رونمایی از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی

به گزارش مجله راهدیو، کتاب سمفونی ها و کنسرتو های دمیتری شستاکویچ به نویسندگی دیوید هرویتز و امیرحسین رمضانی روز آدینه بیست و هشتم آبان در تالار رودکی تهران رونمایی می گردد.

رونمایی از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، مراسم رونمایی از کتاب سمفونی ها و کنسرتو های دمیتری شستاکویچ نوشته دیوید هرویتز و امیرحسین رمضانی ساعت 17 روز آدینه بیست و هشتم آبان در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمدرضا تفضلی آهنگساز، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، آرمان نوروزی آهنگساز و مدرس دانشگاه و امیرحسین رمضانی مؤلف کتاب از جمله هنرمندانی هستند که طی برگزاری مراسم درباره این اثر پژوهشی سخنرانی می نمایند. این درحالی است که سروش صادقی نوازنده پیانو و یاسمن کوزه گر نوازنده ویولنسل نیز در این برنامه آثاری از دمیتری شستاکویچ را اجرا خواهند کرد.

در توضیحات تکمیلی این اثر تألیفی آمده است:

این کتاب نوشته مشترک دیوید هرویتز موزیکولوگ، منتقد موسیقی و استاد کالج موسیقی بروکلین آمریکا و امیرحسین رمضانی آهنگساز، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و هنرستان موسیقی است که اخیراً از انتشارات نای و نی منتشر شده است. نسخه انگلیسی این کتاب هم به زودی از سوی انتشارات آمادئوس در آمریکا و کانادا منتشر خواهد شد.

کتاب حاضر مجموعه ای از تمامی سمفونی ها و کنسرتو های شستاکویچ است که کاملاً هماهنگ با نسخه شنیداری هر اثر به توصیف، آنالیز و تحلیل آن ها می پردازد. در این راه با هدف درک بهتر مطالب، از بیش از 1200 نمونه خلاصه شده از پارتیتور آثار بهره می برد.

این کتاب که در چهار بخشِ زبان موسیقایی شستاکویچ، آثار دوره آغازین (1924 تا 1933)، آثار دوره میانی (1935 تا 1953) و آثار دوره متأخر شستاکویچ (1971 تا 1975) در 652 صفحه تدوین شده، در کوشش است تا با زبان موسیقایی و گفتمان موسیقایی معانی آثار شستاکویچ را کشف نماید.

دمیتری شستاکویچ (1906-1975) را بدون شک باید یکی از برجسته ترین آهنگسازان روسیه و البته قرن بیستم دانست. آهنگسازی که وامدار میراث موسیقایی گذشتگانِ تاریخ سازی، چون باخ و مالر بود. کسی که هدفش زنده نگه داشتن سُنت ها و صد البته در جای خود رهاکردن آن ها قلمداد می گردد.

از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی رونمایی می گردد

آهنگسازی که تمبر و بیان موسیقایی منحصر به فردش، نیش و کنایه های موسیقی هایش، مارش ها و پارودی هایش و شاید از همه مهم تر موتیف مشهور برگفته از نامش DSCH (ر، می بمل، دو، سی) برای مخاطبان جدی موسیقی کلاسیک یادآور دوران اختناق و سختی های قرن بیستم است. کسی که در زندگی شخصی و زندگی موسیقایی دوران پُرفرازونشیبی را تجربه کرد و ماحصل این کوشش ها خلق پانزده سمفونی، پانزده کوارتت زهی، شش کنسرتو، چندین اپرا، موسیقی های فیلم و ده ها اثر پیانویی، آوازی، ارکستری و ... است که بسیاری از آن ها همچنان بخش قابل توجهی از رپرتوار اجرایی بهترین نوازندگان و رهبران ارکستر را در سراسر جهان به خود اختصاص می دهند.

باید مطرح نمود که تمامی این آثار را آهنگسازی خلق نموده است که از گزند نظام استالینی شوروی سابق بی نصیب نماند. آهنگسازی که گرچه کلامش به علت عواقب حتمی از اعتراض تهی بود اما، با نگارش موسیقی های کنایه آمیز، بنا بر تأیید همگان، مخالفت خود را در لابه لای نغمات موسیقی هایش پنهان می کرد و این یعنی: اعتراض به ناملایمات روزگار از جنس موسیقی.

مراسم رونمایی از کتاب سمفونی ها و کنسرتو های دمیتری شستاکویچ ساعت 17 روز آدینه بیست و هشتم آبان با رعایت پروتکل های بهداشتی در تالار رودکی تهران برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 191

به "رونمایی از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید