میکیس تئودوراکیس درگذشت

به گزارش مجله راهدیو، میکیس تئودوراکیس آهنگساز برحسته یونانی که ساخت بیش از هزار قطعه موسیقی از جمله موسیقی فیلم های زوربای یونانی و حکومت نظامی را در کارنامه خود داشت، در سن 96سالگی درگذشت.

میکیس تئودوراکیس درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، این آهنگساز و فعال سیاسی در خانه اش در مرکز آتن و پس از بستری شدن های متعدد در بیمارستان به علت مسائل قلبی از جهان رفت.

لینا مندونی وزیر فرهنگ یونان در صفحه توئیتر خود با اعلام درگذشت میکیس تئودوراکیس نوشت: امروز بخشی از روح سرزمین یونان را از دست دادیم. او یک معلم، روشنگر و یک چپ گرای رادیکال بود، تنها کسی که موجب شد همه یونان شاعر شوند.

تئودوراکیس که مشهورترین آهنگساز یونانی و نمادی از مقاومت یونان محسوب می گردد، در 29 ژوئن 1925 در جزیره کیوس در دریای اژه در خانواده ای کرت تبار به دنیا آمد و حرفه خود را از 17 سالگی شروع کرد. او در طول دوران فعالیت هنری خود مجموعه ای بسیار متنوع از آثار، از سمفونی های اندهبار گرفته تا آهنگ های محبوب تلویزیونی را خلق کرد.

این هنرمند در زمان اشغال کشورش به وسیله نازی ها، به کمونیست ها پیوست و در سال 1943 هنگامی که فقط 18 ساله بود دستگیر شد و تحت شکنجه نهاده شد. او بعلاوه تحت تعقیب دیکتاتوری کلنل ها نهاده شد که از سال 1967 شروع شد؛ آن ها او را مجبور به تبعید و موسیقی اش را غیرقانونی اعلام نموده بودند.

تئودوراکیس ساخت موسیقی فیلم را از سال 1953 شروع کرد و برای فیلم هایی چون زوربای یونانی (1964) ساخته مایکل کاکویانیس، حکومت نظامی (1972) و زد (1969) به کارگردانی کوستا گاوراس و سرپیکو (1973) ساخته معروف سیدنی لومت موسیقی ساخته است.

در کارنامه پربار این آهنگساز برجسته می توان به ساخت موسیقی فیلم، سمفونی، اُپرا، موسیقی تئاتر و موسیقی مجلسی اشاره نمود.

تئودوراکیس در جریان بحران اقتصادی یونان در سال 2010 از جمله افرادی بود که به خیابان آمد تا اعتراض خود را به سیاست های ریاضتی نشان دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 76

به "میکیس تئودوراکیس درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکیس تئودوراکیس درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید