کاربرد های رادیولوژی مداخله ای در زمینه های مختلف

به گزارش مجله راهدیو، رادیولوژی مداخله ای در درمان بسیاری از بیماری های سخت و به عنوان جایگزین ایمن برای جراحی، بروز کمترین عوارض ناشی از استفاده از آن کاربرد دارد.

کاربرد های رادیولوژی مداخله ای در زمینه های مختلف

خبرنگاران - رادیولوژی مداخله ای برای تشخیص و درمان سرطان و سایر بیماری ها بدون توسل به مداخله جراحی با یاری روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن است.

رادیولوژیست مداخله ای می تواند ابزار های کوچکی مانند سوزن دستگاه رادیولوژی اینترونشنال را از دهانه ای بسیار کوچک وارد نموده و با سایر روش های رادیولوژی تصویربرداری تا رسیدن به محل مورد نظر و انجام عمل مورد احتیاج و یا ارائه درمان خاص به کار خود ادامه دهد. این روش با استفاده از بی حسی موضعی و بدون توسل به بیهوشی عمومی و عوارض مختلف آن قابل انجام است.

همه این مزایا باعث شده است که کاربرد های رادیولوژی اینترونشنال متعدد و متنوع و در یک پیشرفت مستمر در بیشتر تخصص های رشته پزشکی مطرح گردد. در این مقاله با کاربرد ها و مزایای رادیولوژی اینترونشنال آشنا می شویم.رادیولوژی مداخله ای نقش مهمی در درمان تومور ها ایفا می نماید، زیرا درمان با استفاده از تکنیک هایی انجام می گردد که دقیق تر و خطر و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش های درمانی دارند.

رادیولوژیست مداخله ای از تکنیک های متعددی در درمان تومور ها استفاده می نماید که معروف ترین آن ها تکنیک رادیوفرکانسی یا تکنیک تزریق شریانی است. بسیاری از بیماران در پی برترین پزشک رادیولوژی مداخله ای و فرکانس حرارتی هستند، به گونه ای که فرکانس حرارتی می تواند بسیاری از مسائل را درمان کند، که مهمترین آن ها درمان تومور ها به روشی بسیار موثر، با حرارت دادن سلول های سرطانی تا دمای بسیار بالاست ومنجر به تخریب این سلول های سرطانی و توقف فعالیت آن ها و نیز باعث آتروفی کانون سرطانی و ناپدید شدن آن می گردد.

یکی از مهم ترین تکنیک های مورد استفاده در درمان تومورها، رادیولوژی مداخله ای کبد به ویژه درمان تومور های کبدی یا درمان بزرگی پروستات با رادیوگرافی های مداخله ای است که رادیولوژیست مداخله ای می تواند با استفاده از این روش، بزرگی پروستات را با بستن درب آن درمان کند. شریان های تغذیه کننده تومور ها که منجر به قطع خون رسانی به آن ها و آتروفی آن ها می گردد. رادیولوژی مداخله ای به طور گسترده در درمان تومور های کبدی، چه درمان با فناوری فرکانس رادیویی یا درمان با فناوری تزریق شریانی، با مقدار موفقیت بسیار بالا استفاده شده است.

رادیولوژی مداخله ای می تواند موارد انسداد صفرا را نیز درمان کند و با تداخل با کاتتر و ردیابی آن با اشعه ایکس تا رسیدن به محل انسداد و نصب استنتی که این محل را باز می نماید که ماهیت آن را بازیابی می نماید. رادیولوژی مداخله ای می تواند در این زمینه برای درمان بسیاری از موارد مداخله کند و مهمترین مداخلات در این زمینه درمان فیبروم رحم و درمان سندرم احتقان لگن است.

مداخله با وارد کردن کاتتر از یک دهانه بسیار کوچک و دنبال کردن آن با استفاده از رادیوگرافی های تصویربرداری تا رسیدن به شریان تغذیه کننده این فیبروم ها در رحم و سپس تداخل با ابزار رادیولوژی مداخله ای و بستن این شریان انجام می گردد که باعث توقف جریان خون به آن می گردد و در نتیجه سلول های این تومور می میرند و مقدار آن را به تدریج کاهش می دهند تا زمانی که ناپدید شوند.

کاربرد های فراوان رادیولوژی مداخله ای در درمان بعضی از بیماری های اورولوژی و تناسلی مانند درمان تومور های کلیه، تنگی عروق کلیوی و ... است که از جمله مهمترین مداخلات در این زمینه می توان به درمان واریکوسل و درمان بزرگی پروستات با رادیولوژی مداخله ای اشاره نمود.

ایده درمان واریکوسل با رادیولوژی مداخله ای بستگی به دسترسی کاتتر به رگ های خونی مبتلا به واریس و بستن رگ های خونی مبتلا به واریس و جایگزینی گردش خون بیضه با رگ های سالم دارد که یاری می نماید علائم مرتبط با واریکوسل مانند درد و تورم به تدریج ناپدید می شوند. مزایای زیادی وجود دارد که استفاده از رادیولوژی مداخله ای را در زمینه های مختلف به برترین شکل ممکن می نماید و همچنان در حال توسعه است که

-این روش بدون توسل به جراحی و عوارض ناشی از آن انجام می گردد.

-بروز کم خونریزی یا ترس از تأخیر در بهبود زخم.

-توانایی حفظ بافت سالم و تاثیر تنها بر روی قسمت آسیب دیده.

-بهبودی سریع و بازگشت به فعالیت های عادی پس از عمل.

-نرخ درمان بالاتر به علت استفاده از تکنیک های دقیق تر.

-ارزان تر از روش هایی که احتیاج به استفاده از جراحی عمومی دارند.

-امکان استفاده از بی حسی موضعی و عدم توسل به بیهوشی عمومی و عوارض ناشی از آن.

بیشتر بخوانید:

درمان ضایعات عروقی مغز به یاری رادیولوژی مداخله ای

کشف روش نو برای تشخیص التهاب کبد

منبع: وبسایت صباح مصر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 256

به "کاربرد های رادیولوژی مداخله ای در زمینه های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد های رادیولوژی مداخله ای در زمینه های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید