مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل

به گزارش مجله راهدیو، آیا ارتباطی میان مصرف مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل وجود دارد؟ آیا مصرف بیش از حد مواد غذایی اسیدی در رژیم غذایی تان شما را در معرض درد و التهاب مفاصل قرار داده است؟ اجازه دهید به بعضی از این سئوالات در این مقاله پاسخ دهیم.

مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا ارتباطی میان مصرف مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل وجود دارد؟ آیا مصرف بیش از حد مواد غذایی اسیدی در رژیم غذایی تان شما را در معرض درد و التهاب مفاصل قرار داده است؟ اجازه دهید به بعضی از این سئوالات در این مقاله پاسخ دهیم.

حتماً متوجه شده اید که غذاهایی که وسوسه برانگیز بوده از آن نوع غذاهایی هستند که هرزمان در خوردنشان افراط نموده اید، موجب از دست دادن سلامتی تان شده اند! خوب اکنون نگاهی دقیق تر به تمام آن مواد غذایی خوشمزه یعنی اِستِیک، شکلات، سیب زمینی سرخ نموده، پنیر، چاشنی های با خامه کامل، دسرها و غیره که بدون آنها زندگی به نظر می رسد که معنای خود را از دست می دهد، انداخته و خواهید دید که تقریباً تمام این خوراکی های مسحور نماینده به طور باور نکردنی حاوی مقدار میانه تا بالای PH (پی هاش) اسیدی هستند!

پس با مسائل مربوط به سلامت مان چه باید کرد؟ با این وجود، به منظور حفظ سلامت بدن و تناسب اندام به بعضی از اسیدها احتیاج داریم، اینطور نیست؟ در غیر این صورت چرا رژیم شناسان و متخصصین تغذیه ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، B9 (اسید فولیک) و ویتامین C (اسید اسکوربیک) را مورد ستایش قرار داده و از فوائد آنها سخن می گویند؟ مطمئناً آنها عقل خود را از دست نداده اند! پس با مواد غذایی اسیدی و درد مفصل (و بعلاوه سایر مسائل مرتبط با سلامت) چه کنیم که بسیاری از ما را برانگیخته به سمت برنامه رژیمی عمدتاً قلیایی به بهای ترک بسیاری از خورکی های مورد علاقه خود تغییر رویکرد دهیم؟ در ادامه به این سئوالها، پاسخ داده می شود.

درد مفاصل و مواد غذایی اسیدی

pH داخلی بدن کمی به سمت قلیایی تمایل داشته و خون که فراوان ترین مایع بیولوژیکی بوده دارای PH بین 35ر7 و 45ر7 است. بیشتر ما می دانیم که خون محیطی خنثی داشته که مانع بقا یا رشد میکروارگانیسم ها در آن می شود. حال آنکه، هر مقداری بیشتر از عدد 7 در مقیاس PH خصلت قلیایی را نشان داده، در حالی که هر مقداری کمتر از عدد 7 در مقیاس PH گرایش و میل اسیدی را نشان می دهد. بنابراین، می توان گفت که خون با داشتن pH بین 35ر7 و 45ر7، میان pH خنثی تا کمی قلیایی شناور بوده، اما به هیچ وجه اسیدی نمی باشد. در حالی که بدن قادر به حفظ تعادل میان گرایش های اسیدی و قلیایی در درون خود است، وارد نمودن و معرفی مقدار بیش از حد اسید به وسیله منابع غذایی می تواند، به طور موقت، این تعادل را برهم زند. چنانچه این تعادل به طور پی در پی و یا مداوم به سمت اسیدی شدن کشیده شود، بدن قربانی مسائل عدیده ای در سلامت اعم از مسئله ای به سادگی رفلاکس یا بازگشت اسید معده تا مسئله ای مانند سرطان که خطر جانی به همراه دارد، خواهد شد.

اسید بخصوصی که مقدار بیش از حد آن در بدن موجب بروز درد مفاصل می شود، اسید اوریک است. هنگامی که بدن مشغول متابولیسم ترکیبی آلی بنام پورین بوده که بخشی از اجزاء سازنده ترکیب مونومر DNA و RNA را تشکیل می دهد، این اسید به اسم محصول نهایی فراوری می شود. غیر از پورین که به طور طبیعی در داخل بدن وجود دارد، ما بعلاوه به هنگام مصرف مواد غذایی حیوانی و هم مصرف محصولاتی از گوشت، مرغ، محصولات لبنی و غیره، مقدار بیش از حد این ترکیب آلی را به بدن وارد می سازیم. مقدار بیشتر پورین در داخل بدن به معنی سطوح بالاتر اسید اوریک خواهد بود. در حالی که اسید اوریک عامل کاهند قوی ای است که مسئول 50% قابلیت های آنتی اکسیدانی پلاسمای خون می باشد، مقدار بیش از حد این ترکیب می تواند به تشکیل کریستالهای اسید اوریک انجامیده که به وسیله ادرار دفع نمی شوند. این کریستال ها در مفاصل تجمع یافته، موجب تورم آنها شده و آنها را سفت و دردناک می سازند. این عارضه از نظر پزشکی به اسم نقرس شناخته می شود که نوعی آرتریت به شمار میرود. خوردن توفو، لیمو ترش، موز، سیب، بلوبری، گیلاس و سایر چنین مواد غذایی که اسید اوریک را کاهش می دهند، به فروکش نم

ودن بیماری تا حد زیادی یاری می نمایند.

عارضه دیگری تحت اسم اسیدوز، با مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی محتوای اسیدی بالا ایجاد می شود. این بیماری با پایین رفتن pH خون به کمتر از 7 تعیین شده، و نشان دهنده اسیدی شدن محیط خونی است. این عارضه بعلاوه به سفتی و درد مفاصل منجر می شود به این علت که جریان خون سعی نموده از مقدار مازاد اسیدها با تخلیه سموم اسیدی و مواد معدنی مختلف (به شکل کریستال) در امتداد مفاصل خلاص شده که این امر باعث ملتهب، سفت و دردناک شدن مفاصل می شود.

علاوه بر وجود درد و تورم در مفاصل، نشانه ها و شاخص های دیگر اسیدوز شامل سوزش سر دل، خستگی، سردرد، خواب آلودگی، مسائل تنفسی، مسائل معده، تشنج عضلانی و ضعف، و غیره می باشد. بنابراین، همانطور که می بینیم، افزایش مصرف مواد غذایی اسیدی به بدن ضرر بیشتری می رسانند. با این حال، این بدان معنا نیست که بایستی به طور کامل اسیدها را از رژیم غذایی خود خارج سازید، به این علت که مقدار بیش از حد حالت قلیایی منجر به سریعتر شدن مقدار مرگ سلولی می شود. به منظور قرار دادن برنامه رژیمی با pH متعادل، ترفندی که می توانید بکار برید این است که مواد غذایی با مقدار اسید پایین مانند حبوبات و گوشت سفید را به همراه انواع حاوی اسید بالا مانند گوشت قرمز مصرف کنید. تعادل را رعایت نموده تا سالم بمانید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 130

به "مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی اسیدی و درد مفاصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید