علائم سوزش سر دل و سوء هاضمه

به گزارش مجله راهدیو، سوء هاضمه و دیگر مسائل گوارشی خفیف می توانند به طور معمول با تغییراتی ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی تحت کنترل در آیند. اطلاعات بیشتر در مورد سوزش سر دل و سوء هاضمه، و همچنین علل و نشانه های آنها، را در این مقاله بیابید.

علائم سوزش سر دل و سوء هاضمه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سوء هاضمه و دیگر مسائل گوارشی خفیف می توانند به طور معمول با تغییراتی ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی تحت کنترل در آیند. اطلاعات بیشتر در مورد سوزش سر دل و سوء هاضمه، و همچنین علل و نشانه های آنها، را در این مقاله بیابید.

سوء هاضمه و یا اختلال هضم (dyspepsia) معمولاً به ناراحتی شکم اشاره دارد. به طور کلی، مردم از واژه سوء هاضمه برای توصیف ناراحتی هایی، مانند نفخ شکم، آروغ، تهوع، درد شکم، و احساس سوزش در شکم و قفسه سینه استفاده می نمایند. سوزش سر دل و یا سوزش معده هم می تواند نشانه ای از سوء هاضمه باشد، اما این دو بیماری یکسان نیستند.

سوزش سر دل با بیماری بازگشت اسید و یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)در ارتباط است که با برگشت محتوای معده و اسید به مری تعیین می شود. سوزش سر دل موجب احساس سوزش دردناک در قفسه سینه، درست پشت استخوان سینه، معمولا بعد از خوردن غذا می شود. علی رغم وجود تفاوت بین این دو عارضه، اما می توانند به طور همزمان رخ دهند.

سوء هاضمه و سوزش سر دل

علل

هر دو این عوارض می توانند گاهی اوقات به دلیل بیماری ریفلاکس اسید، رخ دهند که در آن محتوای معده و اسید به مری بازمی گردند. این امر می تواند زمانی رخ دهد که اسفنکتر تحتانی مری (LES) تضعیف شده و یا نتواند به خوبی کار کند. اسفنکتر تحتانی مری، یک ساختار دریچه مانند است که به مواد غذایی اجازه ورود به معده را از مری می دهد اما از جریان بازگشتی آن از معده به مری جلوگیری می کند.

هنگامی که این اسفنکتر تضعیف شود و یا نتواند به درستی عمل کند، مواد غذایی و اسید معده می توانند به مری بازگردند. برخلاف معده، مری دارای هیچ گونه پوششی جهت محافظت در برابر اسید معده نبوده، به همین دلیل برگشت مواد غذایی و اسید احساس سوزشی را در قفسه سینه و گاهی در پشت گلو ایجاد می کند.

سوء هاضمه و بیماری ریفلاکس معده به مری همچنین می توانند با خوردن یک وعده غذایی سنگین ایجاد شوند. خوردن بسیار سریع و یا خوردن مواد غذایی تند، چرب و یا روغنی می تواند همچنین موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل در برخی افراد شود. مواد غذایی که موجب ریفلاکس معده به مری می شوند می توانند از فردی به فرد دیگر تفاوت نمایند. به طور کلی، مواد غذایی اسیدی، گوجه فرنگی، محصولات تهیه شده از گوجه فرنگی، شکلات، مواد غذایی سرخ شده، چرب، و تند و ادویه ای، نوشیدنی های گازدار، پیاز، سیر، مرکبات، و مصرف الکل، کافئین، و یا نوشیدنی های کافئین دار می توانند در برخی افراد موجب بروز ریفلاکس معده به مری شوند.

جدای از این، برخی علل احتمالی دیگر سوء هاضمه، کشیدن سیگار، بیماری های کیسه صفرا، زخم معده و اثنی عشر، گاستریت، پانکراتیت، استفاده از برخی داروها مانند آسپرین، آنتی بیوتیک ها، و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، فتق هیاتال، سطح بالای استرس و سرطان معده را شامل می شوند.

علائم شایع

همانطور که قبلا ذکر شد، سوزش سر دل می تواند نشانه ای از سوء هاضمه باشد. با این حال، جدا از سوزش سر دل، سوء هاضمه می تواند بسکمک از علائم دیگر را ایجاد نماید. علائمی که به طور معمول بیشتر در سوء هاضمه مشاهده می شوند، عبارتند از:

احساس سوزش در قفسه سینه پشت جناغ (سوزش سر دل)

درد در ناحیه بالایی شکم و قفسه سینه

نفخ شکم

آروغ

حالت تهوع

از دست دادن اشتها

احساس سیری و پری شکم

استفراغ

سوء هاضمه گاهی اوقات می تواند علائم شدیدی را ایجاد نماید. چنین علائمی معمولاً هنگامی مشاهده می شوند که این سوء هاضمه همراه با یک بیماری زمینه ای مانند زخم های گوارشی باشد. برخی از علائم جدی سوء هاضمه که فوریتهای پزشکی را می طلبند عبارتند از:

وجود خون در استفراغ

سیاه و قیری بودن مدفوع

درد شدید در شکم

کاهش وزن غیر معمول

ناراحتی معده نامرتبط با غذا خوردن

سوزش سر دل، از سوی دیگر، به طور کلی نشانه ای از بیماری برگشت اسید معده است. ریفلاکس یا برگشت اسید معده و مواد غذایی به مری می تواند علائم ذیل را ایجاد کند:

احساس سوزش یا درد در قفسه سینه، پشت جناغ

احساس سوزش در گلو

طعم ترش یا اسیدی در دهان

گلو درد

اشکال در بلع

سرفه

خشونت صدا

خس خس سینه

درمان

درمان این دو عارضه، کم و بیش به طور یکسان است. پزشکان معمولا توصیه می نمایند، تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی فرد ایجاد شده و همراه با آن داروهایی را جهت درمان هر دو این بیماری ها تجویز می نمایند. داروهایی که به طور عادی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، آنتی اسیدها و مهار نماینده ها H2 می باشند.

برخی تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی، مانند اجتناب از مصرف مواد غذایی خاصی که موجب بروز علائم ریفلاکس معده به مری می شوند، خوردن چند وعده غذایی کوچک در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، اجتناب از مصرف الکل، ترک سیگار، پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا، و خواب در موقعیت کمی بالاتر، همچنین می توانند به طور قابل توجهی موجب تسکین گردند.

برخی داروهای خانگی هم می توانند در کاهش علائم دردناک سوء هاضمه و سوزش سر دل مؤثر واقع شوند. برخی از این داروهای طبیعی برای سوزش سر دل، زنجبیل و چای زنجبیل، چای بابونه، بادام خام، شیر سرد، عسل، پاپایا، شیر نارگیل نرسیده و آب لیمو را شامل می شوند.

فعالیت بدنی منظم می تواند به مدیریت علائم مسائل گوارشی کمک کند. افراد مبتلا به این عوارض، بایستی اندازه زیادی آب در طول روز بنوشند، و مواد غذایی را به درستی بجوند. با این حال، اگر با انجام تمام این اقدامات هیچ گونه تسکینی حاصل نشد، و سوزش سر دل و سوء هاضمه به طور مکرر رخ دادند، در این صورت اجازه دهید این شرایط تحت بررسی پزشکی قرار گرفته و مداوا شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 131

به "علائم سوزش سر دل و سوء هاضمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سوزش سر دل و سوء هاضمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید