لویتروکسین Levothyroxine

به گزارش مجله راهدیو، این دارو موجب کاهش فعالیت زیاد غده تیروئید گشته و بدین ترتیب از بیماری گواتر، جلوگیری می نماید. دارو ممکن است همراه با داروهای دیگر آنتی تیروئید برای جلوگیری از گواتر و درمان برخی انواع سرطان غده تیروئید مورد استفاده قرار بگیرد.

لویتروکسین Levothyroxine

لویتروکسین Levothyroxine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Eltroxin

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های غده تیروئید

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو موجب کاهش فعالیت زیاد غده تیروئید گشته و بدین ترتیب از بیماری گواتر، جلوگیری می نماید. دارو ممکن است همراه با داروهای دیگر آنتی تیروئید برای جلوگیری از گواتر و درمان برخی انواع سرطان غده تیروئید مورد استفاده قرار بگیرد.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : روزی یک بار

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 50 تا 100 میلی گرم در روز. بعد از 3 تا 4 هفته این میزان می تواند افزایش یابد و به 200 میکروگرم در روز برسد.

چگونگی تأثیر دارو: برخی اثرات این دارو ظرف 48 ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند اما اثرات کامل و مفید دارو ممکن است تا چند هفته قابل احساس نباشند. ضمناًً این اثرات مدت 1 تا 3 هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. ضمناًً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است موجب عود مجدد بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از جمله عوارض خیلی نادر این دارو می توان به اضطراب، اسهال، ریزش عرق، ارتعاش بدن و گرفتگی عضلات اشاره نمود. در صورت بروز این عوارض تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر نارسایی قلبی دارید، به بیماری دیابت مبتلا می باشید و یا میزان فشار خونتان بالاست، حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : خطری در بر ندارد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : بستگی به سن و وزن آنها دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 115

به "لویتروکسین Levothyroxine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لویتروکسین Levothyroxine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید