گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

به گزارش مجله راهدیو، گل ساعتی گیاهی است که دارای خواص دارویی بسیاری می باشد، بهبود خواب و خواص ضد سرطان و کاهش افسردگی نمونه هایی از خواص بی نظیر گل ساعتی است.

گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی
گل ساعتی یک کلمه بسیار گسترده است که در منابع مختلف بیش از 400 گونه متنوع از جنس پاسیفلورا استفاده شده است بعلاوه با نامهای مای پاپ، انگور شور و انگور آلویی شناخته می شود. این گیاه چند ساله به گلهای به شدت روشن آبی سفید، میوه خشخاش مانند و برگ های همواره سبز شناخته می شود. این گیاه بومی آمریکای شمالی است و به صورت طبیعی در بسیاری از ایالتهای جنوبی رشد می نماید اما بسیار سخت است که آن را در باغچه ها و مزارع منطقه ها و کشور های دیگر رشد داد. این موضوع اثبات شده است که اگر گل ساعتی با دیگر گیاهان آرام بخش مانند بابونه آلمانی و سنبل الطیب ترکیب شود، ترکیبی بسیار قوی به وجود خواهد آمد. مکمل های گیاهی متنوع به صورت طبیعی گل ساعتی برای ایجاد آرامش به کار می فرایند. تمامی قسمت های مختلف گیاه مانند برگ ها و میوه ها و گل ها بدون اینکه آسیبی بزند خورده شود.

در ادامه این مطلب به فواید گل ساعتی و خواص آن برای درمان می پردازیم همراه ما باشید.

کاهش انسولینپوست میوه گل ساعتی زرد می تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو یاری کند. نتایج یک مطالعه واکنش مناسبی را به میوه گل ساعتی به عنوان یک جایگزین مکمل برای روش های مرسوم کنترل قند خون نشان داد.

سرفهسرفه کردن های غیر قابل کنترل ممکن است مانع از تنفس عادی شود. در یک آزمایش بالینی درمان با 500 میلی گرماز عصاره گل ساعتی، مانع سرفه و به تنفس عادی یاری کرد. بالینی بالا با گل ساعتی بسیارامیدوار نماینده بود.

پارکینسون و آلزایمرآثار مفید گل ساعتی بر روی مغز در اینجا به خاتمه نمیرسد. در موش های آزمایشگاهی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد متوقف شد و شناخت و حرکت این حیوانات بهبود یافت. ویتکسین و آپیژنین که هر دو در گل ساعتی فراوان هستند، مقاومت قوی از خود در مقابل پارکینسون و آلزایمر را از خود نشان دادند.

اثرات ضد سرطانیویتکسین و آپیژنین موجود در گل ساعتی اثرات قوی ضد سرطان دارند. در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد نشان داده شد که از رشد سرطان ها جلوگیری به عمل آمد:

سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان معده.

آزمایشات سلولهای توانایی ویتکسین جهت از بین بردن سلول های سرطانی سینه و روده بزرگ را نشان داد. این ماده بعلاوه توانست اثرات شیمی درمانی را افزایش دهد. کریسین نیز بعلاوه می تواند انواع مختلفی از سلول های سرطانی را کشته و از توسعه آن جلوگیری کند.

بیماری های قلبی عروقیویتکسین و آپیژنین و کریسین در آزمایشات حیوانات آسیب های قلبی را کاهش دادند و از آسیب سلول ها جلوگیری کردند.

افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان

مسدود کردن مولکول های التهاب آور

محافظت از سلولهای قلبی در مقابل مرگ

در لوله های آزمایش معین شد که ویتکسین از تصلب شرائین قلب ممانعت می نماید. بعلاوه ایزوویتکسین می تواند فراوری نیتریک اکسید را تحریک کند که این ماده می تواند.

حمله ناگهانی

کاهش مدت و شدت حمله ناگهانی

افزایش تاثیرات گابا در محافظت از مغز

حفظ سطح نرمال سروتونین و نورآدرنالین

کاهش افسردگی بعد از حمله ناگهانی و مرگ و میر

ویتِکسین این موجود در گل ساعتی لایه های مغز را مستحکم کرد و التهاب را در موش ها متوقف کرد. در نتیجه این موارد ریسک ابتلا به ناگهانی را قطع می نمایند. کریسین موجود در گل ساعتی از موش ها در مقابل حمله ناگهانی محافظت کرد عضلات آنها را شل کرد.

آسمدر یک خوکچه هندی مبتلا به آسم، عصاره گل ساعتی ریسک حملات آسمی را از بین برد. ویتکسین، ایزوویتکسین و کریسین در گل ساعتی ممکن است آسم را از بین برده و از شش ها محافظت نمایند. در مطالعاتی بر روی موش ها توانستند مولکول های التهاب زا را در شش ها مسدود نمایند.1

کاهش استرسگل ساعتی حاوی آلکالوئیدها و فیتوکمیکال هایی مانند کامفرول و کوئرستین است که به بهبود خلق و کاهش هورمون های استرس بدن یاری می نماید. ترکیبات موجود در این گیاه بر گیرنده های مغز اثر می گذارد و استرس فرد را کاهش می دهد. از آنجایی که این گیاه می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ممکن است برای برخی مسائل مانند آسم، فشار خون بالا و برخی بیماری های گوارشی که باعث تشدید استرس می شود، مفید باشد.

تسکین التهابآنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت های موجود در گل ساعتی دارای خواص ضد التهابی است؛ بنابراین می تواند التهاباتی را که منجر به بیماری می شود، کاهش دهد. دمنوش گل ساعتی برای درمان آرتروز، بیماری های مفاصل، نقرس و بواسیر توصیه شده است. ترکیبات موجود در این گیاه می تواند اثرات رادیکال های آزاد فراوری شده در بدن را خنثی کند و خطر ابتلاء به بیماری های مختلف را نیز کاهش دهد.

کاهش فشار خوننتایج پژوهش های اجرا شده به وسیله محققان نشان می دهد که عصاره گل ساعتی می تواند سطح یک آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش و سطح لیپیدهای اکسید شده را که از تجزیه مواد زائد به وجود می آید، کاهش دهد. علاوه بر این آلکالوئیدهای هارمان موجود در این گیاه می تواند به شل شدن عضلات و اتساع عروق یاری کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. بعلاوه این گیاه می تواند ضربان قلب را تنظیم کند.

درمان بی خوابیاز آنجایی که گل ساعتی آرامبخش است، اضطراب و استرسی را که باعث بی خوابی می شود از بین می برد. ترکیب گل ساعتی و سنبل الطیب یکی از برترین راهکارهای طبیعی درمان بی خوابی است؛ این ترکیب باعث می شود شما یک خواب طولانی و با کیفیت را در طول شب تجربه کنید.2

کاهش علائم یائسگیگل ساعتی یک گیاه مفید برای قاعدگی و یائسگی خانم ها و کاهش علائم و درد مربوط به آنها است. این گیاه علاوه بر خاصیت آرام بخشی علائم یائسگی مثل تعریق شبانه و گرگرفتی را از بین می برد.

درمان بیش فعالیاگر شما یک کودک بیش فعال دارید یا خودتان به این عارضه مبتلا شده اید، دمنوش گل ساعتی می تواند هورمون های بدن شما را تنظیم و بیش فعالی و علائم آن را کنترل کند.

کنترل قند خونپوست میوه گل ساعتی زرد می تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو یاری کند. میوه گل ساعتی مثل بامیه به عنوان یک جایگزین مناسب برای کنترل قند خون شناخته شده است.

عوارض جانبی گل ساعتی مصرف بیش از حد گل ساعتی یا تداخل دارویی با این گیاه (مثل زعفران) می تواند عوارضی چون خواب آلودگی، سرگیجه و حالت تهوع را در پی داشته باشد؛ بنابراین در مصرف این دمنوش گیاهی زیاده روی نکنید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.imna.ir

3.www.deltapayam.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 158

به "گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید