10 ماده غذایی برای کنترل قندخون در دیابتی ها

به گزارش مجله راهدیو، دیابت مشتمل بر دو نوع است که دیابت نوع یک بیشتر در بچه ها و نوجوانان دیده می گردد و در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین فراوری نمی کند و در نتیجه فرد باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند. در نوع دوم دیابت، اندازه انسولین در بدن کاهش یافته و با گذر زمان و افزایش سن، از 30 سالگی به بعد در افراد شناسایی می گردد.

10 ماده غذایی برای کنترل قندخون در دیابتی ها

انتخاب مواد غذایی سالم برای کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مهم است؛ اما در این میان بعضی درمان های غذایی نیز وجود دارند که نه تنها قند خون را کنترل می نمایند، بلکه از عوارض این بیماری نیز کاهش می دهند و برای سلامت کلی بدن ضروری اند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، متخصصان تغذیه تاکید می نمایند که مبتلایان به دیابت نوع 2، مصرف 10 ماده غذایی را در طول روز فراموش ننمایند:

- پرتقال: میوه های خانواده مرکبات دارای تاثیرات مثبت و طولانی مدت بر قندخون و اندازه کلسترول است؛ آن هم به لطف وجود ترکیب ضد التهابی به نام هسپریدین و دوز کافی از فیبر محلول. محققان اعلام نموده اند که خوردن میوه های خانواده مرکبات، به جای آب میوه آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به اندازه بیشتری کاهش می دهد.

- نخود: نخود، لوبیا و عدس، غذاهای شناخته شده با شاخص گلیسمی پایین هستند و برای دیابتی ها گزینه های مناسبی محسوب می شوند. با این حال تحقیقات نشان داده که این مواد غذایی خاصیت درمانی هم دارند؛ به طوری که مبتلایان به دیابت نوع 2 که روزانه یک فنجان حبوبات را به مدت سه سال مصرف می نمایند، در مقایسه با سایر بیماران، شاهد کاهش مقادیر هموگلوبین A1c و کاهش فشارخون هستند.

- شکلات تیره: آیا یک درمان شیرین واقعا می تواند قند خون را کنترل کند؟ بعضی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه مقادیر کمی از شکلات تیره با کیفیت بالا، اندازه قندخون ناشتا و فشارخون را کاهش می دهد. ترکیبات موجود در این نوع شکلات به نام پلی فنول ها، باعث کاهش قند خون می گردد.

- وعده های غذایی گیاهی: گیاه خواری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع رژیم های غذایی گیاهی به همراه آجیل و حبوبات، سرشار از مواد مغذی هستند و مصرف آنها در طولانی مدت، باعث کاهش هموگلوبینA1c، تری گلیسیرید و فشارخون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می گردد.

- روغن زیتون: مصرف چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع و ترانس، یک توصیه کلیدی برای همه افراد است. اما تاثیر مصرف این نوع چربی ها در مبتلایان به دیابت نوع 2 شاید بیشتر به چشم آید. مصرف روزانه روغن زیتون کمتر تولید شده و بکر، نه تنها با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است، بلکه اثرات ضد التهابی این نوع روغن، باعث افزایش مصرف گلوکز به وسیله سلول ها می گردد.

- سبزیجات حاوی برگ سبز: مصرف این نوع سبزیجات غیر نشاسته ای، از قبیل کلم، کاهو، اسفناج و ... با کاهش هموگلوبین A1c همراه است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت تا حد زیادی کاهش می دهد. این سبزیجات حاوی ویتامین های A، C و E هستند و منابع خوبی از منیزیم محسوب می شوند. بنابراین مصرف آنها باعث کنترل قندخون می گردد.

- آجیل و کره بادام زمینی: خوردن پنج وعده آجیل در هفته، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد و باعث کاهش چربی خون نیز می گردد.

- پروبیوتیک ها: تاثیر باکتری های خوب روده بر قند خون ثابت شده است. برای افزایش باکتری های خوب روده، شما احتیاج به مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک دارید. مصرف پروبیوتیک ها سطح گلوکز ناشتا و هموگلوبین A1c را کاهش می دهد.

- دارچین: مصرف منظم این ادویه محبوب، باعث بهبود حساسیت به انسولین می گردد و به کاهش قند خون یاری می نماید.

- بلوبری: این میوه کوچک آبی رنگ، سرشار از مواد مغذی و کربوهیدرات های پیچیده است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن بلوبری، زغال اخته و دیگر میوه های خانواده توت، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می گردد. بعلاوه مواد شیمیایی گیاهی موجود در این میوه ها، خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 مهر 1402 بروزرسانی: 3 مهر 1402 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 588

به "10 ماده غذایی برای کنترل قندخون در دیابتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده غذایی برای کنترل قندخون در دیابتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید