یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید خوانش شد

به گزارش مجله راهدیو، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید خوانش شد.

یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید خوانش شد

پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در شبکه اجتماعی خود، فیلمی از صحبت های سهیل دلشاد (متخصص زبان های باستان و مشاور کتیبه شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) در مورد یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید که هم اکنون در نمایشگاه موزه تخت جمشید در معرض نمایش عموم قرار گرفته است را به اشتراک گذاشت.

الواح باروی تخت جمشید اطلاعاتی درباره نحوه انتقال، ذخیره و توزیع جو و گندم، نوشیدنی، میوه، ماکیان و حیوانات اهلی از سوی سازمانی پیچیده جهت پیشتیبانی از کارگران، صنعتگران، مقامات، مسافران، پادشاه و دربار و نیز فعالیت های دینی بدست می دهند. الواح بارو با محتوای ساده و نظام پیچیده ، تبدیل به مهمترین منبع تازه اطلاعات درباره دوره اوج قدرت شاهنشاهی هخامنشی یعنی فرمانروایی داریوش اول شده اند؛ در این دوران شاه، سرزمین هایی از مصر تا آسیای مرکزی و از سند تا مدیترانه را تحت سیطره خود داشت.

سهیل دلشاد درباره این لوح می گوید: کد لوح 0718 است و در هشت سطر نوشته شد. هفت سطر در روی لوح و یک سطر در لبه پایین قرار گرفته است. اثر دو سوراخ در لبه چپ لوح دیده می گردد که نشان از آن دارد ریسمانی از این لبه به لوح متصل بوده و یک سند نیز به این متصل بود که احتمالا سند آرامی بوده است.

او ادامه می دهد: اثر مهر در لبه چپ و پشت لوح و لبه بالای لوح دیده می گردد که نام داریوش روی آن نوشته شد. البته این لوح متعلق به شاه نیست و فقط نام شاه روی آن نوشته شده است.

به گفته دلشاد، این لوح به موضوع تخصیص میزانی از غذا (200 لیتر) اختصاص دارد که احتمالا از انگور فراوری شده و نام کسی که این میزان غذا را تخصیص داده شنمن است. این غذا به دربار شاهی تخصیص داده شد. نام مکان نیز ذکر شده است. واژه سال نیز در این لوح ذکر شده که سال 24 هست.

منبع: همگردی
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 381

به "یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید خوانش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید خوانش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید