تور مالزی ارزان: مالزی سفیر چین را احضار کرد

به گزارش مجله راهدیو، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، همزمان با افزایش فعالیت های پکن در دریای جنوبی چین طی سال های اخیر، دولت مالزی مدعی است که کشتی های چینی از جمله کشتی های آب نگاری دریایی به منطقه انحصاری مالی بورنئو وارد شده اند.

تور مالزی ارزان: مالزی سفیر چین را احضار کرد

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

در همین ارتباط، دولت مالزی خاطرنشان کرد که سفیر چین را برای اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به حضور و فعالیت های کشتی های چینی در منطقه انحصاری مالی کوآلالامپور واقع در دریای جنوبی چین و سواحل جزیره بورنئو احضار نموده است.

وزارت خارجه مالزی در بیانیه ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، خاطرنشان کرد که شناورهای چینی از جمله یک قایق آب نگاری دریایی با سرپیچی آشکار از مفاد کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، به اجرای عملیات در کنار سواحل ایالات سباح و ساراواک مالزی دست زده اند.

در بیانیه دولت مالزی به تعداد کشتی های چینی و بعلاوه زمان وقوع این عملیات ها اشاره ای نشده است.

این بیانیه در ادامه می افزاید: اقدامها و موضع راسخ مالزی بر پایه حقوق بین الملل، و در دفاع از حاکمیت و حق حاکمیتی ما بر آب هایمان است. مالزی بعلاوه به تعدی های پیشین سایر کشتی های خارجی به آب هایمان اعتراض نموده بود.

لازم به ذکر است، کشورهای مالزی، فیلیپین، ویتنام و برونئی بر بخش هایی از دریایی جنوبی چین ادعای ارضی دارند، در حالی که دولت چین بر تقریباً سرتاسر این منطقه ادعای ارضی دارد.

در سال های گذشته، پکن فعالیت های خود در آب های مورد مناقشه دریای جنوبی چین را با ساخت جزایر مصنوعی، برپایی پایگاه های نظامی بر روی صخره های سنگی و جزایر کوچک و بعلاوه اعزام ناوگان های بزرگ ماهیگیری افزایش داده است. بنا به گزارش یک مرکز اطلاعاتی موسوم به ابتکار شفافیت فعالیت های دریایی در آسیا، چین دارای 27 پایگاه نظامی در آب های مورد مناقشه دریای جنوبی چین است.

سال گذشته هم چین و مالزی بر سر اعزام یک کشتی آب نگاری به آب های مجاور استان ساراواک که محل استخراج نفت و گاز شرکت پتروناس- شرکت ملی نفت مالزی- است، ماه ها درگیر اختلافات شدید بودند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 111

به "تور مالزی ارزان: مالزی سفیر چین را احضار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مالزی ارزان: مالزی سفیر چین را احضار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید