لارنژیت (خروسک یا التهاب حنجره)

به گزارش مجله راهدیو، صبح زود در حمام در حال آواز خواندن هستید؛ صدایى که از گلوى تان بیرون مى آید بیشتر شبیه صداى خروس است نه صداى آواز شما؛ حنجره را صاف مى کنید تا دوباره امتحان کنید؛ صدایى که از گلوى تان بیرون مى آید همه چیز است به جز آواز. اگر ادامه دهید، دیگر هیچ صدایى از شما بیرون نخواهد آمد.

لارنژیت (خروسک یا التهاب حنجره)

لارنژیت (خروسک یا التهاب حنجره)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

16 راه براى درمان

صبح زود در حمام در حال آواز خواندن هستید؛ صدایى که از گلوى تان بیرون مى آید بیشتر شبیه صداى خروس است نه صداى آواز شما؛ حنجره را صاف مى کنید تا دوباره امتحان کنید؛ صدایى که از گلوى تان بیرون مى آید همه چیز است به جز آواز. اگر ادامه دهید، دیگر هیچ صدایى از شما بیرون نخواهد آمد.

آیا مى خواهید بدانید مشکل شما چیست؟ ارتعاش بد؛ هوایى که از حنجره خارج مى گردد باید طناب هاى صوتى را به درستى به ارتعاش درآورد. وقتى که طناب ها اسکاردار یا ملتهب شده باشد محفظه ى درستى را براى هوا ایجاد نمى نمایند، در نتیجه به هوا اجازه فرار داده مى گردد.

حتى یک تغییر کوچک در تارهاى صوتى، صداى شما را غیر قابل شناسایى مى کند. طناب هاى مخاطى حاوى یک دسته عضله مرکزى لایه هاى مختلف بافت هم بند و پوشش پوست مانندى به نام مخاط مى باشد. هرگونه تغییر در هر کدام از این لایه ها، ارتعاش صحیح بافت ها را از بین مى برد.

آسیب مى تواند از راه هاى مختلف وارد گردد. استفاده نادرست از صدا مى تواند به طور موقت به طناب هاى صوتى آسیب برساند. عفونت دستگاه تنفس فوقانى و یا واکنش هاى آلرژى زا مى تواند آن ها را ملتهب کند و حتى هواى خشک مى تواند باعث چسبیدن مخاط طناب هاى صوتى گردد. نتیجه؟ لارنژیت.

برترین راه درمان صدا چیست؟ این است توصیه متخصصان ما:

صحبت نکنید.

به هر دلیلى که دچار لارنژیت شده اید، مهمترین نکته، استراحت دادن به حنجره تان مى باشد. سعى کنید یکى دو روز صحبت نکنید.

زمزمه هم نکنید.

اگر مجبورید ارتباط برقرار کنید، یادداشت رد و بدل کنید. نجوا کردن هم به مقدار داد زدن تارهاى صوتى را تحریک مى کند.

آسپیرین نخورید.

اگر به دلیل داد زدن زیاد، دچار لارنژیت شده اید، احتمالا یک مویرگ پاره شده است. بنابراین از آسپیرین دورى کنید. زیرا آسپیرین زمان لخته شدن خون را افزایش مى دهد و فرایند بهبوى را کند مى کند.

از مرطوب نماینده هاى سرد بهره ببرید.

مخاطى که تارهاى صوتى شما را پوشانده است باید مرطوب باشد. اگر مخاط خشک گردد، چسبناک شده و مستعد آسیب دیدگى مى گردد. با دستگاه هاى مرطوب نماینده و سرد نماینده این مشکل را حل کنید.

بخار درمانى کنید.

بخار هم رطوبت را ذخیره مى کند. سرتان را دوبار در روز به مدت پنج دقیقه روى یک کاسه آب داغ بخاردار نگه دارید.

مایعات فراوان مصرف کنید.

هشت تا ده لیوان در روز کافى است، ترجیحا آب باشد. دکتر فدر آب میوه و چاى همراه با عسل و لیمو را توصیه مى کند.

از یخ استفاده نکنید.

مایعات گرم بهترند، مایعات سرد مشکل را بدتر مى نمایند.

از بینى نفس بکشید.

نفس کشیدن از بینى به اسم یک مرطوب نماینده طبیعى عمل مى کند. افرادى که انحراف بینى دارند هنگام خواب از دهان نفس مى کشند. این کار باعث مى گردد که تارهاى صوتى در معرض هواى سرد و خشک قرار بگیرد.

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن دلیل اصلى خشکى گلو مى باشد.

از قطره هاى سرفه مناسب بهره ببرید.

از نوع نعناعى اجتناب کنید و به جاى آن از نوع عسلى یا میوه اى بهره ببرید.

مراقب هواى هواپیما باشید.

صحبت کردن در هواپیما، صداى شما را خراب مى کند، زیرا هواى فشرده داخل کابین بسیار خشک است. براى حفظ رطوبت تارهاى صوتى، از بینى نفس بکشید. آدامس بجوید یا شکلات بمکید تا مجبور باشید که دهان تان را بسته نگه دارید و علاوه بر این، فراوری بزاق هم افزایش پیدا مى کند.

داروهاى خود را کنترل کنید.

بعضى از داروهاى تجویزى، بسیار خشک نماینده هستند؛ محتمل ترین داروها شامل داروهاى فشار خون و تیروئید و آنتى هیستامین ها هستند.

هشدار پزشکى

زمانى که لارنژیت تهدید نماینده زندگى است.

در صورتى که از دست دادن صدا همراه با درد شدید بود به طورى که در بلعیدن بزاق هم مشکل داشتید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بعلاوه در حالاتى که خون سرفه مى کنید و یا هنگام تنفس از حنجره صدا مى شنوید و یا استراحت هاى متوالى، گرفتگى حنجره را از بین نمى برد، باید با پزشک تماس بگیرید. اگر لارنژیت همچنان پایدار بود، ممکن است نشانه ى سرطان باشد. اگر بعد از 3 تا 5 روز صدا به حالت اول باز نگشت با پزشک مشورت کنید.

صداى تان را بلند نکنید، از آمپلى فایر بهره ببرید.

اگر شغل شما ایجاب مى کند که صداى تان را بالا ببرید، چرا از وسایل مکانیکى براى این کار استفاده نمى کنید؟

به صداى تان احترام بگذارید.

اگر یک برنامه سخنرانى دارید و صداى تان گرفته است بهتر است ریسک نکنید و سخنرانى خود را لغو کنید.

تمرین صدا را مدنظر داشته باشید.

اگر زیاد صحبت مى کنید، تمرین صدا را مدنظر داشته باشید. در یک حنجره بدون تمرین عضلات، در مقابل یکدیگر کشش پیدا مى نمایند. تمرین باعث مى گردد که این عضلات، هماهنگ و مانند یک تیم عمل نمایند.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 108

به "لارنژیت (خروسک یا التهاب حنجره)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لارنژیت (خروسک یا التهاب حنجره)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید