاده ابریشم است

به گزارش مجله راهدیو، ثبت جهانی جاده ابریشم

ابوالفضل مکرکی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در خبری گفت در صورتی که اساتید و پژوهشگران و نهادهای دولتی مانند شهرداری مشهد همکاری کنند این سازمان آماده است تا در جهت ثبت جهانی جاده ابریشم در ایران پیگیری های لازم را انجام دهد. بر اساس این گزارش، آقای مکرمی فر در نشست خبری خود در تشریح برنامه های شورای سیاست گذاری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم این خبر را گفته و اضاقه کرد: در پی ثبت جهانی گذرگاه جاده ابریشم در ایران با استناد به شاهنامه هستیم اقدامی که در صورت همکاری شهرداری و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد می توان آن را به درستی به جریان انداخت. جاده ابریشم از ایران آغاز می گردد و ابریشمی که در ایران فراوری می شده، به چین می رفته و حتی ملکه چین لباس خود را نیز از این ابریشم تهیه می نموده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر کامل تر بدانیم.

ایران آماده ثبت جهانی جاده ابریشم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مورد ثبت جهانی جاده ابریشم گفت: یکی از موضوعاتی که در این مورد وجود دارد این است که نه تنها در جاده ابریشم بلکه در خود ایران بعضی از داستان های شاهنامه به مناطقی خاص برمی گردد. مثل نبرد دوازده رخ که به یکی از روستاهای گناباد باز می گردد. او اضافه نمود که ما از شاهنامه بهره کمی برده و کم بر روی ان کار نموده ایم در حالی که برای مولوی در قونیه کارهای بزرگی انجام می گردد و من فکر می کنم ما هنوز می توانیم فعالیت های خوبی را انجام داده و از این میراث گران بها حداکثر بهره مندی را داشته باشیم. ایشان در ادامه صحبت هایشان از سازمان ارشاد برای معرفی بهتر جاده ابریشم و بعلاوه شاهنامه فردوسی طلب یاری نموده و گفت: می توان با استفاده از یاری های انجمن هنرهای نمایشی حرکت بزرگی را در جهت معرفی فردوسی با توجه به گذرگاه جاده ابریشم در مشهد تهیه نماییم تا بتوان در جهت رشد گردشگری کشور حرکت خوبی را شروع نموده و به همین راستا ادامه دهیم.

در ادامه این نشست مسعود ریاضی از اعضای شورای شهر مشهد نیز بعلاوه به رابطه شاهنامه فردسی و جاده ابریشم اشاره نموده و گفت: اولین بار که نام این همایش را شنیدم از خودم پرسیدم که فردوسی و شاهنامه چگونه به جاده ابریشم مربوط می گردد و به همین علت کنجکاوی من برانگیخته شد و فکر می کنم امروز این گذرگاه از یک راستا تجاری به یک فرهنگ و گذرگاه فرهنگی تبدیل شده است.این عضو شورای شهر در ادامه اضافه نمود: مدیریت شهری در مورد فردوسی و شاهنامه او و بعلاوه شهر توس مشغول فعالیت بوده و نگاه های مردم را معطوف به این بخش نموده است ما نیز در همین راستا مسابقه ای برگزار می کنیم که شرکت کنندگان آن در حال افزایش می باشد.

آقای ریاضی به برنامه های شهری مشهد در مورد شاهنامه فردوسی در جهت ثبت جهانی جاده ابریشم اشاره نموده و گفت: شهرداری تصمیم گرفته تا یکی از فضاهای اصلی شهری مشهد را در نوروز سال آینده به فضای شاهنامه و فردوسی اختصاص دهد که این اتفاق تا به امروز کم سابقه بوده است. از طرف دیگر فضای جلوخان آرامگاه فردوسی در حال احیا بوده و دسترسی جلوخان به کهن دژ نیز در حال انجام است. در پل کشف رود نیز مشاور در حال برنامه ریزی برای طرح یک پارک و رودخانه ای در میان آن است که طراحی اولیه آن اجرا شده و ما نام آن را رودباره گذاشته ایم.

یکی از شاهراه های مهم بازرگانی در قاره آسیا، جاده ای به نام جاده ابریشم بوده است که ملل و تمدن های مختلف بر سر راه خود را به هم پیوند می داده است. به کار بردن فعل گذشته برای این جاده شاید زیاد درست نباشد زیرا که این جاده هنوز هم وجود دارد و در حال کار است اما دیگر از شکوه و رونق افسانه ای گذشته خود دور شده است. این جاده افسانه ای از جنوب آسیا، شمال آفریقا و قاره اروپا گذر می نموده و تاجران و بازرگانان بسیاری را به خود دیده است که برای تبادل کالاها و در پی آن فرهنگ ها از این جاده گذر نموده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 320

به "ایران آماده ثبت جهانی جاده ابریشم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران آماده ثبت جهانی جاده ابریشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید