راههای خلاص شدن از چربی زیاد موها

به گزارش مجله راهدیو، چرب شدن بیش از حد پوست می تواند منجر به احساس خارش ناخوشایند و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. همچنین چنین شرایطی برای پرورش قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند، بسیار مناسب است.البته این بدین معنی نیست که باید تمام چربی روی مو و پوست سر کاملا از بین برود. چربی طبیعی بدن، از مو محافظت کرده و برای داشتن پوست سر سالم و موهای درخشان و خوش حالت، ضروری است.

راههای خلاص شدن از چربی زیاد موها
موهای چرب یکی از مسائل آزاردهنده برای بسکمک از مردم محسوب می شوند. در این مطلب با راهکارهایی ساده و عمومی برای آن آشنا می شویم.

تصور این که صبح از خواب بیدار شوید و ببینید موی سرتان انگار در یک ماهی تابه پر از روغن سرخ شده و بسیار پرچرب است، وحشتناک به نظر می رسد.

هرچند موهای چرب، کثیف و به هم ریخته می تواند هر روز صبح، تصویر شما در آینه باشد؛ اما قطعا روش هایی وجود دارد که بتوانید به موهای خود به بهترین شکل رسیدگی کنید.

چرب شدن بیش از حد پوست می تواند منجر به احساس خارش ناخوشایند و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. همچنین چنین شرایطی برای پرورش قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند، بسیار مناسب است.

البته این بدین معنی نیست که باید تمام چربی روی مو و پوست سر کاملا از بین برود. چربی طبیعی بدن، از مو محافظت کرده و برای داشتن پوست سر سالم و موهای درخشان و خوش حالت، ضروری است. در این مقاله روش هایی را ارائه می کنیم که می توانید با انجام آن ها، سلامت مو و پوست سر خود را بدون آسیب زدن به آن ها، تضمین کنید.

علل چرب شدن موی سر

درماتیت سیبریئیک

این بیماری شایع پوست شناخته شده است که بر بسکمک از افراد تاثیر می گذارد. ممکن است در دوران کودکی شروع شود. به شکل زرد، یا قرمز، همراه با خارش، و تکه های پوست بروز میکند . معمولا در پوست سر، صورت و گردن در میان سایر قسمت های بدن که دارای فولیکول های مو و غدد سباسه است ،رخ می دهد.

نوع و جنس موی شمانوع مویی که دارید نیز می تواند آسیب پذیری خود را نسبت به این مشکل تعیین کند. اگر موهای خوب دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار ، ریشه های چرب تری دارند.

به یاد داشته باشید که موی فر از حرکت سبوم جلوگیری می نماید و موجب چرب شدن ریشه مو می شود. افرادی که دارای موهای ضخیم تر هستند، فولیکول های زیادی دارند و فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتر و در نتیجه تولید چربی بیشتر می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادلی هورمون ها میتواند موجب تولید بیش از حد چربی شود. این هورمون آندروژن نام دارد. و تولید سبوم را کنترل می نماید، بنابراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود، به خصوص در پوست سر.

عدم توازن هورمونی در سن بلوغ یا در نوجوانان شایع تر است، به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند.اگر چه چربی پوست سر منجر به بروز علائم بیشتر در مردان نسبت به زنان می شود، در دوران حاملگی و یائسگی نیز می تواند اثر منفی داشته باشد و همچنین با مسائل تیروئید مرتبط باشد.

رژیم غذایی نامناسب

بسکمک از شرایط از جمله موهای چرب به علت داشتن رژیم غذایی نامناسب است. غدد سباسه روغن بیشتری تولید میکنند و پوست سر را چرب می کنند.یک رژیم غذایی مناسب، باید شامل غذاهای حاوی ویتامین B و E و روی باشد.

بسکمک از مردم فکر می کنند،که به علت چربی زیاد مو، نباید چربی بخورند که باوری اشتباه است ؛ به یاد داشته باشید که موهای چرب نیز نیاز به برخی از چربی ها دارند. فقط چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است که برای پوست و کل بدن مضر است.

تغییرات آب و هوایی

محیط زیست نیز عملا با پوست سر چرب مرتبط است. اعتقاد بر این است که رطوبت، موجب تولید چربی بیشتر پوست سر می شود.آب و هوای تابستان همچنین می تواند مشکل دیگری را نیز به همراه داشته باشد، افزایش دما در طول تابستان منجر به افزایش عرق می شود که با ترکیب روغن پوست سر، منجر به موهای بسیار چرب می شود.

مصرف اشتباه محصولات مراقبت از مو و کاربرد بیش از حد

استفاده اشتباه از مواد مراقبت مو می تواند موجب به رشته های براق در پوست سر شود به عنوان مثال، انتخاب شامپو اشتباه ممکن است با ترشح تومور پوستی به پوست شما آسیب برساند. همیشه اطمینان حاصل کنید که شامپوهای مربوط به نوع مو و پوستتان را انتخاب کنید.

استرس و افسردگی

استرس و افسردگی ،تاثیر به سزایی بر روی پوست بدن دارد و موجب بیماری های پوستی می شود ؛ استرس معمولا بر عملکرد هورمون ها تاثیر می گذارد و پوست سر شما را چرب تر می نماید. این ،ممکن است باعث افزایش سطح برخی از هورمون ها شود و در نتیجه میزان ترشح غدد چربی نیز بیشتر می شود.

دست زدن زیاد به موی سر

دست نیز روغن تولید می نماید و هنگامی که موهای سر خود را مکرر لمس میکنید، ممکن است میزان چربی را افزایش دهید.

راهکارهایی برای افرادی با موهای چرب

برخی راهکارهای ساده می تواند در کاهش چربی پوست سر کمک کننده باشد. این راهکارهای ساده باعث می شوند تا بدون هزینه های گزاف، مو و پوست سری با چربی کمتر داشته باشید.

1.بیشتر از قبل موهای چرب خود را بشویید

افرادی که موهای چرب دارند، شاید نیاز باشد هر روز با شامپو موهای خود را بشویند. شامپو به پاک کردن موها از شر چربی های اضافی، آلودگی و مواد جدا شده از پوست سر (مثل شوره) کمک می نماید.

2. کمتر از قبل موهای خود را بشویید

این حرف شاید غیرمعقول به نظر برسد، اما اگر اکنون هر روز موهای خود را می شویید و هنوز هم در انتها روز می بینید موهایتان چرب است، بهتر است تعداد دفعات شستشوی موی خود را در هفته، کاهش دهید.

شستشوی بیش از حد پوست سر می تواند چربی طبیعی آن و مو را از بین ببرد. این امر ممکن است سبب تولید چربی بیشتر برای بازسازی و جایگزینی چربی طبیعی پوست سر و مو شود. اگر مستعد داشتن موی چرب و پوست سر خشک هستید که خارش هم دارد، بهتر است تعداد دفعات شستشوی موها را در هفته تغییر دهید تا ببینید با چقدر شستشو، چربی مو و پوست سرتان به تعادل می رسد.

3. از شامپو به درستی استفاده کنید

شاید علمی به نظر نرسد، اما اگر مو را به درستی نشویید، در نهایت موهایی چرب و آسیب دیده خواهید داشت. برای اینکه موی خود را به طور صحیح بشویید، باید میزان کمی از شامپو را به آرامی به ریشه موها و پوست سر بمالید. هنگام شستشو از ناخن ها استفاده نکنید و از ایجاد اصطکاک غیرضروری روی پوست سر اجتناب کنید. خراش شدید می تواند پوست سر را تحریک کرده و منجر به تولید چربی بیشتر شود. به جای ساقه مو، روی پوست سر تمرکز کنید. میزان زیادی شامپو را مستقیما به انتهای مو نزنید یا آن ها را زیاد مالش ندهید. به جای آن، اجازه دهید شامپو در حین شستشو خودش به انتهای موها برسد. و یک خبر خوب برای کیف پول تان: محققان توصیه می کنند بیش از یک بار موها را با شامپو نشویید.

4. از نرم کننده با احتیاط استفاده کنید

نرم کننده می تواند موهایتان را چرب نشان دهد و باعث شود تجمع چربی در موها به سرعت اتفاق بیفتد. نرم کننده را فقط به انتهای موها بزنید، سپس موها را خوب بشویید.

5. موهایتان را طبیعی نگه دارید

موصاف کن ها و سشوارها می توانند موها را نرم و براق کنند. این دستگاه ها همچنین باعث می شوند موها سریع تر چرب شود. اجازه دهید موها به مروز زمان خشک شوند و بافت طبیعی خود را حفظ کنند. این کار باعث می شود کمتر موها رو بشویید؛ همچنین از آسیب زدن به مو جلوگیری می شود.

6. از محصولاتی استفاده کنید که برای موهای چرب تولید شده اند

بسکمک از تحقیقات به تولید محصولات مراقبت از مو منجر شده اند که به خوش حالت و زیباتر شدن موها کمک می کنند. اگر محصولی که شما استفاده می کنید چنین اثری ندارد، از شامپوهای روشن کننده ای استفاده کنید که مواد شوینده قوی تری دارند. این کار می تواند به از بین بردن چربی های اضافی و درخشندگی طبیعی مو کمک کند.

با این حال اگر تمریناتی انجام می دهید که باعث تعریق می شود، یا نیاز دارید روزانه حتما حمام کنید، از شامپوهای بچه استفاده کنید، چون کمتر به پوست سر آسیب می زند و برای استفاده مکرر، مناسب تر است. موهای چرب نیاز به محصولات تخصصی خود دارند.

7. برس یا شانه خود را تمیز کنید

موهای تازه شسته شده خود را با برس کثیف شانه نزنید. برس می تواند حاوی مواد آرایشی مثل اسپری مو، چربی و مواد کثیف و چسبنده باشد که به سرعت، موهای شسته شده و تمیز شما را کثیف و چرب می نماید. شانه یا برس را با استفاده از شامپو یا صابون های ملایم تمیز کنید؛ پس از شانه زدن نیزموهایی که روی آن به جای مانده اند را بردارید.

8. با آلوئه ورا موها را بهتر تمیز کنید

آلوئه ورا ماسکی است که برای مو و پوست سر مفید است و چربی اضافی را می زداید و موها و پوست سر را نرم و از ساقه مو محافظت می نماید. استفاده از ماسک آلوئه ورا مو را نرم و سلامت نگه می دارد.

9. از محصولاتی که دارای سیلیکون هستند، استفاده نکنید

بسکمک از محصولات، از جمله شامپوها، نرم کننده ها، کرم ها و لوازم آرایشی که از سیلیکون تهیه می شوند، باعث نرمی و درخشندگی مو می شوند. سیلیکون باعث می شود رطوبت مفید به مو نرسد؛ به ریشه های مو لطفی کنید و از هر محصولی که نام آن ها، پسوند (-cone) دارد، استفاده نکنید.

10. با موهایتان باظرافت رفتار کنید

چه موهای خود را بشویید، چه شانه یا آرایش کنید، یا حتی بخواهید سر خود را بخارانید، باید بسیار با ظرافت و ملایم این کار را انجام دهید. آسیب دیدن پوست سر می تواند به شدت باعث تحریک آن شده و در نتیجه با تولید چربی اضافه، مو و پوست سرتان بسیار چرب شود.

11. به طور صحیح مو و سر را بشویید

چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا تمام شامپو یا نرم کننده ای که به موهایتان زده اید، شسته شود. این امر تاثیر بسزای در حالت و سلامت موهای شما دارد. محصولاتی که کاملا شسته نمی شوند، روی مو را می پوشانند و باعث می شوند کثیف دیده شده و کف سر دچار خارش شود.

12. با موهایتان بازی نکنید

تاب دادن موها، خاراندن سر یا دست را داخل موها فرو بردن، همه عواملی هستند که سبب می شوند مو حالت خود را از دست بدهد؛ هرچه با موها بیشتر بازی کنید، بیشتر زیبایی خود را از دست می دهند. شانه زدن مکرر یا دست زدن به مو باعث تولید چربی بیشتر می شود.

13. شامپوی خشک را امتحان کنید

استفاده از شامپوی خشک می تواند نجات دهنده باشد. این شامپو نمی تواند جای شستشو با شامپوهای مرطوب کف دار را بگیرد، ولی به از بین بردن چربی و تمیزتر دیده شدن موها کمک می نماید. البته اگر این شامپو نیز به طور کامل شسته نشود، ممکن است روی سر باقی بماند و باعث کثیف دیده شدن موها شود؛ پس فقط هر از گاهی از این شامپوها استفاده کنید و حتما موها را کاملا شستشو دهید تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

14. از مرطوب کننده استفاده نکنید

افردی که موهای چرب دارند، معمولا به مرطوب کننده ها نیازی پیدا نمی کنند. بدن شما به میزان کافی رطوبت دارد و استفاده از مرطوب کننده (در کرم یا شامپوهای نرم کننده)، باعث چرب تر شدن موهای چرب شما و پوست سر می شود.

15. از شامپوی خشک خانگی استفاده کنید

اگر شامپوی خشک ندارید، به آشپزخانه بروید؛ نشاسته ذرت یا پودر بچه می تواند شامپوی خشک خانگی باشد. می توانید به آن پودر کاکائو هم اضافه کنید تا هنگام استفاده برای موهای تیره، دیده نشود.

16. از روغن نارگیل به عنوان نرم کننده استفاده کنید

استفاده از روغن نارگیل می تواند به از بین بردن چربی و هیدراتاسیون پوست سر کمک کند.

17. در شستشوی موها از سرکه سیب کمک بگیرید

از فواید سرکه سیب استفاده کنید. زمانی که سرکه به حد کافی رقیق شده باشد، می تواند به تعادل pH پوست سر و مو و کاهش فرهای ریز و بدحالت کمک کند.

18. از شامپو حاوی روغن درخت چای استفاده کنید

مطالعه ای نشان داده که روغن آنتی باکتریال درخت چای باعث بهبود شوره سر، کاهش خارش و بهبود چربی مو می شود. شامپویی پیدا کنید که روغن درخت چای یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن باشد تا تاثیر زیادی روی موهایتان بگذارد.

19. بعد از ورزش، موها را بشویید

عرق کردن باعث چرب شدن موها می شود. سعی کنید هر موقع ورزش کردید، با شامپو موهایتان را بشویید تا از چرب شدن آن ها جلوگیری شود.

20. بعد از پوشیدن کلاه، موهایتان را بشویید

کلاه، روسری و سربند می تواند باعث افزایش چربی شود. بعد از درآوردن کلاه زود دوش بگیرید.

21. از عنبر سائل استفاده کنید

این معجون شگفت آور برای موهای چرب و کثیف بسیار مفید است. عنبر سائل می تواند در تسکین خارش، بستن منافذ تولیدکننده چربی، کاهش التهاب ناشی از شوره سر، تنظیم pH یا سایر اختلالات پوستی موثر باشد.

22. موی خود را دائما از پشت نبندید

همیشه موهای خود را نبندید، این کار باعث می شود موها زودتر چرب شوند. گاهی موهایتان را باز بگذارید که فرایند چرب شدن آن ها کمی به تعویق بیفتد.

23. از چای سبز استفاده کنید

این نوشیدنی قدرتمند برای مو بسیار مفید است. کار را برای خود آسان کنید و شامپویی بخرید که حاوی چای سبز باشد.

24. موهای خود را بالای سر ببندید (مدل گرهی یا گوجه ای)

بستن موهای خود به شکل گوجه ای، سبب می شود موها و کف سر دیرتر چرب شود.

25. از ماسک عسل استفاده کنید

ماسک عسل می تواند به نرمی پوست سر و جلوگیری از شوره کمک کند، چون دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ است. مطالعه ای نشان داده است که ترکیب 90 درصد عسل خام و 10 درصد آب، باعث کاهش خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تولید بیش از حد چربی می شود.

27.قاعدگی و چربی مو

بر اثر نوسانات هورمونی، غدد چربی شما فعال تر می شوند. در نتیجه، ممکن است هنگام قاعدگی، پوست سرتان نسبت به زمان های دیگر، چرب تر باشد. به همین دلیل است که در این دوره بیشتر جوش می زنید. پس، این بار، یک شامپوی حاوی سالیسیلیک اسید را امتحان کنید تا چربی اضافی پوست سرتان از بین برود.

28.اگر موهای مجعد دارید

در صورتی که موهایتان را از ریشه به سمت انتها بشویید، در فواصل استحمام، چربی به تدریج از پوست سر به سمت ساقه موهایتان حرکت می نماید. شانه کردن مو نیز چربی را در طول مو پخش و به این موضوع کمک می نماید. اما بسکمک از افرادی که موهایشان مجعد است، آن را شانه نمی کنند (یا این کار را به ندرت انجام می دهند). اگر موهایتان را شانه نزنید، چربی در اطراف پوست سرتان جمع می شود. این به معنای پوست سر چرب و موی خشک است.

علت چربی موی سر افرادی که موی مجعد دارند، این است که وسوسه می شوند آن را کمتر بشویند، زیرا این نوع مو تا چند روز بعد از شستشو حجیم می ماند. اما نشستن مو فقط به چربی ها فرصت می دهد تا روی پوست سر و مو جمع شوند.

29.شوره سر

اگر دچار شوره سر یا پسوریازیس هستید، ممکن است فکر کنید که پوست خشک و خارش دار شما به این معناست که موهایتان نیز خشک است. اما هر دوی اینها، ممکن است به علت چربی موی سر باشد که یک چرخه معیوب می سازد: چربی پوست سر رشد قارچ ها را افزایش می دهد، آلودگی به قارچ، التهاب و پوسته پوسته شدن سر را بیشتر می کند. این مسئله سبب به دام افتادن چربی ها می شود و موهایتان چرب تر به نظر می رسند. پس بهتر است برای رفع شوره سر مو چرب خود از شامپو ضد شوره مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

بهترین راه شما این است که از شامپو،نرم کننده و یا ماسک موی مناسب با پوست سرتان استفاده کنید.

30.دم اسبی بستن مداوم مو

بستن دم اسبی مو، راهی سریع است که با کمک آن گردنتان خنک و موها از آن دور می شوند، اما متخصصان هشدار می دهند که این مدل مو ریشه ها را چرب تر نشان می دهد. اگر موهای خود را دم اسبی ببندید، گیسوانتان کشیده می شوند، چربی و کثیفی روی پوست زیرِ کش یا گیره شما جمع می شود. اساساً، این آلودگی و چربی در شکاف های ریز بین تار موهای شما به دام می افتد، زیرا کش موی لاستیکی یک وسیله مسدود کننده است.

اگر موهایتان را دور سر خود بریزید، پوست سرتان کمتر نفس می کشد و چربی در طول ساقه موهایتان پخش نمی شود. برای مقابله با تجمع چربی، موهایتان را بالای سرتان نبندید و بگذارید آزاد باشد.

اشتباه هایی که خواندید، جزئی و بی اهمیت به نظر می رسند، اما جزئیات را دست کم نگیرید! کافی است به توصیه های این متن عمل کنید تا به مرور زمان، تفاوت را احساس کنید. اگر برای درمان و علت چربی موی سر خود به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، در قسمت بیان نظر در خدمت شما هستیم.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت لافارر

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: rahdio.ir شناسه مطلب: 157

به "راههای خلاص شدن از چربی زیاد موها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راههای خلاص شدن از چربی زیاد موها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید